Iedereen een eigen niche-chatbot
OpenAI stelt abonnees in staat om eigen versies van ChatGPT te maken. Bijvoorbeeld een chatbot die alles weet van digitale toegankelijkheid.
Schuilt er meerwaarde in een eigen, op maat gemaakte microversie van ChatGPT? Internetondernemer Robert Keus vindt van wel. Hij ontwikkelde een chatbot die precies weet hoe het zit met de overheidsrichtlijnen voor digitale toegankelijkheid en die in één moeite door bijvoorbeeld alternatieve teksten genereert voor webafbeeldingen.
GPT's
Vorige week kondigde OpenAI de komst aan van op maat gemaakte versies van ChatGPT, die het bedrijf GPT’s doopte. Iedereen met een betaald abonnement op ChatGPT kan – zonder programmeerkennis - een eigen chatbot knutselen met een specifiek doel, bijvoorbeeld het uitleggen van de regels van alle mogelijke bordspellen, of assistentie bij het opzetten van een printerverbinding. Óf een chatbotje dat overheden helpt om te voldoen aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid, dacht Robert Keus, eigenaar van internetbureau Brthrs en toegankelijkheidsbureau Digitaal Toegankelijk, meteen.
'Niche'-chatbot
Keus meldt op LinkedIn dat hij een GPT heeft ontwikkeld voor overheidsmedewerkers met vragen over de European Accessibility Act (EAA).
‘De wetgeving over digitale toegankelijkheid is in iedere lidstaat anders,’ licht hij toe. ‘ChatGPT beschikt niet over de kennis die nodig is om vragen voor een Nederlandse context goed te beantwoorden.’
Precies het soort ‘niche’ waarvoor de GPT’s van OpenAI zijn bedoeld.
ChatGPT beschikt niet over de kennis die nodig is om vragen over toegankelijkheid voor een Nederlandse context goed te beantwoorden.
Eigen data en instructies
Aan een GPT kun je eigen data toevoegen. Bovendien kun je instructies geven, zoals: ‘Geef een beknopt antwoord en sluit het antwoord altijd af met een vraag.’ De chatbot van Keus put onder meer uit het handboek voor digitale toegankelijkheid van VNG, het Besluit digitale toegankelijkheid overheid (BDTO), de European Accesibility Act en de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 en 2.2. Stuk voor stuk openbare bronnen, die hij uploadde en waar de chatbot op kan terugvallen op het moment dat de algemene databronnen van ChatGPT niet voldoen.
A11y – NL heet de ‘digitale toegankelijkheidsassistent’, waarbij A11y (spreek uit: Ally) staat voor accessibility. A11y probeert vragen eerst zelf te beantwoorden. Als dat niet lukt (bijvoorbeeld omdat het gaat om richtlijnen die pas in oktober 2023 zijn ingegaan, terwijl de kennis van ChatGPT stopt bij april 2023), dan worden de bronnen gescand op juiste antwoorden.
Niet foutloos
‘Dat scannen kan nog wel lang duren,’ zegt Keus. Een ander nadeel is dat hijzelf als enige de tool heeft getest en dat het zeker niet ondenkbaar is dat er fouten in zitten. ‘Ik kwam bijvoorbeeld tegen dat de chatbot in een antwoord opeens begon over WCAG 2.0. Dat is oude informatie. Daarop heb ik de instructie bijgewerkt. Ik heb meer feedback nodig voordat de tool echt betrouwbaar is.’
Alleen met abonnement
Ook jammer: voorlopig is de tool alleen te gebruiken door mensen met een ChatGPT Plus-abonnement. Keus verwacht dat dit in de toekomst verandert en dat het mogelijk wordt om een GPT op een eigen website te ‘embedden’. A11y beantwoordt daar dan vragen als: ‘Kun je me meer vertellen over de WCAG-richtlijnen’, maar kan ook uit de voeten met: ‘Hoe zit het eigenlijk met al die verschillende statussen voor overheidswebsites en apps?’, en: ‘Hoe zorg ik dat onze gemeentewebsites een A-status krijgen?’
Alternatieve teksten
Daarnaast kan de tool met behulp van DALL-E beelden analyseren. Dat maakt het mogelijk om een alternatieve tekst voor een afbeelding te genereren, zodat slechtzienden en blinden weten wat er te zien is op de afbeelding. ‘ChatGPT Plus kan dit ook,' weet Keus, 'maar ik heb er een gedragsinstructie voor gemaakt, met de instructie om eerst te vragen welke lengte de alternatieve tekst moet hebben.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.