Advertentie
digitaal / Nieuws

Niet méer, maar mínder regie bij ICT-projecten

Juist minder regie kan grote ICT-projecten bij de overheid beheersbaar houden, stelt promovendus Teun Oosterbaan.

01 maart 2012

'Meer regie' is vaak het antwoord op mislukkingen met ICT-projecten bij de overheid. Maar juist het omgekeerde kan een goede aanpak zijn om grote ICT-projecten bij de overheid beheersbaar te houden. Dat stelt Teun Oosterbaan, die donderdag aan de Erasmus Universiteit op deze materie promoveert.

Delegeren
ICT-projecten bij de overheid zijn vaak complex, duur en tijdrovend en vergen doorgaans samenwerking in ketens van organisaties. In zijn proefschrift ‘Architectuur als agenda’ concludeert Oosterbaan uit eigen onderzoek dat het versterken van de autonomie van die organisaties en het delegeren van besluitvorming naar de samenwerkende partijen kan helpen om ICT-projecten beheersbaar te houden.

Zwaartepunt
Belangrijk is wel dat er genoeg vertrouwen is tussen de partijen. Landelijke politieke structuren en processen moeten uiteraard betrokken blijven bij ICT-projecten en de vinger aan de pols houden, maar het zwaartepunt moet liggen bij lokale samenwerkende partijen. Die blijken prima in staat om het gewenste beleid op een succesvolle manier met ICT-middelen te realiseren, constateert Oosterbaan. De centrale overheid moet regelmatig toetsen op legitimiteit en moet het pas groter en politieker (en daarmee complexer) maken als blijkt dat dit niet werkt.


Fase
"Nu komt nog vaak aan het eind van een besluitvormingstraject het inzicht 'we moeten nog iets met ICT'", zegt Oosterbaan. "Terwijl je de lokale gemeenschappen in een ketenproject beter in een vroege fase in staat zou moeten stellen te bepalen wat hun eigen informatiebehoeften zijn en daar oplossingen op te baseren. Daarna zou je stapsgewijs kunnen kijken of de oplossingen ook kloppen met wat er bestuurlijk gewenst is."

Architectuur
Oosterbaan zegt niet te pleiten voor een 'laat duizend bloemen bloeien'-houding, wel voor een andere manier van het faciliteren van de partijen die in een keten deelnemen. De term 'architectuur' is daarbij een leidend begrip, maar niet in de gangbare betekenis van stelsel van technische afspraken. Architectuur is een bestuurskundig relevant concept - een agenda voor de ontwikkeling van samenwerking.

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

gerrie
Ondernemers, burgers en werknemers worden helemaal ziek van de haperende systemen. Zowel bij de overheid als in het bedrijfleven is het 1 grote puinhoop. Iedereen zit maar wat te toetsen en maar wat belangrijk te doen. Het is een groot kinderspel en er gebeurd helemaal niks meer. Ja, gegevens die kwijtraken of wegwaaien. Het zal me niet verbazen dat grote ict bedrijven bewust systemen laten falen om zo werk te houden. En waar halen al die skimmers hun informatie en materiaal vandaan? We zijn met de digitale wereld zo ver gevorderd dat ze op afstand vanuit ontwikkelingslanden hier de rekeningen plunderen. Triest. Rijdom die we te danken hebben aan de Babyboomers en eerdere generaties. Als het zo doorgaat worden wij ook een ontwikkelingsland.
Charles de Monchy / partner
Is het Electronisch Patienten dossier niet een uitstekend voorbeeld van deze stelling? zie

http://www.nsob.nl/2012/02/het-epd-lessen-voor-d …

14 jaar ploeteren onder 'regie' van het Ministerie van VWS, kosten 300 miljoen, en een paar maanden nadat VWS door de 1e kamer van het dossier is gehaald, hebben de betrokken partijen in principe alles geregeld: landelijke 'backbone', regionale invulling, privacy bescherming bij de zorgverleners, etc.

Als ze dit 10 jaar geleden hadden gedaan, waren we al lang klaar geweest met de digitalisering van het berichtenverkeer in de zorg, en voor een fractie van het geld dat er nu aan is besteed.
Hans Baanstra
De stelling van Oosterbaan is een interessante, zeker waar wordt gesteld dat de ICT-paragraaf aan het eind van het proces pas wordt ingevuld. Wanneer je dit wilt veranderen zou je kunnen beginnen om de ICT in de organisatie weg te halen onder het kopje faciliteren. Anno 2012 is de ICT bepalend geworden hoe de Business architectuur wordt ingevuld (dank aan ERP)



Het goed kunnen uitvoeren van een ICT-project bestaat uit goed opdrachtgeverschap en goed opdrachtnemerschap. Het moet bij de start duidelijk zijn wat er wordt verwacht. (product,tijd, geld, kwaliteit).

Wanneer daarna een ieder zijn verantwoordelijkheid en zijn rol neemt EN afgerekend wordt op resultaat., kom je al een heel stuk verder
jd kuiper / manager
Volgens mij gaat het niet om meer of minder regie, maar goede regie vanuit de opdrachtgever of hiertoe aangewezen partij. Hieraan vooraf moet veel beter dan veelal het geval is in kaart worden gebracht wat er nodig is en dus wat de opdrachtformulering moet zijn. Op de vastgelegde afspraken moet vervolgens goed worden gestuurd en zeker niet worden geaccepteerd dat het traject en dus de tijdsduur wordt bepaald door de opdrachtnemer. Ik zie geen enkele reden waarom de ict branche op een andere wijze zou moeten worden behandeld dan alle andere aanbieders in de markt. Leer communiceren en de behoefte/vraag van de klant analyseren en vervolgens te vertalen in een aanbieding (ken je product, kwaliteiten en beperkingen) waar je je aan weet te houden!
Teun Oosterbaan
Na het gesprek dat van gisteren, dat aanleiding was voor het plaatsen van bovenstaand artikel, keek ik 's avonds naar het 8-uur journaal. Daar werd verslag gedaan over de problemen in de communicatie tussen politie en justitie. ik werd in mijn stelling gesterkt toen ik de reactie van minister Opstelten zag, die zei: we treden de problemen tegemoet door de regie naar ons toe te trekken. Wat bed pelt bij daarmee precies? En moet hij niet juist nu het probleem goed laten uitzoeken, en bij de partijen zelf neerleggen?
Peter / Projectmanager
We moeten het proefschrift maar afwachten. Maar het lijkt erop dat het wel érg lijdt aan geheugenverlies.



Hetgeen Oosterbaan voorstelt is sinds de 80'er jaren al gedaan in het kader van BIOS-nota, CCOI, BOCO, 'Sturen op afstand', datacommunicatie-atlas, IT-standaarden, basissystemen, en wat al niet meer.



Daarnaast het initiatief op zo'n laag mogelijk bestuurlijk niveau, met bescheiden regie vanuit Den Haag via richtlijnen en getrapte regelgeving. Alles passend binnen een gecentraliseerde en gedeconcentreerde overheid.



Treurige conclusie is dat teveel 'managers' blijk gaven niet om te kunnen gaan met een dergelijke Comply-or-Explain-ruimte en vrolijk hun eigen koninkrijkjes voerden.



Overigens niet eens zo typerend voor de overheids-IT, maar ook voor de modernisering van de ruimtelijks ordening die omstreeks dezelfde tijd begon. Dat leidde van een 'ondernemende overheid' tot een 'overheid als ondernemer' tot een 'speculerende overheid'.



Het besluit IVR is nog steeds van kracht, zo ook het VIR. Wie kent ze nog?
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Het wordt de hoogste tijd dat alle bestuurslagen de beschikking hebben over en een beroep kunnen doen op een vaste ICT-denktank, die alle grote en belangrijke ICT-projecten voorbereidt, begeleidt en mede implementeert.
Derk Kremer / Specialist in Goed Opdrachtgeverschap
Het is uiteraard belangrijk te weten wat er precies onder regie wordt verstaan in deze context. Als de nadruk van regie ligt op de controle van de voortgang van ICT projecten, is deze constatering juist. Het komt dan overeen met de conclusie van de Rekenkamer dat er een overkill aan controle is bij projecten.



Momenteel zijn wij bezig een onderzoek te doen naar de IT Governance modellen en de rol van opdrachtgever daarin. Nu al kan geconcludeerd worden dat veel van deze modellen in de basis goed zijn, maar bij de invulling gaat het mis. Bij de verdere invulling van deze modellen gaat de aandacht vooral naar de ICT partijen: de eigen Informatiemanagement afdeling en de interne of externe ICT leverancier. In deze situatie wordt de verantwoordelijkheid van de regie neergelegd bij de Informatiemanagement en ICT afdeling zelf: regie én uitvoering in één hand. De politie is hier een mooi voorbeeld van, maar ook het TAX-i project van de waterschappen. Vanwege een gebrek aan effectiviteit, kan in een dergelijke structuur de regie al snel uit de hand lopen.



“In tegenstelling tot het managen is regievoering het beïnvloeden, verleiden, motiveren en ondersteunen van betrokkenen bij een programma of een project om ze datgene te laten doen dat volgens een vooraf bepaald scenario is vastgelegd en dat op een manier waarop de verschillende verwachtingspatronen op elkaar afgestemd zijn” (Wortmann en Kremer, 2010)

De verantwoordelijkheid van deze vorm van regie (primaire regie) ligt bij de opdrachtgever: deze verantwoordelijkheid kan je nooit delegeren en zeker niet bij de uitvoerende partij die vooral gericht is het leveren van een resultaat en minder op wat het resultaat moet bijdragen aan de doelstelling van een organisatie.



Een tweede vorm van regie (secundaire) ligt bij de uitvoerende partijen zelf: zeker als er sprake is van een samenwerkingsverband. Deze vorm van regie kan prima bij één van de uitvoerende partijen liggen (vaak de hoofdaannemer). Het gaat in dat geval om regie, gericht op een effectieve samenwerking teneinde het gewenste resultaat op een efficiënte manier te bereiken.



Wat betreft de ‘Fase’: bij een goede vorm van primaire regie, hoort een zorgvuldige voorbereiding van het investeringstraject. Een traject waar het ICT project een gevolg van is. Ben het met de auteur eens dat in de praktijk blijkt dat hier weinig aandacht voor is. Bij de voorbereiding gaat het vooral om het eerdergenoemde scenario zoals in de definitie van regie is gegeven.

Rodney Turner schreef eind jaren tachtig al “we hebben niet de tijd om een project goed voor te bereiden, maar we hebben wel de tijd om er twee keer zo lang over te doen”. Anno nu is dit nog steeds van toepassing en leren we blijkbaar niet. Dit geldt overigens ook voor de private sector. Voor meer publicaties hierover, zie http://publicaties.eestum.eu/Publicaties/overzic …

Peter / Projectmanager
@Derk : zoals gezegd "We moeten het proefschrift maar afwachten". Maar ik ga er wel van uit dat in het proefschrift bij 'regie' wél duidelijk wordt teruggegrepen op de Bestuurlijke Vernieuwing uit de jaren 80/90.



Van deze 'scheiding tussen beleid en uitvoering' waren zowel verzelfstandiging/privatisering, BIOS, als politie-reorganisatie heel nadrukkelijk vruchten. Zie ook de ICT-paragrafen uit het regeringsakkoord 1998.

Daarnaast paste op een lager niveau vanuit de ICT de introductie van ITIL in Nederland perfect in het plaatje.



Ik zou mijn archief moeten omkeren, maar kort gezegd werd met regie bedoeld 'sturen op hoofdlijnen, op randvoorwaarden, op afstand'.

De zgn. 'marginale toetsing' door de bestuursrechter is daar nadrukkelijk de keerzijde van.
Peter / Projectmanager
Oosterbaan's dissertatie 'Architectuur als agenda' is inmiddels te downloaden van http://repub.eur.nl/res/pub/31677/
Advertentie