Advertentie
digitaal / Nieuws

Politiek aan zet bij informatiesysteem schulden

Het gewenste landelijke informatiesysteem schulden (LIS/ViP) is in een impasse terechtgekomen. De politiek moet eerst de ontbrekende partijen mee laten doen.

17 december 2012

Het gewenste landelijke informatiesysteem schulden (LIS/ViP) is in een impasse terechtgekomen. Joke de Kock van mede-initiatiefnemer NVVK stelt dat de politiek eerst aan zet is om ontbrekende partijen mee te laten doen.

Vroege signalering nodig
Al een jaar of zes probeert een groep organisaties het Landelijk Informatiesysteem Schulden van de grond te krijgen. Zo'n systeem zou kunnen helpen voorkomen dat mensen diep in de schulden raken omdat anders onbekend is dat mensen ergens al verplichtingen niet nagekomen zijn, en er zo problematische schulden ontstaan. Onder de initiatiefnemers zijn de NVB (Nederlandse Vereniging van Banken), VNG, Aedes en NVVK (Vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren). Tweemaal kwam er vanuit het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) een negatief advies over de gedachte opzet. Dit voorjaar bedacht de stichting LIS een andere opzet rond een 'verwijsindex' in plaats van een centrale registratie, onder de naam Vroegsignalering index Probleemschulden (ViP). Het CBP geeft het nieuwe systeem wel kans van slagen maar wil graag een pilot zien.


Belastingdienst

Maar de vraag is of die er komt. "Je ziet dat de schulden in rap tempo toenemen", zegt NVVK-voorzitter Joke de Kock. "Het belang van een vroegsignaleringssysteem is nog nooit zo groot geweest. Maar het zijn vooral schulden bij Belastingdienst en ziektekostenverzekeraars die toenemen. Die twee zijn geen partners in het LIS/ViP-initiatief." Dat laatste is voor de NVB (de banken) aanleiding om op de rem te trappen. De NVB vindt het systeem 'niet langer uitvoerbaar' omdat die partijen niet meewerken en ook omdat een privacybestendig systeem te ingewikkeld zou worden. De NVB zegt wel alsnog aan een systeem te willen meewerken als de Tweede Kamer daarom vraagt.

Regelgeving nodig
De Kock is het daarmee eens: "Ik zie veel mogelijkheden voor een zorgvuldig systeem dat op feiten is gebaseerd, maar eerst moet de politiek zich erover uitspreken. Wij denken dat die partijen erbij betrokken moeten worden, maar dan is wel eerst nieuwe wet- en regelgeving nodig." PvdA-kamerlid Tunahan Kuzu heeft kamervragen gesteld over de kansen van het LIS/ViP.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Peter van Dijk / maatschappelijk werker
Recentelijk op deze site het artikel over wijkteams die effectiever moeten optreden. Dat kwam dichter bij mijn ideaal van een zorgcoördinator naast de huisarts met mandaat te indiceren, controleren en te corrigeren.

Daarbij ontschotting van geldpotjes. Hulpverleningsorganisaties zijn uitvoerders. Schakelgroepen in de wijk (Minister Rouvoet) werken niet zonder dat mandaat en die huidige voorstellen van wijkteams dus ook niet. Nieuwe bedenksel die elke praktijkpersoon vooraf ziet mislukken.



Nu komt men met dit artikel ietsepietsie in de richting van een Sociaal Incasso Bureau (SIB) waarvoor al sinds de invoering van de Euro gepleit wordt hier en elders (inclusief bij SP en PvdA) en bij alle relevante partijen in deze, inclusief die hierboven in het artikel. Dovemansoren! Het kalf moet eerst verdrinken en dan wordt de put gedempt. De algemene bestuursstijl. Met frisse tegenzin komt men met baby stapjes in de richting van een SIB. De wal dwingt dit onwillige schip op den duur, zoals de multi crisis nu de hervormingen. Die gaan echter contraproductief in het sociale domein. Geldkranen dichtdraaien en dan dromen dat het systeem eronder ook ineens verandert naar 40 jaar terug is vragen om problemen.



Dat landelijk uitgerold Sociaal Incasso Bureau (non profit en onafhankelijk) of vallende onder de maatschappelijke dienstverlening is er voor urgente partijen. Alle partijen die te maken hebben met de basis vaste lasten. Dat kan later uitgebreid worden. Een schuldhulpverlener/regievoerder, die bijtijds ziet waar het klem gaat zitten en die contact opneemt met betreffende huishouden. Die meteen kan door leiden naar andere hulp. De incasso wordt betaald en dus zijn er ook inkomsten. Nu gaat dat geld naar de incasso-industrie. Die tot mijn verbijstering totaal ongemoeid wordt gelaten bij deze hele problematiek en die mensen die te goeder trouw zijn en in deze tijd simpelweg geen ovoldoende inkomen hebben om alle vaste lasten te betalen (algemene giga struisvogelpolitiek) nog eens meer uit te benen. De afgekloven botjes mag de belastingbetaler opvangen. Dat incasso bureau heeft de mogelijkheid om verplicht budgetbeheer op te leggen. Vrijwillig budgetbeheer uit te voeren en sociale leningen te verstrekken.

Kan landelijk voor lage inkomens collectieve pakketten sluiten voor cliënten op het gebied van telefoon, internet, verzekeringen, gas en licht, zodat men wel al die vaste lasten kan betalen. Daarbij dus die sociale leningen. Een hijstandaanvraag kan 8 weken duren! De overheid draagt met incasso's fors bij, staat in het artikel, aan de schuldenellende.

Nu is elke partij een roofdier die zich op een konijntje stort. Dan heb ik het over mensen die te goeder trouw zijn. Dezelfde overheid, maar op een andere plek moet de gevolgen weer opvangen (lees belastingbetaler). Hoe idioot is dat. Dat vaak ook nog met dure hulpverlening. Je kunt met een gezond verstand hier toch niet bij komen!

Die miljarden die omgaan in de incasso industrie hebben kennelijk niks te maken met privacy belemmeringen. Wie verhuist kan elders weer schulden opbouwen, dus een landelijk Sociaal Incasso Bureau is van belang. Een schuldenregistratie heb je dan al.

De huidige BKR bestaat toch ook. Een systeem via dat Sociaal Incasso Bureau lijkt mij heel wat beter.



Een echtpaar waarvan een partner invalide is en zorgbehoevend. Inkomen Euro 970,00 per maand.

Gehandicapte met Wajong Euro 930,00 per maand.

Alleenstaande met alleen AOW Euro 843,73 per maand. Alleenstaande met Bijstand kan met extra toeslag ongeveer tot hetzelfde bedrag komen als alleen staande AOWer. Basis vaste lasten (huur, gas, licht, premie zorgverzekeringen en andere verzekeringen komen al snel op Euro 800,00.

Dan moet je van het resterende eetgeld alle verdere kosten nog dragen en bijzondere kosten voorschieten.



Het is ten tenhemelschreiend hoe traag, hoe passief men met noden omgaat als verantwoordelijke politiek, overheid, Bestuur en belangenorganisatie en Kerken! Al dat roepen aan de zijlijn levert niks op voor de goedwillende slachtoffers. Ander hiaat in ons systeem – niemand is DE probleemeigenaar. Dat maakt passief.

De laatste 10 jaar zijn alleen maar voedselbanken als brevet van hun onvermogen en als symptoombestrijding explosief gestegen!



Waar het crediteuren omgaat is dat zij aan hun geld zoveel mogelijk komen. Het Sociaal Incasso Bureau komt daarin tegemoet. De reacties bij die partijen waren positief mits het een breed gehanteerd en goed systeem is, waar het niet is wat het nu is - wie het eerst komt wie het eerst maalt.



De armoedeval bij het vinden van werk wordt op bovengenoemde bodeminkomens verhaald. Die zakken al in hoge mate door de bodem. Werken moet lonen heet het tegenwoordig. Nee, Werken MOET als je kan.



Kerstfeest, zouden allen die passief blijven en wachten op een wonder dat de andere organisatie het wel gaan oplossen, een fijn gevoel hebben ieder jaar bij dat feest? Genieten van hun Kerst als zovelen te goeder trouw niet weten hoe die de vaste lasten moeten betalen en de voedselbank met de Kerst voor hun eten moet zorgen?



Zalig Kerstfeest toegewenst aan ieder en dat het gezond verstand en burgerschap op alle niveaus mag zegevieren het komend jaar.

Advertentie