Advertentie
digitaal / Nieuws

VNG wil open oplossingen voor digital twins

In een position paper roept de VNG BZK op om de regie te nemen op de ontwikkeling van standaarden.

29 mei 2024
Een Digital Twin van Breda. Bron: gemeente Breda
Een Digital Twin van Bredagemeente Breda

De Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) roept leveranciers op om samen met de overheid te werken aan open oplossingen voor de ontwikkeling van digital twins. ‘We moeten voorkomen dat er allerlei gesloten oplossingen en nieuwe vendor lock-ins ontstaan’ schrijft de VNG in een position paper. ICT-leveranciers zouden zich moeten ‘conformeren aan een architectuur waarin de verschillende onderdelen als een component worden aangeboden’.

Credit Controller (deelprojectleider)

JS Consultancy
Credit Controller (deelprojectleider)

Consulent Inkomen l Noordoost Nederland l Publieke Sector l BMC Sociaal Domein

BMC
Consulent Inkomen l Noordoost Nederland l Publieke Sector l BMC Sociaal Domein

Doolhof

Digital twins veroveren steeds meer een plaats in het Nederlandse beleid. Veel gemeenten echter ervaren het gebruik en het ontwikkelen van digital twins als een doolhof waarin ze moeilijk de weg vinden. Met het position paper ‘Digital Twins op weg naar gemeenten’ wil de VNG aangeven waar ze staan en wat ze van andere partijen verwachten.

Opgavegericht werken

Dat is onder meer het volgende. Gemeenten gaan bij de inzet van digital twins opgavegericht te werk; de behoefte vanuit de opgaven is dus altijd leidend voor de vraag of het instrument digital twin een toegevoegde waarde kan leveren (in plaats van, of naast andere instrumenten) en hoe zo’n digital twin er dan uit moet zien. De VNG werkt actief aan het federatief organiseren van de brondata; gemeentelijk en interbestuurlijk is men al hard aan de slag met het realiseren van een Federatief Datastelsel (FDS), schrijft de vereniging. Ook digital twins profiteren hiervan.

Regie op standaardisatie nodig

De koepelorganisatie roept het ministerie van BZK op de regie te nemen op standaardisatie rondom modellen; het ministerie van BZK is de aangewezen partij om de regie te nemen op de ontwikkeling van de benodigde standaarden binnen de programmastructuur van Zicht op Nederland. De markt krijgt de oproep om samen met de overheid te werken aan open oplossingen; oplossingen die we met overheidsfinanciering realiseren moeten beschikbaar komen voor overheidsbreed collectief gebruik. In de verdeling tussen markt en overheid zien we rondom digital twins hierbij voor de markt vooral een rol weggelegd in de visualisatie en in iets mindere mate in modellen.

Nog geen goede kaders AI

Gemeentelijke digital twins bevinden zich bijna allemaal op het eerste en soms het tweede niveau van volwassenheid. De VNG kent nog maar weinig voorbeelden van gemeentelijke digital twins op het derde niveau van volwassenheid. Dit niveau komt voor gemeenten pas in beeld als het mogelijk is te werken binnen kaders en waarden waarmee goed gebruik van AI is geborgd.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie