Advertentie
digitaal / Nieuws

'Innovatiebeurs' voor schaalgrootte in diensteninnovaties

Een virtuele beursvloer voor digitale innovaties in dienstverlening. De beweging Doorbraak in dienstverlening wil daarmee méér partijen bereiken dan tot dusver.

13 november 2013

Een virtuele beursvloer voor digitale innovaties in dienstverlening. De beweging Doorbraak in dienstverlening wil daarmee méér partijen bereiken dan tot dusver gebruikelijk is.


30, 40 partijen
Doorbraak in dienstverlening is een beweging van 45 bestuurders uit de publieke sector die vinden dat de overheid sneller en intensiever kan innoveren (zonder Haagse 'besluitformingsfiles'), met name door de kansen te grijpen die digitalisering biedt. Er is al een aantal initiatieven gekomen vanuit bestuurders, zoals de 'interactieve WOZ' in Tilburg en Bouwen op Vertrouwen in Eindhoven (minder controle vooraf bij kleinere bouwwerken). Maar het gaat niet snel genoeg. "We merken dat de verspreiding van dat soort initiatieven niet verder komt dan 30, 40 partijen", zegt Eric Loe van Doorbraak in dienstverlening. "De Digitale Steden Agenda van Marijke van Hees heeft dezelfde ervaring en bij de VNG hoor je ook zo'n verhaal."

Meer zielen, meer resultaat
Zonder schaal geen doorbraak. Daarom is voor de opzet van een 'innovatiebeurs' gekozen. Het wordt een website waar nieuwe initiatieven en succesvolle pilots voor een bepaalde periode (enkele maanden) kunnen worden aangemeld, met het oog op een bredere verspreiding en een veel hoger aantal overheden die vervolgens intekenen. Met als uitgangspunt de crowdfunding-gedachte. Loe: "Hoe meer inschrijvers, hoe lager de initiële kosten." De initiatieven krijgen een heldere omschrijving en zo mogelijk een 'business case' waaruit de besparingen blijken. Volgens Loe moeten partijen vooral groter leren denken. "Doorbraak in dienstverlening is een beweging van de uitvoeringsorganisaties in de Manifest-groep (Belastingdienst, UWV, RDW, KvK, SVB), het Rijk en de gemeenten. Je ziet ook dat die steeds meer met elkaar verbonden zijn. Waarom zouden bijvoorbeeld die Manifest-partijen geen uitvoeringstaken van gemeenten overnemen?"

Actief managen
De virtuele innovatiebeurs moet actief beheerd worden, stelt Loe. Niet alleen om goede initiatieven aan de poort te selecteren, maar ook om de verspreiding van ideeën te versnellen en dus die drempel van 30 a 40 organisaties te overstijgen. "We gaan ze bij de juiste portefeuillehouders in den lande onder de aandacht brengen, bijvoorbeeld met nieuwsbrieven." De initiatieven worden ook goed gevolgd. "We willen wel resultaten kunnen laten zien."

1 januari live
De Innovatiebeurs Nederlandse overheid wordt op 9 december gelanceerd tijdens het bestuurderssymposium van doorbraak in dienstverlening. Op 1 januari 2014 zal de site online gaan met de eerste initiatieven.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Janssen / Boekhouder
Innoveren is goed, echter, ziet de burger dit terug in lagere lasten, of hoogstens een betere dienstverlening?
Geert Klei / Directeur Strategie en Innovatie Sociaal Domein
Dit is natuurlijk een prima initiatief. Er zijn veel innovaties beschikbaar die er voor kunnen zorgen dat gemeenten met minder geld een hoogwaardige dienstverlening kunnen realiseren. Rond Wajong, AWBZ, Jeugdzorg is dit opgelost in ons innovatief ketensysteem. Beschikbaar voor gemeentelijke experimenten en pilots.
Advertentie