Meer nadruk op correcte GBA-registratie
Het wordt nog dit jaar makkelijker voor burgers om hun gegevens op internet te controleren en eventueel te laten aanpassen. De kwaliteit van de GBA moet beter.
Het wordt nog dit jaar makkelijker voor burgers om hun gegevens op internet te controleren en eventueel te laten aanpassen. Het is één van de maatregelen die minister Plasterk neemt om de kwaliteit van de GBA te verbeteren.
Zelf controleren
Het is voor iedereen al mogelijk via Mijn.overheid.nl (met een DigiD-inlog) de eigen GBA-gegevens te bekijken, maar dat moet nog eenvoudiger, vindt Plasterk, mede naar aanleiding van een rapport over de gevolgen van het niet of verkeerd geregistreerd zijn van personen in de GBA. Op korte termijn betekent dat het realiseren van betere contactmogelijkheden voor burgers die zelf hun GBA-gegevens willen laten corrigeren, stelt een woordvoerder van BZK. In eerste instantie zal het juiste e-mailadres van de betreffende gemeente op de GBA-pagina van mijn.overheid.nl worden vermeld. "Wellicht is dat dan de mail van de afdeling burgerzaken. Er wordt ook gekeken of het nog iets intelligenter kan, bijvoorbeeld met een online formulier." Het zelfstandig wijzigen van gegevens door burgers is overigens niet aan de orde, benadrukt hij.
Te weinig bekend over kwaliteit
De kwaliteit van de GBA is niet slecht, stelt BZK; 97,8 procent van de namen en adressen klopt volgens het ministerie. In het onderzoek wordt echter gesteld dat 'te weinig onderzoeksresultaten beschikbaar zijn om tot betrouwbare uitspraken te komen over de kwaliteit van de adresgegevens in de GBA en naar de relatie tussen opgespoorde fraude en de kwaliteit van met name de adresgegevens of het ontbreken van die gegevens in de GBA.' In tot dusver uitgevoerd onderzoek komen schattingen voor van tussen de 4 en 5 procent van de adressen waarvan de bewoning niet overeenkomst met de GBA-registratie - dat is overigens niet rechtstreeks naar een aantal personen te vertalen.
Drie soorten
Het onderzoek (uitgevoerd door ID management centre en Considerati) maakt een onderscheid tussen verkeerd geregistreerden, VOW'ers (vertrokken, onbekend waarheen) en niet-geregistreerden. De eersten zorgen ervoor dat inkomsenafhankelijke regelingen niet correct toegepast kunnen worden - financieel gezien meestal in het nadeel van de overheid. Vaak gebeurt het fout registreren met opzet; de studiefinancieringsfraude is een voorbeeld. (Kosten: circa 55 miljoen euro.) Andere burgers krijgen door foute registraties ongewenste post en deurwaarders aan de deur.
Bestand opschonen
De VOW'ers zijn vooral een probleem als het onvindbare debiteuren betreft (kosten: circa 25 miljoen euro). BZK zegt de aanbeveling van de onderzoekers om het uitdijende bestand van meer dan 400.000 VOW'ers een goed onder de loep te nemen, te volgen. Dit jaar wil BZK de VOW'ers in beeld krijgen die vermoedelijk toch in Nederland verblijven, met behulp van informatie van Belastingdienst, CBS en andere bronnen. De niet-geregistreerden zijn eigenlijk de minst problematische groep; vaak gaat het daarbij om menssen die tijdelijk in nederland werken en wel beij de Belastingdienst in beeld zijn.
Meer informatieuitwisseling
De belangrijkste aanbeveling die BZK opvolgt is evenwel gericht aan het publiek, dat zal worden gewezen op rechten en plichten rond een juiste registratie in de GBA en op de mogelijkheid eventuele fouten te melden via internet. Verder verkent BZK de mogelijkheden meer informatieuitwisseling mogelijk te maken, zoals die tussen Belastingdienst en gemeenten en tussen gemeentelijke afdeling onderling.
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.