Gemeente wil webservices voor Digitaal Klantdossier
Anders dan deskundigen verwachtten, kiezen veel gemeenten voor webservices om gegevens aan te leveren voor het Digitaal Klantdossier (DKD), dat in de sector werk en inkomen wordt ingevoerd.
Anders dan deskundigen verwachtten, kiezen veel gemeenten voor webservices om gegevens aan te leveren voor het Digitaal Klantdossier (DKD), dat in de sector werk en inkomen wordt ingevoerd.
Vanwege de hoge beschikbaarheidseisen, die webservices aan gemeentelijke systemen stellen, spraken experts vorig jaar de verwachting uit dat gemeenten daaraan op korte termijn niet konden voldoen. Intussen worden ze wel geacht vanaf begin 2008 gegevens voor het DKD te leveren omdat dan de Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen moet ingaan. Die verbiedt ketenpartijen, naast gemeentelijke sociale diensten ook UWV en CWI, burgers gegevens te vragen die al in de sector bekend zijn.
Daarom kwam als tijdelijke mogelijkheid dat gemeenten wekelijks hun gegevens sturen naar het Inlichtingenbureau, het ‘postkantoor’ voor communicatie met en door sociale diensten. Dan zou het DKD (een virtueel dossier dat pas ontstaat als het van een cliënt wordt opgevraagd en dan actuele gegevens bij ketenpartijen ophaalt) voor de gemeentelijke gegevens bij dat ene IB-loket terechtkunnen.
Toch hebben 176 van de 443 gekozen hun DKD-connectie meteen door middel van webservices te regelen. Naast Den Haag, met een zelfgebouwd socialedienstsysteem, zijn dat allemaal klanten van Centric, dat vanaf het begin op webservices aankoerste en pas in tweede instantie ook een voorziening voor batchaanlevering wilde ontwikkelen. Getronics PinkRoccade en Planconsult deden het omgekeerd en maakten eerst de batchoplossing om tegen januari met webservices te komen.
Johan van der Waal van het Coördinatiepunt ICT Gemeenten, dat de DKD-implementatie begeleidt, is zijn scepsis over gemeenten en webservices nog niet kwijt. Ze maken afspraken nodig over allerlei aspecten, zoals bereikbaarheid, adres, beveiliging, taal, databasetoegang, snelheid en belastbaarheid. Daarover zal dus nog veel gesproken moeten worden. Omdat webservices straks bij de meeste gegevensuitwisselingen worden aangewend, zoals in het stelsel van basisregistraties, pleit hij ervoor dat gesprek in breder verband te voeren. (Peter Mom)
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.