Advertentie
digitaal / Nieuws

ICT-kosten gemeenten dalen met 6 procent

Gemeenten gaven in 2012 minder uit aan ICT. Dat komt vooral doordat ze bezuinigen op het ambtelijke apparaat, denkt adviesbureau M&I Partners.

30 september 2013

Gemeenten gaven in 2012 minder uit aan ICT. Dat komt vooral doordat ze bezuinigen op het ambtelijke apparaat, denkt adviesbureau M&I Partners, op basis van de ICT Benchmark Gemeenten 2013.


Bezuinigingen zichtbaar
Per inwoner bedroegen de ICT-kosten van gemeenten gemiddeld zo'n 73 euro, beduidend minder dan de 78 euro van een jaar eerder. Die 78 euro was een trendbreuk (15 procent meer dan in meetjaar 2010), die kennelijk niet doorzet. De investeringen gaan wel door, maar deze keer is volgens M&I-adviseur Jos Smits vooral het effect van bezuinigingen op het ambtelijke apparaat zichtbaar. "De daling is immers het sterkst op medewerker-gerichte ICT zoals werkplek en telefonie."

Werkplekken goedkoper
Het aandeel van de ICT-werkplekken in de totale kosten is gedaald naar 5,3 procent. Vijf jaar geleden was dat nog 10 procent. Smits: "Ook het aantal werkplekken per medewerker is gedaald. Dat steeg de afgelopen jaren door bijvoorbeeld de komst van tablets, maar daar wordt nu strakker op gestuurd."

Het aandeel server & storage (de grote centrale computers) is juist gestegen, maar naast wat uitgestelde investeringen komt dat volgens M&I ook doordat steeds meer werkplekken gevirtualiseerd op centrale servers draaien. Ook de kosten voor telefonie nemen af, door lagere tarieven en door een vermindering van het aantal werknemers. De belangrijkste ICT-kostenposten blijven personeel (45 procent van het totaal) en software (28,5 procent). De laatste laat een lichte stijging zien. M&I verwacht voor 'sociale voorzieningen en maarschappelijke dienstverlening' de komende jaren wel fors meer softwarekosten bij gemeenten.

Contracten
Per medewerker zijn de ICT-kosten gestegen met 3,2 procent tot 9.324 euro, als gevolg van de daling van het aantal medewerkers per gemeente. Smits denkt dat gemeenten vaak nog ongebruikte werkplekken aanhouden omdat ze nog doorlopende (niet aan te passen) softwarecontracten hebben.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Rijk Meuleman / Adviseur I&A
Onderbelicht blijft hier de verschuiving / uitbesteding van taken aan gemeenschappelijke regelingen zoals brandweer, omgevingsdienst, belastingen en sociale dienst. De hieraan gerelateerde ICT kosten zijn nu niet meer zichtbaar maar onderdeel van een bijdrage/ vergoeding. De conclusie van het artikel lijkt mij dan ook discutabel.
izak van blijderveen / controller
De vorige reactie is mi ook terecht dat er steeds meer taken in GR verband worden uitgevoerd. Anderzijds kom ik op veel plaatsen een achterstand in investeringen tegen die zijn opgeschort agv bezuinigingen, maar eigenlijk heel nodig zijn om de bezuinigingen te realiseren. Informatie en procesverbetering zijn DE elementen die kunnen bijdragen aan reductie van kosten. Maar zoals vaak: de kost gaat voor de baat uit.
Advertentie