Advertentie
digitaal / Nieuws

Invloed digitalisering op personeelsbeleid wordt onderschat

Terwijl digitalisering aan de directietafel een van de belangrijkste onderwerpen is, blijkt uit onderzoek.

06 augustus 2022
digitale verbazing
Shutterstock

Zowel in het bedrijfsleven als bij de overheid lijkt human resources de invloed van robotisering en digitalisering op het personeelsbeleid te onderschatten. Tot die conclusie komen onderzoekers van Berenschot, Performa Uitgeverij en AFAS Software in een jaarlijks trendonderzoek onder 1.600 hr-professionals. Slechts een kwart geeft aan digitalisering en ict-ondersteuning binnen hun organisatie als hoge prioriteit te zien.

Opgavemanager RIEC Rotterdam (thema drugs)

RIEC Rotterdam
Opgavemanager RIEC Rotterdam (thema drugs)

Financieel Adviseur

OMO via Geerts & Partners
Financieel Adviseur

Hybride werken

Digitalisering is een van de belangrijkste onderwerpen aan de directietafel, blijkt uit het onderzoek, maar tegelijkertijd krijgt de impact op het personeelsbeleid relatief weinig aandacht. Op de prioriteitenlijst staat het op de een-na-laatste plaats. Dat is des te opvallender gezien de invloed van de coronacrisis en hybride werken.

‘Covid heeft in menig organisatie al diepe sporen achtergelaten, waardoor de werkwijze volledig anders is geworden’, schrijven de onderzoekers. ‘Digitaal werken wordt gecombineerd met hybride werkvormen. Digitalisering blijft dus een belangrijk onderwerp in de boardroom, naast innovatie en groei.’

Medewerkers behouden is al ingewikkeld, zegt Hans van der Spek, manager kenniscentrum M&O bij Berenschot, maar dat kan nog moeilijker zijn als onderling contact en binding met het bedrijf vermindert. Dat is een risico met werken op afstand. ‘Daarom is het juist noodzaak om de IT-ondersteuning strak te hebben’, vertelt Van der Spek. ‘Natuurlijk gaat het om veel meer aspecten, maar het goed om je te realiseren dat de wijze waarop je medewerkers ondersteunt invloed heeft op de employee experience.’

2023

De onderzoekers zien een dalende trend in de urgentie rondom ict-ondersteuning in hr-processen. In de verwachting voor 2023 zien ze dat de urgentie sneller afneemt in het openbaar bestuur: ‘Met een 15e plaats staat Impact robotisering/ digitalisering op het personeelsbeleid binnen de sectoren Openbaar Bestuur lager in de ranking dan in de andere vier sectoren.’ Ze benadrukken echter dat voorspellen koffiedik kijken blijft.

 

HR-beleidsthema’s en hun prioritering in 2022

Alle sectoren

Openbaar bestuur

Werving & selectie/ arbeidsmarktcommunicatie / ‘employer branding’/ ‘onboarding’

1

1

Ontwikkeling/ scholing/ inzetbaarheid/ talent management

2

2

Verzuim/ arbeidsomstandigheden/ gezondheidsbeleid

3

3

‘Employee experience’/ Medewerkersbetrokkenheid/ Retentie/

4

10

Digitale ondersteuning van HR processen

5

5

Arbeidsvoorwaardenbeleid/ modernisering/ harmonisatie

6

7

Strategische personeelsplanning

7

4

Functiehuis / inrichting van functies of rollen

8

6

Performance management/ beoordeling

9

12

Beschikbaarheid van HR- stuurinformatie

10

9

Diversiteit/ inclusiviteit

11

8

Privacy- en databeveiliging

12

11

Begeleiden/ uitvoeren reorganisatie/ fusie

13

13

Impact robotisering/ digitalisering op personeelsbeleid

14

14

Mobiliteitscentrum/ loopbaanbegeleiding/ outplacement

15

15

Bron: Performa’s onderzoek HR-trends 2022-2023

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie