Advertentie
digitaal / Nieuws

Mijnoverheid.nl lastig uit te breiden

De burger meer inzicht in (en controle over) zijn gegevens geven via MijnOverheid is voorstelbaar, maar kent technische en bestuurlijke belemmeringen, blijkt uit onderzoek.

03 oktober 2012

De burger meer inzicht in (en controle over) zijn gegevens geven via MijnOverheid is voorstelbaar, maar kent technische en bestuurlijke belemmeringen, blijkt uit een onderzoek.

Informatiepositie moet beter
Een van de conclusies uit het WRR-rapport iOverheid van vorig jaar was dat de informatiepositie van de burger beter moest. Als reactie daarop besloot de minister van BZK een onderzoek te laten uitvoeren naar de mogelijkheid daarvoor MijnOverheid.nl te gebruiken. En dat is niet eenvoudig, blijkt uit de verkenning, uitgevoerd door PBLQ/HEC.

Extra functionaliteiten
Mogelijke nieuwe functionaliteiten van de website MijnOverheid.nl (waar nu de Belastingdienst, RDW, SVB en UWV en een handvol Friese gemeenten op zijn aangesloten) zijn 'inzage in gegevens', 'inzage in gegevensverkeer', 'verzoeken om correctie' en 'vermelden van de verwijderingstermijn'. Dergelijke functionaliteiten, die onderling nogal samenhangen, zijn vooral van belang voor burgers die gegevensproblemen ervaren. Maar, stellen de onderzoekers, als MijnOverheid.nl daarvoor gebruikt moet worden, "dan is een gedetailleerder inzicht nodig in de onderliggende gegevens en gegevensstromen waarop de kerngegevens gebaseerd zijn. Dit laatste is echter vanuit het informatiekundig perspectief buitengewoon complex, kostbaar en op korte termijn niet haalbaar." Een 'accountmanager' en een 'gegevensautoriteit' zouden de burger wel kunnen helpen.

Deelname niet verplicht
Een andere kwestie is de deelname aan MijnOverheid.nl van overheden. Die is tot dusver niet verplicht, en om die site als portaal voor het beoogde inzage- en correctierecht te kunnen gebruiken zou dat wel een voorwaarde zijn. Mogelijke deelnemende partijen geven ook aan dat de nieuwe functionaliteiten ze voor informatietechnische uitdagingen zou plaatsen. Migratie van de site burgerservicenummer.nl naar MijnOverheid.nl zou het gebruik van burgerservicenummers meteen binnen de centrale portal beschikbaar maken. Die verplichting geldt vanuit de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer.

Beveiliging
Een extra hobbel voor de uitbreiding van MijnOverheid.nl is de beveiliging. Zowel de ondervraagde burgers als de experts geven aan dat die dan beter zou moeten, met een hoger authenticatieniveau. Minister Spies meldt medio volgend jaar met een plan van aanpak te komen, na afstemming met collega-ministers en met de beheerpartijen van mijn.overheid.nl.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

J. Wijnings / ICT Adviseur
Als in elk geval de Berichtenbox en Lopende Zaken van de grond komen, is er volgens mij al een hele slag gewonnen. Let's go digital!
Advertentie