Advertentie
digitaal / Nieuws

ICT stoort invoer zorgdeclaraties

De Orde van Medisch Specialisten evalueerde de invoering van de diagnose-behandelcombinatie (DBC)-systematiek. De automatisering blijkt een storende factor van belang.

16 juni 2006

De Orde van Medisch Specialisten evalueerde de invoering van de diagnose-behandelcombinatie (DBC)-systematiek. De automatisering blijkt een storende factor van belang.

De specialisten klagen over trage en gebruiksonvriendelijke invoersystemen. De administratieve handelingen kosten mede hierdoor vele uren van de medici. Zij kunnen die tijd niet besteden aan patiënten. De software biedt bovendien vaak onvoldoende stuurinformatie, waardoor het inzicht in de status van de processen ontbreekt. In sommige gevallen werden problemen met het onderscheiden van behandelingen niet optimaal opgelost omdat de ICT noodgedwongen leidend werd bij de oplossing.

De ergernissen over de automatisering zijn maar een onderdeel van de klachtenregen die de medisch specialisten uitten over de invoering van het nieuwe systeem dat de overheid heeft ingevoerd voor het registreren, declareren en valideren van de geleverde zorg. De codering is bijvoorbeeld te uitgebreid en te complex. Ook menen zij onvoldoende ruimte te krijgen voor de beoogde marktwerking.

De specialisten onderkennen het belang van de afrekensystematiek. “Echter, het systeem werkt niet zoals we het voor ogen hadden”, zegt orde-woordvoerster Ellen van Rooij. Technisch kan het wel, bleek bij een enkele van de bezochte ziekenhuizen. De specialisten in het Tilburgse Sint Elizabeth Ziekenhuis bijvoorbeeld zijn tevreden. De medicus legt de diagnose vast met een zeer beperkte set ICD (International Classification of Diseases)-codes. Het systeem converteert de codes automatisch naar een diagnosecode en leidt zelf de juiste DBC-code af nadat de specialist de geplande verrichtingen heeft aangegeven. Met deze werkwijze is de uitval bij de controle (validatie) minimaal omdat de administratie voortdurend actueel is.

Verschillen

Van Rooij ziet niet hoe de voorbeelden eenvoudig zijn te dupliceren bij de andere instellingen. “Vijftig ziekenhuizen hebben vijftig verschillende systemen. Ook is er geen correlatie gebleken tussen de leverancier en de ervaringen van het ziekenhuis”. Wim Botermans, directeur van iSoft herkent de kritiek niet. Zijn bedrijf leverde het systeem bij het Sint Elizabeth. “Onze software is modulair en ook in andere ziekenhuizen zo toegepast. Er is geen sprake van maatwerk. Het was wel een zware bevalling maar met goed resultaat.”

Richie Blommers, die voor Chipsoft betrokken is bij de implementatie van DBC-systemen bij circa dertig ziekenhuizen, bevestigt de grote diversiteit wel. “Ieder wil vasthouden aan zijn eigen werkwijze. Ons systeem is flexibel bij de inrichting. Dan worden echter wel eens keuzes gemaakt die ongelukkig uitvallen.” Ook noemt hij tijdsdruk als complicerende factor. “Wij kunnen niet alle problemen tegelijk oplossen. De wet- en regelgeving gaat dan ook nog voor.” Overigens merkt Blommers ook dat niet alle specialisten even coöperatief zijn en bijvoorbeeld de instructies niet lezen.

Minister Hoogervorst van Volksgezondheid erkent in een voortgangsrapportage dat de DBC-systematiek te complex is geworden en belooft vereenvoudiging. (Thijs Doorenbosch)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie