Advertentie
digitaal / Nieuws

Vragen van burgers verdwijnen in 14+fuik

Vragen van burgers worden vaak niet goed behandeld door de gemeente. Ze worden niet goed doorverbonden of niet teruggebeld. Ook communiceert de gemeente niet goed zegt ombudsman Anne Mieke Zwaneveld van Rotterdam.

11 april 2013

Zolang het simpele vragen betreft, is er meestal niet zoveel aan de hand. Maar komt er iets meer bij kijken, is er een grote kans dat een burger via het telefoonnummer 14+netnummer met een kluitje het riet in wordt gestuurd. De Rotterdamse ombudsman Anne Mieke Zwaneveld concludeert in haar jaarverslag dat het steeds moeilijker voor burgers wordt om persoonlijk contact te krijgen met de gemeente.

Efficiencyslag geen verbetering 

Hoewel de gemeentelijke ombudsman een voorstander is van de efficiencyslag bij gemeenten stelt ze vast dat de automatisering niet voor iedere burger een verbetering is. ‘Mensen die niet goed hun weg kunnen vinden op de gemeentelijke website, zoals ouderen of mensen die een andere taal spreken, zijn hier niet bij gebaat,’ legt Anne Mieke Zwaneveld uit. ‘Maar ook bij het bellen naar het callcenter van de gemeente heeft de burger het niet makkelijk. Wanneer de vraag iets complexer is, blijft het vaak stil aan de lijn. Mensen worden verkeerd doorverbonden, terugbelafspraken vaak niet nagekomen. Daarop gaat de burger weer bellen, en begint alles weer opnieuw. Ik krijg jaarlijks 2500 telefonische en 1300 schriftelijke klachten van burgers over hun contact met de gemeente.’


Gemeente heeft geen gezicht

Volgens de ombudsman betreffen die klachten niet uitsluitend inhoudelijke grieven. Vaak is het in combinatie met slechte communicatie. Volgens Zwaneveld zouden een hoop problemen voorkomen kunnen worden wanneer de burger iemand in levende lijve te spreken zou krijgen. ‘Iemand aankijken verbetert de communicatie al zo veel. Maar zie maar eens iemand te spreken te krijgen tegenwoordig. Er wordt momenteel erg geknepen in de contactmomenten door de bezuinigingen. De gemeente heeft letterlijk geen gezicht meer.’


Ambtelijk taalgebruik
Ondanks de vele goede voornemens van de gemeente Rotterdam constateert de ombudsman dat ambtelijk taalgebruik nog steeds een barricade voor burgers opwerpt. Als voorbeeld geeft ze de volgende gemeentelijke reactie op een verzoek tot kwijtschelden van de afvalstoffenheffing.

‘U bent eigenaar/genothebbende krachtens eigendom, bezit of beperkt recht van de onroerende zaak  (volgt een adres). De waarde van onroerende zaak in het kader van een kwijtscheldingsverzoek wordt vastgesteld door te bepalen wat de vrije verkoopwaarde is op het moment van het indienen van het kwijtscheldingsverzoek. De waarde in het economisch verkeer van uw onroerende zaak werd in het kader van de Wet WOZ vastgesteld op € (volgt een bedrag) op de waardepeildatum 1 januari 2011. Gezien de ontwikkelingen op de onroerende-zaakmarkt vertegenwoordigde de onroerende zaak op het moment van het indienen van het kwijtscheldingsverzoek een waarde van ongeveer € (volgt hetzelfde bedrag als eerder genoemd). (Deze waardestijging sinds de waardepeildatum betreft overigens een schatting en kan rol spelen in een eventuele bezwaarprocedure tegen een WOZ-beschikking.) Bij de berekening van de zogenaamde overwaarde van de onroerende zaak is uitgegaan van de door u verstrekte specificatie van de hypotheekschuld. De hypotheekschuld bedroeg € (volgt een lager bedrag dan eerder genoemd). Voor de berekening van het bedrag waarmee uw vermogen het maximumvermogen overschrijdt, verwijs ik u naar de bijlage bij deze uitspraak. Omdat uw vermogen op het moment van het indienen van het kwijtscheldingsverzoek (WOZ-waarde – hypotheekschuld) groter was dan op grond van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 is toegestaan, wordt ervan uit gegaan dat u de belastingaanslag kunt betalen.’

Ombudsman: 'Zelfs ik moet daar goed naar kijken voordat ik het begrijp.’

Reacties: 14

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

O. ten Hove
@Norman Waalre: goede suggesties. En in de gemeentelijke ombudsmannen van Amsterdam en Rotterdam heb ik dan wel vertrouwen. Ze halen regelmatig de pers wanneer zij misstanden vaststellen.



Maar de ombudsman van de gemeente Den Haag? Die is er alleen maar om misstanden toe te dekken en dat doet hij nog eens op een knullige manier. Het is zelfs zo erg (zie de website) dat wanneer een burger een klacht heeft over de ombudsman (instelling en persoon) deze door de ombudsman zelf wordt onderzocht. Of de Haagse gemeenteraad iheeft zitten te slapen toen dit werd ingevoerd of ze hebben geen benul van het feit dat een persoon nooit een klacht over zichzelf mag onderzoeken wat deze ombudsman gewoon vindt, maar ach hij is immers géén jurist maar een simpele ex-agent en dan weet je het wel...
m.berkelaar
Rotterdam heeft een website. En wat voor een! De slechtste gemeentesite die ik ken. Als oud-ambtenaar weet ik zelden de gewenste informatie te vinden. En als die er al lijkt te zijn, is die vaak foutief: openingstijden van inmiddels voor het publiek gesloten kantoren staan op de site. Kom ik bij zo'n kantoor, blijk dat ik een afspraak had moeten maken. Staat nergens op de site.

14010 is vooral een telefoonnummer bedoeld om informatie van burgers te verkrijgen, informatie wordt door de callcentremedewerker niet gegeven.

Afschaffen van dat telefoonnummer en het laten opzetten van een professionele site zou veel schelen.

Onder curatele stellen van de gemeente Rotterdam misschien nog meer.
Pepe / burger
Zelfs het gemeentelijk registratie- en volgsysteem voor in de lijn doorgestuurde vragen, met na enige tijd rappel bij nog niet beantwoorden van de vraag, werkt, helaas, puur slecht.
Wil
Kan wel opgelost, maar kost geld en de juiste mensen op de juiste plaats zetten. Communicatie en Publiekszaken moeten meer samenwerken. Hoort onderdeel van communicatiestrategie te zijn (imago)
Tom ten Hoedt
Is toch geen nieuws? Je kunt niet alle antwoorden op vragen onderbrengen in kennisbanken, faq's of zogenaamde informatiecentra. Hoe lang duurt het nog tot we weer een beroep doen op echte vaklui? Dus mensen met kennis inzetten als frontsoldaten in je organisatie. Voorkomt veel frustratie bij de klant/burger. Lang leve de intensieve menshouderij.
Henk Bongers / burger
Het wordt tijd dat burgers zich gaan organiseren tegen de terreur van de ambtenarij en de bestuurders.

We moeten het niet meer pikken dat we met allerhande leugens het bos in worden gestuurd.

Maak recent mee in Delft dat een wethouder met droge ogen en vol trots vertelt dat ze van mening is dat er een prima nota parkeerbeleid ligt. Ik kan alleen maar horen hoe er allerhande onzin uit de kast is gehaald met maar een doel: de parkeergarage's moeten vol!!! Hoe de bewoners, gasten van de bewoners en de bezoekers van de stad Delft en het winkelend publiek ook anders ervaart volgens de wethouder is er parkeerdruk en er wordt er oneigenlijk veel geparkeerd op verkeerde plaatsen in de schillen rondom het centrum. Dat de bewoners van die schillen dat niet ervaren telt niet mee ondanks alle cijfers uit een in de schillen gehouden enquête. Dus op voorhand, want er zou wel eens sprake kunnen zijn dat de parkeerdruk in de toekomst toeneemt, de bloktijden verruimen van 16.00 tot 22.00 uur naar 10.00 tot 24.00 uur. de bezoekerskaart vervangen door een veel duurdere digitale versie van 0,01 cent per uur naar 0,09 cent per uur. Hoe zit het trouwens met privacybeleid wanneer je digitaal je bezoek per telefoon moet aanmelden?

Om kort te gaan een wethouder met ambtenaren die een wanstaltige nota parkeerbeleid maken. raadsleden die voor een deel niet weten waar ze over praten, een aantal geeft duidelijk de indruk de nota niet eens gelezen te hebben gezien de vragen en opmerkingen die ze maken, maar inwoners die onder een dikke mistlaag een parkeerbeleid door de strot geduwd krijgen dat ze veel geld gaat kosten.

Wat stuit is dan een dag later een tweet van de wethouder dat alles zo goed ontvangen is.



Mijn mening: bewoners wordt actief stop de parkeerterreur door samen je stem te laten horen.

O. ten Hove
Goh, dit is herkenbaar maar dan wel ten aanzien van de sociale dienst Den Haag. Hebben ze geen antwoord op je vraag dan bellen ze terug, dus niet...



Klagen helpt niet want het termijn dat voor een klacht staat (10 weken) overschrijden of ze reageren helemaal niet meer vanwege de hoge werkdruk.



En de gemeentelijke ombudsman van Den Haag. Niet van het kaliber dat hij moet zijn zoals in Amsterdam of Rotterdam. Feijenoord en Ajax zijn niet voor niets topclubs en Ado Den haag een tobclub.



Wat de gemeentelijke ombudsman Den haag wel heeft bereikt, en daar heeft de gemeenteraad zitten te slapen, is een klachtenprocedure Gemeentelijke Ombudsman Den haag wat inhoudt dat een klacht over de gemeentelijke Ombudsman (persoon en instituut) niet door een onafhankelijk instituut wordt behandeld maar door de gemeentelijke ombudsman zelf. Kortom, deze man (een oud-politieman type Hero Brinkman en Dirk Scheringa) en aldus het instituut gemeentelijke Ombudsman Den Haag is niet serieus te nemen en is uitermate geschikt om onwelgevallige zaken 'onder de (politie)pet te houden...
L. Berends / dir. Pb en OO
Iedere klacht is er één te veel. Maar ter relativering: Op circa 60.000.000 telefoontjes per jaar naar de gezamenlijke gemeenten lijkt 2500 klachten niet echt veel.
R
@ Berends

...... 60.000.000 telefoontjes en 3800 klachten. Hoeveel van deze telefonische pogingen hebben niets opgeleverd? 5 keer bellen zonder iemand te spreken te krijgen of na vele doorverbindingen er de brui aan geven....??? Over hoeveel daadwerkelijk gevoerde gesprekken zijn er klachten ingediend?



14+ lijkt eerder een opgeworpen drempel die slecht te nemen is! Vaak geeft de burger eenvoudig de moed op.... Indien er al sprake is van een behandelend ambtenaar krijg je die dus nog maar zelden te spreken. Telefoonnotities worden gemaakt, maar er wordt vervolgens niets mee gedaan, etc etc.
J. Kraus
Als je 2500 klachten relativeert met Ach 2500 op de zoveel dan ga je voorbij aan de wet van Heinrich dat 1 klacht komt voor uit 300 klachten waar men niet de moeite neemt te melden en in dat geval hebben dus 750.000 mensen een klacht/onvrede en dan wordt het ineens een andere dimensie; iets meer dan de stad Rotterdam zelf
criticus
Ik sluit me aan bij de ombudsman. De geciteerde brief had totaal anders gemoeten:



"Wij hebben uw gegevens nog een keertje bekeken. We zijn tot de conclusie gekomen dat u niet moet zeuren. U kunt best gewoon dokken.

Groetjes B&W"
O. ten Hove
Als ik de reacties lees, denk ik dat mr.drs. directeur Sociale Dienst Den Haag hiermee blij is. Werp een muur op en poeier mensen af. Inderdaad geven velen de brui eraan en die klachten komen niet in de statistieken. Mw Hilgersom wist wat ze deed, de 'nieuwe' directeur Den Haag ook, maar deze man heeft geen empathie...
PVe / sr. adviseur
Kennelijk is de overheid er niet (meer) voor de burger, maar de burger voor de overheid. Betalen, steeds minder privacy en vooral mond houden. Waarom komen er toch steeds minder mensen stemmen? Hetgeen geld voor 14+netnummers, geldt ook voor 0900-8844 van de politie. Wat is er op tegen als men rechtstreeks met een afdeling kan bellen. Soms is het zelfs al heel moeilijk om aan adresgegevens te komen. Het wordt steeds gekker in dit land.
Norman Waalre
Vernieuwende kostenbesparende oplossingen

Geef veel vaker, duidelijker en uitgebreider voorlichting via internet. Daardoor komen er veel minder vaak vragen van burgers en burgers. Daardoor hebben de ambtenaren veel meer tijd om burgers die een vraag stellen goed te woord te staan.



Maak bij voorlichting via websites gebruik van hyperlinks, zoals in Wikipedia. Burgers kunnen dan ofwel doorklikken voor een nadere uitleg over onbekende termen, ofwel gewoon doorlezen als ze het snappen.



Geef voorlichting parallel op drie verschillende denkniveaus a, b, en c. Namelijk a. op niveau lichte verstandelijke handicap, b. op niveau havo klas 2, en c. op niveau hbo-examen. De burgers kunnen dan kiezen welk niveau ze aankunnen.



Geef voorlichting ook via internetvideo’s, want dat biedt meer mogelijkheden voor uitleg en overtuiging dan een leestekst, en lager opgeleiden hebben vaak een weerstand tegen lezen. Ook zijn er mensen die enorme moeite hebben met lezen door lichamelijke of geestelijke beperkingen.



Geef publieksvoorlichting ook via publieke internetfora. Daar kunnen burgers vaak het antwoord (deels) opzoeken op hun vraag via de zoekfunctie en rustig overlezen. Dit kan doordat (ongeveer) diezelfde vraag dan vaak al eerder is beantwoord.



Bovendien is de kwaliteit van de antwoorden op een webforum vaak veel beter dan bij mondelinge beantwoording. Want de ambtenaar die het antwoord geeft op een webforum, kan er veel langer over nadenken en kan zo nodig experts en andere bronnen raadplegen.



Voorlichting en klantensupport via internetfora wordt door steeds meer bedrijven ingezet als bewezen efficiënte communicatiestrategie. Dergelijke webfora worden onder andere gebruikt door veel softwareproducenten.



Laat burgers op die webfora anoniem reageren. Wel moeten daarbij ongewenste reacties zoals gescheld systematisch worden verwijderd. Laat burgers daaraan zelf meehelpen door hen in te zetten als vrijwillige onbetaalde moderators, na een training daartoe. Dat is een vorm van delegeren.



Deskundig en motiverend delegeren van overheidstaken verkleint de kloof tussen burgers en overheid! Overheden moeten daartoe beter leren delegeren naar burgers. Delegeren is een cruciale managementvaardigheid die specifieke kennis en vaardigheden vereist!



Gemeenten moeten zoveel mogelijk samenwerken bij het geven van voorlichting. Dat bespaart veel kosten, doordat elke gemeente anders zelf het wiel gaat uitvinden. Bij die samenwerking zijn gezamenlijke uniforme procedures nuttig, bijvoorbeeld bij het aanvragen van een bouwvergunning.



Gemeentes van ongeveer gelijke grootte moeten ook dezelfde software en web-structuur gebruiken voor hun gemeentelijke websites. Dat is duidelijker voor de burger en geeft meer kwaliteit en veel minder website-ontwikkelkosten.



Onduidelijk schrijven door ambtenaren kan een vorm zijn van (onbewust) bureaucratisch geestelijk geweld tegen, en onderdrukking van burgers.



Geef ambtenaren die vaak onnodig onbegrijpelijk schrijven een strafkorting op hun salaris en publiceer hun namen via internet. Geef hen ook cursussen in begrijpelijk formuleren. Leer hen te formuleren in korte zinnen en met duidelijke voorbeelden en bekende woorden. Geef die cursussen kostenbesparend via internetvideo’s, educatieve webfora, digitale leergames, enzovoort.



Spoor slecht presterende ambtenaren op via ‘mystery guests’, oftewel via inspecteurs die zich voordoen als burger en via ombudslieden.
Advertentie