Advertentie
digitaal / Nieuws

DigiNotar-probleem kan bij gemeenten nog weken duren

De aanpak van de DigiNotar-kwestie houdt de gemoederen bij gemeenten en andere organisaties nog weken bezig, de situatie als de reactie verschilt per gemeente.

08 september 2011
De aanpak van de DigiNotar-kwestie houdt de gemoederen bij gemeenten en andere organisaties nog weken bezig. Zowel de situatie als de reactie erop verschilt per gemeente.

Advies

Bij de meeste gemeenten beïnvloedt het onveilig verklarien van de beveiligingscertificaten van DigiNotar de elektronische dienstverlening tot op zekere hoogte. Waar de ene gemeente zijn digitale dienstverlening geheel afsluit, volstaat de andere met een waarschuwing. De gemeente Rijssen-Holten verwijst bijvoorbeeld naar de problemen met de Diginotar-certificaten in combinatie met de DigiD-functie op de site (die landelijk wel veilig is verklaard). Burgemeester Hofland: "Nu we dit weten, adviseren wij onze bezoekers geen gebruik te maken van onze digitale dienstverlening. Inwoners kunnen voorlopig beter naar onze balie komen." De gemeente Brummen onderzoekt de risico's nog. "Gedurende dat onderzoek kunt u enkele producten tijdelijk niet via de digitale weg aanvragen. Het gaat om uittreksel burgerlijke stand, afschrift gba, verhuizen en verhuizen buitenland."

 

PDF per post

De gemeente Uden meldt momenteel de certificaten van DigiNotar aan het vervangen te zijn iets wat naar verwachting 'enkele weken' gaat duren. "Omdat de veiligheid van het digitale loket niet meer kan worden gewaarborgd, is de gemeente Uden genoodzaakt om de digitale diensten tijdelijk van de website te halen. U kunt nog wel de website raadplegen en gebruik maken van de formulieren die in pfd-formaat worden aangeboden. Deze kunt u printen, invullen en voorzien van bijlagen verzenden per post of persoonlijk indienen aan het loket van het gemeentehuis."

 

4-6 Weken

De gemeente Helmond geeft na een aanvankelijke afsluiting van zijn 'E-loket' nu een genuanceerde waarschuwing: "Informatie op de website www.helmond.nl = veilig; Afspraak maken bij de Stadswinkel= laag risico; E-loket, de informatie = veilig; Digitale aanvragen via E-loket = verhoogd risico." Helmond moet twaalf certifcaten opnieuw aanvragen bij een ander bedrijf. Het kan vier tot zes weken duren voordat die nieuwe certificaten binnen zijn, meldt de gemeente.

 

VNG

Vanuit de VNG is er geen richtlijn over hoe een gemeente met het probleem omgaat. "Ons advies is dat je zo spoedig mogelijk die certificaten moet vervangen", zegt woordvoerder Gjalt Rameijer. Hoe je ondertussen met de situatie omgaat is een afweging die iedere gemeente zelf moet maken. Voor een kleinere gemeente is het eenvoudiger om mensen te vragen gewoon langs te komen aan de balie dan voor een grote gemeente als Amsterdam." Rameijer zegt wel geluiden te hebben gehoord van gemeenten die moeite hebben op korte termijn nieuwe beveiligingscertificaten te verkrijgen van andere bedrijven dan DigiNotar.

 

Kadaster

Veel gemeenten moeten in ieder geval 'aan de achterkant' de DigiNotar-certificaten vervangen, voor de communicaite tussen met onder andere de RDW, Logius, KvK en Kadaster. Volgens het Kadaster zijn er 95 gemeenten die Diginotar-certificaten gebruik(t)en in de communicatie tussen gemeentelijke systemen (zoals BAG, Kadastergegevens, RO-Online, WKPB) en de centrale voorzieningen van Het Kadaster. Een overstap op nieuwe certificaten moet aan beide zijden steeds gecoördineerd gebeuren. "Dat staat bij ons opgelijnd en is volledig onder controle", zegt Arco Groothedde, lid van de Raad van Bestuur van het Kadaster. Volgens hem overleggen de uitvoeringsorganisaties dagelijks over de aanpak. "Zo ontspoort het niet in wilde verhalen." Verder is het Kadaster vooral in de slag met de notarissen die hun digitale communicatie met het Kadaster via DigiNotar-certificaten hebben geregeld.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie