Sector elektrisch vervoer in Nederland groeit
De sector voor elektrisch vervoer in Nederland groeit. Volgens Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is de productie van elektrisch vervoer en de toegevoegde waarde in 2015 en 2016 met 40 procent gestegen. Het aantal banen steeg naar 3730 fte eind 2016.
De sector voor elektrisch vervoer in Nederland wordt steeds groter. Volgens Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is de productie van elektrisch vervoer en de toegevoegde waarde in 2015 en 2016 met 40 procent gestegen. Het aantal banen steeg naar 3730 fte eind 2016.
Nederland koploper
RVO vermeld de cijfers naar aanleiding van een rapport dat eind december verscheen en gebaseerd is op de tussenstand van zaken halverwege 2017. Uit het rapport wordt duidelijk dat Nederland tot de koplopers behoort op gebied van elektrisch vervoer. Er is daarbij gekeken naar verkoopaandeel van elektrische personenauto’s en naar de export van kennis, producten en diensten. ‘Zo heeft het cluster rond laadinfastructuur een leidende positie in de wereld. Ook op het terrein van open ICT-standaarden voor laadinfrastructuur en slim laden spant Nederland de kroon.’
'Grote doorbraak moet nog komen'
Het aantal elektrische bussen in Nederland is in juli 2017 verdubbeld ten opzichte van 2015. De verwachting is dat deze bussen binnen 10 jaar volledig emissievrij zullen zijn. Toch moet de grote doorbraak voor elektrisch vervoer in Nederland volgens RVO nog komen. ‘Er is nog volop ruimte voor ontwikkeling van Nederlandse bedrijven. De overheid steunt waar nodig de doorbraak van EV. Denk bijvoorbeeld aan fiscale maatregelen en financiële ondersteuning.’
Gemeenten reactief
Elektrisch vervoer en laadpalen zijn nog niet ingebed in het beleid van gemeenten. Uit eerder onderzoek van het Nederlands Kennisplatform Laadinfrastructuur wordt duidelijk dat er momenteel gemiddeld eén oplaadpaal op elke honderd parkeerplaatsen nodig is. Gemeenten werken reactief volgens het platform. Pas wanneer er een aanvraag is, wordt een laadpaal geplaatst. De gemeente Rotterdam is één van de steden die elektrisch vervoer wil stimuleren, omdat elektrische auto’s schoon, stil en zuinig zijn. De 2000 elektrische laadpalen die de gemeente nu heeft worden er in de toekomst alleen maar meer, is de verwachting.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.