Steeds minder gemeenten per e-mail bereikbaar voor inwoners
Steeds meer gemeenten laten burgers een contactformulier invullen voor vragen.
Gemeenten zijn beter geworden in het op tijd beantwoorden van vragen per e-mail, toch stappen er steeds meer gemeenten af van e-mails uitwisselen met burgers. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon.
Alle gemeenten werden via e-mail benaderd met een eenvoudige vraag. Zo’n 85% reageerde binnen twee werkdagen. Dat is een verbetering van de 68% score van een jaar eerder. Ook het aantal gemeenten dat na drie weken nog geen antwoord geeft is gedaald. Dit jaar gaat het om 7% van de gemeenten, terwijl de score een jaar eerder nog 17 procent was.
De onderzoekers merken verder op dat het aantal gemeenten dat een e-mailadres op de website bekendmaakt verder afneemt. Vorig jaar vermeldde ongeveer driekwart (76%) van alle gemeenten het gemeentelijke e-mailadres. Nu is dat gedaald naar 74%. Bij deze gemeenten is het alleen mogelijk om per mail in contact te komen door gebruik te maken van een contactformulier.
Onnodig persoonsgegevens delen
Bij het stellen van een eenvoudige vraag blijken inwoners bovendien vaker verplicht om onnodig persoonsgegevens te delen. Bij 11 procent moet er een contactformulier worden ingevuld waarbij persoonsgegevens moeten worden ingevuld. Een jaar eerder deed slechts 8% van alle gemeenten dit.
De volledige onderzoeksresultaten zijn hier te vinden.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.