Advertentie
digitaal / Nieuws

Centraal nummer voor service gemeenten

Gemeenten starten met de invoering van een centraal servicenummer voor al hun telefonische informatievoorziening en dienstverlening. Daarvoor is onder de naam ‘Antwoord’ een eenvoudige reeks korte nummers beschikbaar: 14+netnummer.

18 mei 2006

Gemeenten starten met de invoering van een centraal servicenummer voor al hun telefonische informatievoorziening en dienstverlening. Daarvoor is onder de naam ‘Antwoord’ een eenvoudige reeks korte nummers beschikbaar: 14+netnummer.

Amsterdam loopt zich al enige tijd warm voor 14020. Maar volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), die het servicenummer samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken bij EZ heeft geregeld, hebben al zo’n twintig gemeenten belangstelling getoond.

De VNG is een campagne begonnen om de invoering van ‘Antwoord’ te stimuleren. Volgend jaar wil ze 25 gemeenten mee hebben, in 2008 nog eens honderd en op termijn allemaal. “Een belangrijke katalysator voor het realiseren van de éénloketgedachte is aansluiting van alle gemeenten bij het landelijk servicenummer binnen de reeks 14+netnummer. Deze reeks wil de samenhang uitstralen van de overheidsdienstverlening en tegelijk de lokale verantwoordelijkheid voor de dienstverlening duidelijk maken: op alle nummers zal op termijn, naast de plaatselijke informatie, ook overheidsbrede informatie worden verschaft.” Gemeenten die een netnummer delen, moeten onderling een regeling treffen. De VNG ondersteunt de invoering met producten en diensten, zoals een invoeringsdraaiboek, modelwerkprocessen en kwaliteitscriteria.

‘Antwoord’ past in een breder scala van activiteiten rond gemeentelijke dienstverlening, waarvoor het rapport ‘Publieke dienstverlening, professionele gemeenten’, vorig jaar opgesteld door de commissie-Jorritsma, de basis legde.

Annemarie Jorritsma, burgemeester van Almere, leidt inmiddels een stuurgroep die zich met het thema bezighoudt. Die stimuleert de totstandkoming van servicenormen en kwaliteitshandvesten. Ook is er een kennisbank met praktijkvoorbeelden en beginnen gemeenten hun terughoudendheid te verliezen in het transparant maken van hun prestaties. Burgers kunnen op de site watdoetjegemeente.nl ruim veertig gemeenten onderling vergelijken. (Peter Mom)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie