Advertentie
digitaal / Nieuws

'E-dienstverlening UWV staat haaks op BurgerServiceCode'

De Landelijke Cliëntenraad beklaagt zich tegen de Tweede Kamer over het voornemen om UWV-klanten vrijwel alleen elektronisch te helpen.

01 februari 2012

De Landelijke Cliëntenraad (LCR) beklaagt zich tegen de Tweede Kamer nogmaals over het voornemen om UWV-klanten vrijwel alleen elektronisch te helpen.

SUWI
In de volgende week door de Vaste Tweede Kamer-commissie SZW  te behandelen wijziging van de Wet SUWI is onder andere opgenomen dat de dienstverlening door het UWV aan klanten en bedrijven vergaand gedigitaliseerd wordt. De LCR blijft zich daar ernstige zorgen over maken. Het verplicht stellen van elektronische dienstverlening gaat de LCR te ver en eerdere twijfels daarover zijn volgens de raad door minister Kamp niet weggenomen.

Quotum
Digibeten, mensen met beperkte computervaardigheden, zijn er nu eenmaal en voor hen moeten er dus alternatieven zijn. Het is de vraag of die digibeten binnen het voorgenomen quotum van 10 procent kunnen vallen dat beschikbaar is voor face-to-face-contacten. Daarnaast zijn er ook nog de 'administratief onbekwamen', waarvan het UWV niet zal kunnen zien of zij de regels wel begrepen hebben. De door de overheid zelf onderschreven BurgerServiceCode zegt juist dat er voor dergelijke groepen afdoende middelen moeten zijn om volwaardige dienstverlening te krijgen.

Toegankelijkheid
Ook de toegankelijkheid en veiligheid van de UWV-systemen trekt de LCR in twijfel. "Aan beide schort het nog altijd. Nog altijd is werk.nl regelmatig niet bereikbaar. Nog altijd worden mensen tijdens het invullen van werkm@p of intake uit het systeem gegooid. Bij opnieuw inloggen blijken alle reeds ingevoerde gegevens niet opgeslagen en kan men dus weer van voren af aan beginnen." Wie noodgedwongen naar een bibliotheek is getogen om de UWV-communicatie af te handelen zou onverrichterzake weer huiswaarts moeten 'omdat werk.nl er uit lag’.

Monitoren
De LCR wil ten minste dat de invoering van de e-dienstverlening vanuit cliëntenperspectief wordt gemonitord en stelt zichzelf daarvoor nadrukkelijk kandidaat.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Matt Poelmans / Directeur CitizenVision
Voor de tekst van de BurgerServiceCode en de bedoelingen met zo'n gedragscode, zie http://www.mattpoelmans.nl/blog/wp-content/uploa …
Sjoerd Visser
-De Landelijke Cliëntenraad (LCR) beklaagt zich tegen de Tweede Kamer nogmaals over het voornemen om UWV-klanten vrijwel alleen elektronisch te helpen.-

Dan kan de LCR meteen zich nogmaals beklagen wat betreft hetzelfde euvel...maar dan in Almelo. Daar is het loket v/d Sociale Dienst wegbezuinigd omdat men in Almelo ook alleen electronisch wil "helpen". Ik heb al vaker gezegd en geschreven dat Almelo op Sociaal gebied een ontmoedigingsbeleid volgt...waarbij men zelfs van de minima gedeeltes van extra hulp afneemt...zoals het verlagen van maatschappelijke participatiebegragen als het gaat om internet: dan hanteert men zelfs de botte bijl en halveert het bedrag als je ealleenstaande of een gezin zonder schoolgaande kinderen bent. Een schande, discriminatie, alsmede anti-sociaal en ontmoedigend: het beleid in Almelo. Of is het inmiddels ARMelo? Gezien het besturen en wanbeleid: JA. Wel wil men ondertussen in deze economische crisis toch een nieuw ONNODIG stadhuis neerplanten, en een Waterrijk waar men niet op zit te wachten in Almelo. U ziet wel waar de prioriteiten liggen: niet voor de bevolking van Almelo maar wel voor de projectontwikkelaars en het gemeentebestuur!
ww-er
Ze doen nu ook al niets, dus wat maakt het uit. Ze kunnen ons toch niet aan een baan helpen zeggen ze zelf. Ze zitten gewoon voor eigen baanbehoud. Ik zeg bezuinig maar op dat UWV helemaal, en dan de juiste mensen op de juiste plaatst overhouden. Het is echt niet voor niets dat mensen in de bijstand en WW raken. Ze kunnen immers niets voor ons doen. Nog sterker verteld ik heb nog 12.,000 euro ter beschikking en ze kunnen me niet eens aan een VASTE baan helpen. maar ik mag mooi in de onderste en laagste lat blijven hangen. Tussen bijstand en geen bijstand in. Bedankt Nederland. Hier heb ik dus 22 jaar voor vast in ploegen gewerkt. Zoveel beloftes we zouden allemaal een baan krijgen.Wat blijkt de helft zit gewoon in uitkering en aanvullende bijstand. Ik zeg echt UWV weg ermee. En alleen de juiste mensen op de juiste plek overhouden. Beetje meer maatwerk, zonder maatwerk tussen werkgever en UWV iedereen de bijstand in. Dat is er wat er al gebeurt. Snijden in UWV kan echt wel. Alleen er zitten te veel poppetjes op de onjuiste plek. Snijden die hap en maatwerk leveren.
Advertentie