Advertentie
digitaal / Nieuws

‘Ouwe meuk’ zit jeugdzorg dwars

De Bureaus Jeugdzorg zijn hard aan een nieuw informatiesysteem toe. Maar de jeugdzorg gaat naar de gemeenten, dus de provincies willen niet meewerken.

11 november 2012

De Bureaus Jeugdzorg zijn hard aan een nieuw informatiesysteem toe. Maar hoe pak je dat aan met de transitie van de jeugdzorg naar de gemeenten op komst? De bureaus en de gemeenten zetten de neuzen alvast één kant op. Nu de provincies nog.


Niet gezinsgericht
ICT-systemen verouderen, en daar lopen de Bureaus Jeugdzorg al een tijdje tegenaan. Hun primaire systemen IJ (Informatie Jeugdzorg) en KITS (voor meldingen kindermishandeling) zijn aan vervanging toe. Het onderhoud wordt steeds duurder, ze zijn niet gebruiksvriendelijk en ze staan het opkomende ‘gezinsgericht werken’ en de nodige ontkokering in de weg. “Ouwe meuk”, noemt Erik Gerritsen de systemen. Als bestuursvoorzitter van het Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam (BJAA) is hij één van de voortrekkers van de vernieuwing van de systemen.

Een dag werk
Gezinsmanager Rogier Fokke van BJAA noemt het huidige IJ ‘een draak van een systeem’, dat te veel kindgericht is en uitgaat van functiescheidingen. “Als ik een verwijzing maak voor een gezin met vier kinderen moet ik in het oude IJ-systeem hetzelfde proces vier keer doorlopen en de informatie knippen en plakken van het ene kind naar het andere.” Een verzoek tot ondertoezichtstelling voor zo’n gezin vergt dan al gauw een dag werk, terwijl je die tijd als professional liever bij het gezin aan de keukentafel doorbrengt, stelt Fokke.

Aanbesteding op komt
Tijd voor vernieuwing dus, en daarom bereiden de BJZ’s  een aanbesteding voor van een vervangend systeem. Bij BJAA draait inmiddels een provisorische ‘schil’ om het oude IJ – dat grotendeels laat zien hoe het moet worden. De geplande aanbesteding betekent het vinden van een ICT-dienstverlener die dat provisorische stuk software kan omzetten in een robuust en toekomstvast systeem.

Gemeenten betrekken
Maar de complicerende factor is dat begin 2015 het jeugdzorgtakenpakket van de provincies naar de gemeenten gaat. Gerritsen: “Moet je wachten? Nou nee, want dan hevelen we een failliete boedel over. Maar als je vanwege de urgentie doorpakt, hoe betrekt je dan de gemeenten erbij die er nu nog niet over gaan?”

Ook andere gevallen
De VNG denkt er al wel over na. Hans Versteeg, beleidsmedewerker van de VNG en verantwoordelijk voor de informatiekundige vraagstukken rond de decentralisaties, ziet ook de behoefte aan een ‘keukentafelsysteem’, zoals BJAA voor ogen heeft. Maar gemeenten kijken wel vanuit een breder perspectief dan de zwaardere gevallen die bij de BJZ’s terecht komen, want voor hen gaat het aan de keukentafel ook over lichtere gevallen, werk en inkomen, alcoholmisbruik, schuldenproblematiek of WMO-ondersteuning. Dat geheel moet worden ondersteund. “Dus het nieuwe systeem voor jeugdzorg is wel belangrijk voor gemeenten, maar er moet vanuit de gemeenten nog wel een paraplu overheen.”

Provincies tegen
De provincies, voorlopig nog opdrachtgevers van de Bureaus Jeugdzorg, zijn niet blij met de voortvarendheid van de BJZ's. “Wat de provincies en stadsregio's betreft is het ongewenst dat de Bureaus Jeugdzorg op dit moment, met de overdracht aan de gemeenten voor de deur, denken aan de ontwikkeling van een nieuw ICT-systeem”, stelt Marc Witteman, gedeputeerde in Flevoland en lid van het IPO-bestuur. Gerritsen denkt dat de provincies wel zijn te overtuigen.

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nummer 22 

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Lady
Dat wordt weer een allesomvattend ICT-project, dat ook nog eens tijd moet gaan schelen. Ik hou m'n hart vast.
KlaasJan Hajema / Epidemioloog
Ik moet plotseling denken aan de landelijke invoering van het digitaal dossier in de jeugdgezondheidszorg. Dat ging toen niet goed en even later niet door: alles weer decentraal. Nou, en daar kleven denk ik nog meer nadelen aan. Ik snap dat provincies huiverig zijn!
Ingevoerd in jeugdzorg
Aha, supergeldvrager Erik Gerritsen weer eens in de bocht. Die man is in zijn eentje verantwoordelijk voor het overgrote deel van het jeugdzorgnieuws dat BB produceert. BB lijkt journalistiek volstrekt inhoudsloos als het om jeugdzorg gaat en geeft blijk van een langdurig fout inschattingsvermogen om ondanks alle kritiek op deze man en waarschuwingen met hem door te blijven gaan.



Deze Gerritsen is al eerder met ICT-problemen bezig geweest, zie de jaarrekeningen van BJAA en dat werkte ook niet. Het is bovendien DE meest bekende fout van mismanagers: zich verslikken in overbodige nieuwe ICT-systemen en daar sier mee willen maken.



De tweede fout is zich verslikken in dure reorganisaties en daar sier mee maken. De derde fout is zo disfunctioneren dat het protest en de kritiek niet meer onder controle te krijgen is.



Al deze problemen spelen bij Gerritsen. En toch leent Binnenlands Bestuur zich er weer voor om een podium te zijn voor zijn nieuwe dure verlangens. Terwijl Gerritsen ook in zijn column al elke week mag bedelen om meer belastinggeld.



Binnenlands Bestuur zou eens moeten uitzoeken hoeveel geld er al aan ICT is besteed in de jeugdzorg, men kan BJAA als voorbeeld nemen. En waaraan het ligt dat de ICT niet goed functioneeert. Dat ligt meestal aan het management, is een bekende vorm van disfunctionerend management.



Daarnaast zou BB eens kunnen uitzoeken hoeveel smoezen er door bestuurders worden gebruikt om het disfunctioneren in de jeugdzorg goed te praten. Het gaat altijd om zogenaamd te weinig geld, daardoor ontstaan er wachtlijsten, is de ICT niet goed, is het pesoneel van onvoldoende kwaliteit enzovoorts.



Maar dat komt niet overeen met de topsalarissen voor bestuurdes en met de dure luxe kantoren, de dure reorganisaties en de vaak peperdure maar niet werkende ICT-systemen die er al zijn.



BB zou in jaarrekeningen kunnen duiken, zou met rekenkamers kunnn praten. Kortom, er is werk aan de winkel voor BB als het om de jeugdzorg gaat! Gemeenten hebben recht op goede journalistiek nu zij zich voorbereiden op de transitie.



BB heeft wat goed te maken op dat punt en moet ophouden alleen bestuurders na te praten, en dan ook nog eens vooral de bestuurder van Amsterdam. Die notabene zo omstreden is! Zonder hem ooit te controleren in wat hij zegt.



Zefls het geld dat Gerritsen voor wachtlijsten in BB bij elkaar bedelde komt niet eens aan bij de kinderen. Dat staat gewoon in een rapport van de Amsterdamse Rekenkamer, maar zelfs dat controleert BB nog niet eens.



Wake up BB! Aan de slag! De jeugdzorgberichtgeving voor gemeenten kan echt heel erg veel beter! Zelf onderzoek gaan doen! Journalistiek is de waakhond van het openbaar bestuur, niet de schoothond. En zeker niet als men ander openbaar bestuur daarmee schaadt, want de gemeenten worden met deze subjectieve bestuurdersberichtgeving absoluut geschaad in hun belangen.



Straks zitten ze met enorme schadeclaims als gevolg van fouten en disfunctioneren van jeugdzorginstelingen. En ze zitten met bestuurders die hen voortdurend chanteren om meer geld omdat ze anders zogenaamd niet goed kunnen functioneren.



In het toonaangevende blad 'Jeugdbeleid' stond een pagina's lang artikel over het gevaar van de transitie voor gemeenten. Daar werd een artikel 12 status voorspeld omdat gemeenten met open ogen in de verhalen van de bestuurders trappen.



BB moet denken vanuit de lezers, vanuit de doelgroep. Niet vanuit geldzuchtige ijdele jeugdzorgbestuurdres als Gerritsen, want die zijn nu juist de kern van het probleem.
A.F. Bongers / Beloningsdeskundige
Valt allemaal best mee. Eerst vaststellen (in grote lijnen graag!) wat je wil en dan AFAS bellen
Kitty
Dat krijg je als je eindgebruikers niet raadpleeg als er software moet worden ontwikkeld...

Ik hoop dat de nieuwe software beter wordt!
Febe Visser / adviseur informatievoorziening
Goed plan dit nu al op te pakken, moderne software kan de efficiency sterk verbeteren en dat is hard nodig. Laat het vooral in open source ontwikkelen, niet zoveel mogelijk, gewoon helemaal open source. Geen gedoe met licenties lekker transparant en er zijn voldoende bedrijven die dit erg goed kunnen. Iedereen die het nodig heeft kan het dan gebruiken zonder meer kosten. Open source past mooi bij de ontwikkeling van jeugdzorg, meer open en delen van informatie voor een effectieve en zorgvuldige aanpak.
henk
Altijd weer hetzelfde liedje. Het ligt aan de informatiesystemen........ Probeer eerst maar eens te formuleren welk programma van eisen geldt, en hoe de organisatie enprocessen ingeregend is. Wedden dat ze dat niet kunnen........
Falla / Gepensioneerd woninginrichter
De gebruikers van software hebben wel enigszins gelijk. De makers van de software kennen de behoeften en werkwijze van de gebruikers niet. En maken daar door de programma’s te ingewikkeld. Met nodeloze toeters en bellen. Wat de gebruiker wenst is een snel en overzichtelijk programma.

Ik Amateur scheef in eenvoudig Basic een programma op de Commodore 64 voor gordijn berekeningen. Later in Exel op de PC, beiden werkten beter,sneller en kon meer dan wat de professionelen maakten. Oorzaak; Ik wist alles van die berekeningen af, zij niet. Ik zie dat ook weer bij mijn verzekering Agis met onhandige instellingen, waardoor programma’s niet goed werken,

En waardoor de werknemers bij Agis blijkbaar fouten maken en die niet meer kunnen herstellen.

De programmamaker moeten meer met de “domme” gebruikers overleggen en professionelen wat betreft wat de wensen zijn. Waar bij de gebruiker erg belangrijk is. Want die is en blijft een dummy op de computer.



Advertentie