Advertentie
digitaal / Nieuws

Samen aanbesteden GBA-software scheelt miljoenen

Door gezamelijk aanschaf van nieuwe softwaremodules die nodig zijn om op de gemoderniseerde GBA aan te sluiten, zijn tientallen miljoenen euro's te besparen.

13 februari 2012

Met de gezamenlijke aanschaf van nieuwe softwaremodules die nodig zijn om op de gemoderniseerde GBA aan te sluiten, zijn tientallen miljoenen euro's  te besparen.

Modules

De VNG stelt dat in een ledenbrief waarin zij de gemeenten oproept te beslissen over deelname aan een gezamenlijke verwerving van de 'burgerzakenmodules'. Die software moeten ze binnen vier jaar hebben ingevoerd ter vervanging van hun huidige burgerzakensysteem. De modernisering van de GBA, waarin een centrale voorziening een belangrijke plaats inneemt, maakt die vervanging nodig.

Miljoenen 

Een aanbesteding kost geld, dus het bundelen ervan ligt in dit geval voor de hand; veel gemeenten hebben die wens al eerder te kennen gegeven. Het samen aanbesteden van de software levert tussen de 6,7 miljoen (bij deelname van 100 gemeenten) en 28,7 miljoen euro (bij deelname van 350 gemeenten) aan besparingen op, heeft de VNG nu in een 'business case' uitgerekend. Een individueel doorlopen aanbestedingsproces zou een gemiddelde gemeente 170.000 euro kosten, terwijl in de gezamenlijke aanpak (bij 160 deelnemende gemeenten) de kosten tussen de 15.000 (kleine gemeente) en de 108.000 euro (G4-gemeente) bedragen. De VNG heeft daarbij een 'voor alle gemeenten aantrekkelijke' verdeelsleutel gehanteerd.

Mantelovereenkomst 

De aanbesteding krijgt de vorm van een mantelovereenkomst met een aantal leveranciers. In eerste instantie worden 6 á 8 leveranciers van uiteenlopende aard geselecteerd op basis van tarieven en contractvormen. Daarna houden gemeenten individueel of samen met andere gemeenten zogeheten minicompetities om uit die selectie de definitieve leverancier te kiezen, rekening houdend met hun eigen lokale situatie. VNG en KING zullen daarbij ondersteuning bieden.

Standaardtoepassing

De VNG heeft het in gezamenlijk opdrachtgeverschap ontwikkelen van één standaardtoepassing voor de burgerzakenmodules wel overwogen, maar ziet dit alternatief nu als onhaalbaar. Dan zouden namelijk alle 415 gemeenten moeten deelnemen, wat niet het geval zal zijn. Ook zouden aan zo'n alomvattend scenario 'zwaarwegende nadelen en risico's'  zitten.

Snel 

Gemeenten moeten voor 23 maart reageren. Dan zal binnen enkele weken de aanbesteding worden gepubliceerd. Na gunning in juni kan de mantelovereenkomst vervolgens begin augustus van dit jaar van start. De minicompetities binnen de gemeenten vergen ongeveer twee maanden.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Peter
Zijn we al terug in het gulden tijdperk?

Of loopt de auteur meer dan 10 jaar achter?
Jeroen (bezorgde belastingbetaler) / Burger
Een gemiddelde aanbesteding van € 170.000,- per gemeente? Dat is bij een ambtenaren salaris van € 75,- per uur bijna 2 manjaar werk. (en goed betaalde ambtenaar)

Maar gelukkig gaan ze samen aanbesteden :-). Het totaalbedrag word niet genoemd maar stel dat we 400 kleine gemeenten hebben (x € 15.000,-) dan is het dus al 6 miljoen euro voor de aanbesteding!

Kunnen ze in 80.000 uur de software niet schrijven? Laat die aanbesteding dan maar zitten! Die is mogelijk nog duurder dan het schrijven van de software.
Gerrit
Guldens!!!!
W.Wilkens
We hebben ooit het rijksinkoopbureau gehad, later gevolgd door het centraal inkoopbureau via welk bureau ieder onderdeel van de overheid zijn inkopen kon doen met beroep op de specifieke kennis ervan, zoals het beoordelen van offertes en het bedingen van kortingen,.

Die moesten verdwijnen, opdat het particulier initiatief zich benadeeld voelde.



Met geld verdienen is niets mis, maar waarom die bureau nu wegmoesten?
Siete Rutgers / Beleidsmedewerker I&A
De voor 'alle gemeenten aantrekkelijke' verdeelsleutel lijkt mij vooral aantrekkelijk voor de grotere gemeenten. De kleine gemeenten (15.000-), die overigens niet eens een aanbesteding moeten doen omdat de totale investering onder de normbedragen voor Europese aanbesteding blijft, betalen minimaal 1 Euro per inwoner om er achter te komen bij welke leveranciers ze iets mogen kopen waarna ze alsnog een mini-aanbesteding moeten doen. Ik kan de reactie van Jeroen wel onderschrijven. Ik betaal ook gemeentelijke belastingen!
Roberto / Projectmanager
Voorgaande reacties geven aan dat het bewustzijn van de enorme kosten van aanbestedingen en inkooporganisaties nog te wensen overlaat. Hopelijk zal dat bewustzijn de komende tijd toenemen, zodat inkoopmethoden eens nuchter bekeken kunnen worden. Dat zal veel veranderen, want in de huidige situatie is inkopen duur en wordt te vaak een slechte keuze gemaakt.
gerrie
Software is digitaal afval
Wisenose / Wisenos
Terug naar de gulden!
Advertentie