Advertentie
digitaal / Nieuws

Nederlandse gemeenten ontdekken beacon-technologie

De binnenstad van Sneek is de eerste van Europa met een volledige iBeacon-dekking. In Eindhoven wordt de technologie gebruikt tijdens het lichtkunstfestival Glow. Beacon-technologie is nog een weinig ontgonnen terrein, maar bieden volgens pioniers nieuwe mogelijkheden voor gemeenten.

30 april 2015

De binnenstad van Sneek is de eerste van Europa met een volledige iBeacon-dekking. In Eindhoven wordt de technologie gebruikt tijdens het lichtkunstfestival Glow in november 2015. De door Apple uitgevonden beacon-technologie is nog een weinig ontgonnen terrein, maar biedt volgens pioniers nieuwe mogelijkheden voor gemeenten.

Primeur voor Sneek
Sneek heeft sinds donderdag de primeur: het is de eerste stad van Europa waar er in de binnenstad overal de mogelijkheid is om beacons te gebruiken. Burgermeester Haijo Apotheker is zeer enthousiast over de beacons, die vanaf donderdag gratis gebruikt kunnen worden via de Lightcurb Beacon app. De app is geproduceerd door SnakeWare, een bedrijf van Sneker Ate van der Meer. ‘Voor Sneek is dit ideaal. We willen aan de hand van onze Sneek Centrum Agenda de stad nog aantrekkelijker maken en dat is met deze samenwerking goed gelukt. Sneek is een echte retailstad, een leuke Friese centrumgemeente. Met de beacons kunnen zowel ondernemers als non-profitorganisaties hun diensten en service nog beter uit de verf laten komen.’ Apotheker doelt met name op de toeristische mogelijkheden. Voor citymarketing is de app een handig instrument: ‘En goed uit te voeren, zolang je geen enorme oppervlakte moet dekken. Sneek heeft een zeer compacte binnenstad met op iedere hoek wel een verhaal. Denk aan musea, kroegen, monumenten: Wie de app gebruikt en door de stad loopt krijgt over iedere plek waar hij langsloopt nuttige en relevante informatie.’

Kastjes en een signaal
Bas van den Heuvel, oprichter van het Eindhovense bedrijf Proxible dat beacon-technologie produceert en aanbiedt, legt uit hoe het werkt. ‘In principe zijn het niet meer dan een paar eenvoudige kastjes’, vertelt hij. Deze ‘kastjes’ staan door het gebied opgesteld en zenden een signaal uit. De telefoons die via de app het signaal ontvangen staan toe dat het toestel informatie krijgt op het moment dat ze in de buurt komen van zo’n signaal verzendende beacon. ‘Echt nieuw is de techniek dus niet, er bestaat al WiFi en GPS-tracking. Het is meer deze combinatie van techniek die nog niet veel gebruikt wordt. Wat het ook anders maakt: een gebruiker moet zelf toestemming geven voordat hij informatie kan ontvangen.’ Volgens Van den Heuvel is de beacon-technologie ideaal tijdens evenementen in de stad, zoals lichtkunstfestival Glow, dat in november gehouden wordt. ‘Bezoekers zien 's avonds in het donker niet zo goed waar zij precies zijn in de stad en welke plekken in de buurt zijn. Dan zijn beacons een goede oplossing, om ze te wijzen op handige punten en informatie. Dat kan variëren van de laatste vertrekkende treinen tot aanbiedingen van winkels en toeristische trekpleisters in de stad. De informatie geeft weer welke plaatsen het best bezocht worden. Dat kan goed van pas komen bij het voeren van beleid.’

Kansen
Burgemeester Apotheker ziet diezelfde kansen. ‘In deze moderne digitale tijd lijkt dit ons een goed middel om van de binnenstad een aantrekkelijke plek te maken voor moderne burgers. Het gaat om de beleving en die is erg belangrijk in de strijd tegen telewinkelen. Wie rondloopt door de stad wordt met de beacons gewezen op allerlei informatie. Hoe dat werkt? Je stapt uit je auto bij de parkeergarage, bij De Waterpoort komt er informatie over bijvoorbeeld hoe oud deze is en waarom hij er staat, vervolgens bij café De Walrus verschijnt de dagaanbieding  en loop je verder, dan kom je bij het C&A-monument, waarbij wordt vertelt dat een Duitse familie deze keten in Sneek heeft opgestart.’ In de toekomst kan beacon-technologie wellicht een grotere rol spelen. ‘We kijken naar de mogelijkheden van crowd control, die zou bijvoorbeeld tijdens de Sneekweek goed van pas kunnen komen. Wanneer het bij een podium erg druk is krijgen gebruikers de melding dat het bij andere podia momenteel rustig is. Zo kun je een publiek wellicht beter beheersen’ 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Peter Kentie / Directeur Eindhoven365
In Eindhoven zijn we in november 2014 begonnen met iBeacon technologie van Proxible. We is de citymarketing organisatie Eindhoven365. Een van de sterke punten van onze binnenstad is dat we zelf eigenaar zijn van ons Wi-Fi netwerk en zo kunnen experimenteren met iBeacons ism retailers en we gebruiken grote events als Glow lichtfestival, Dutch Design Week e.d. als ultieme test. Dit jaar bouwen we de iBeacon technologie uit alsmede de app met Proxible tijdens de events.
Advertentie