Advertentie
digitaal / Column

Besturen met de filosofie van Steve Jobs

Column Maurice Kohlen Finalist van de BB Serious Game Top InfluencersDigitaal besturen brengt burgers en politiek dichterbij, de wijze waarop en het gemak waarmee de gemeente haar informatie ontsluit naar burgers en bedrijven bepaalt de afstand. Een gemeente die haar bedrijfsvoering op orde heeft en veel tijd besteedt aan toezicht op de kwaliteit van archieven en deze analoog naar de Scandinavische voorbeelden op internet publiceert is altijd dicht bij haar burgers. 

15 december 2011

Deze revolutie van de Informatietechnologie maakt provinciaal en gemeentegrens denken volledig overbodig. Niet een denkbeeldige lijn tussen twee besturen maar een functionele deling van taken binnen logische regio’s en koppeling van bestanden binnen die regio’s leidt tot een enorme efficiency winst die uiteindelijk leidt tot een compacte overheid.

Hef provincies op, laat gemeenten in logische gebieden fuseren en investeer in informatie- en communicatietechnologie. Het publieke domein wordt niet alleen efficiënter maar ook nog eens professioneel. Compact en betrokken, goed gastheerschap en gebruiksgemak voor burgers en bedrijven door opschaling en technologie.

Daar waar tijdens het industriële tijdperk kleinschaligheid en fysiek contact prioriteit hadden leidt de technologische revolutie tot een nieuw paradigma waarbij contact niet meer wordt uitgelegd als elkaar fysiek ontmoeten maar als persoonlijk contact in een virtuele wereld. De transparantie, het gemak en de kwaliteit van dienstverlening komen voorop te staan waardoor de dienstverlening kwalitatief sprongen vooruit zal maken.

De ICT van de overheid, die momenteel in veel gemeenten nog net niet instort (hoeveel gemeenten werken nu nog steeds met Windows XP, office 2000 of 2003 en een serverpark dat de huidige eisen niet of nauwelijks meer aankan?) kan worden uitbesteed en vastgelegd in servicecontracten. De overheid ontwerpt Apps om de producten voor burgers en bedrijven de juiste look en feel mee te geven waardoor er een drempelloze digitale overheid ontstaat die in direct contact staat met de maatschappij. Digitaal besturen is de oplossing voor de publieke zaak van de toekomst.

Maurice Kohlen
 



*Lees ook columns van andere BB Top Influencer-finalisten>>
*Al LinkedIn-lid? Zoek de finalisten op in de BB Linkedin-groep of in één van de subgroepen:

 

 Arbeidsmarkt & Carrière  
 Digitaal Besturen 

 Financiën 

 Openbare Orde en Veiligheid 

 Ruimte en Milieu 

 Sociaal

Reacties: 50

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

W. Ickenroth / coördinator archivering
Dit is wel een heel erg systeemgericht uitgangspunt. Naar mijn mening is digitaal besturen een modern hulpmiddel om de apps gericht burger te bereiken.

Ook de 'oude' kanalen moeten blijven bestaan omdat nog steeds een grote groep mensen geen gebruik maakt van de digitale hulpmiddelen.
Sylvia Kohlen / stafmedewerker welzijnsorganisatie
Ik geloof er wel in dat een compacte en betrokken overheid die goed gastheerschap hoog in haar vaandel heeft staan, de kloof tussen burgers en politiek kan beslechten. Ik denk dat digitaal besturen, naast een goed vorm en inhoud gegeven persoonlijk contact, daarbij een effectief middel kan zijn. Net als dat er goed nagedacht moet worden over hoe de overheid via het persoonlijk contact haar samenleving kan bereiken, is het een must dat zij ook via digitaal besturen haar weg zoekt naar de online communities, die sterk in opmars zijn.
Susanne C / webcoordinator
Door slim gebruik van technologie met minder mensen meer mogeliijk maken, daar kunnen we alleen maar voorstander van zijn!

Goede tekst, duidelijk verhaal.
Patrick Köhlen (geen familie!) / burger
100% mee eens. Overheid wordt wakker!

'Köhlen for President!' of minister van Virtuele Zaken :)
M.Bisselink / ondernemer
eindelijk wordt er iemand wakker, hoera!!!!





helemaal mee eens , en laten we eerlijk zijn het zou onderhand ook eens tijd worden. duidelijk verhaal compliment.
Jurgen Grobbée / Opleidingsmanager
Heldere en duidelijke uiteenzetting van een nieuwe manier van denken. Beschouw digitalisering van besturen niet als belemmering, maar als kans!
Leon Horbach / Re-integratie consulent
Zelf komende vanuit het bedrijfsleven en nu werkende voor de overheid, kan ik alleen maar zeggen...complimenten voor het begrijpelijke en logische verhaal. Zou toch voor iedereen helder moeten klinken?
Richard Hijlkema / Hoofd bedrijfsvoering Echt-Susteren
Om gemeente-overstijgend processen samen te kunnen smelten, is één ICT-platform vereist. Alleen al daarom is het verstandig om te (blijven) investeren in ICT. De geschetste toekomst in het artikel, heeft in mijn ogen een hoog realiteitsgehalte.
Dick Hogewind / Docent hogeschool
Als hier digitale dienstverlening en digitaal bestuur synoniemen zijn, wordt hier een nastrevenswaardig perspectief geschetst. Besturen is meer dan diensten verlenen. Zo beschouwd is de stelling in het artikel wat te ruim geformuleerd. "Digitaal bestuur kan bijdragen aan verbetering van het bestuur" is een dan passender opvatting.
Robert Cozijnsen / Directeur
Goed artikel, dit zou direct geimplementeerd moeten worden. Super efficient en scheelt een hoop ergernis.
Koos lefeber
Helder verhaal en laten we er iets concreets meedoen

Mike Kockelkoren / Gemeentearchivaris
Helder artikel. Ik denk alleen dat het accent vooral zou moeten liggen op een betere dienstverlening. ICT is een hulpmiddel om dit op een hoger peil te brengen. Omdat gemeenten steeds meer als ketenpartner van andere overheden en private partners gaan fungeren, kan geen enkele gemeente het zich meer permiteren om vanuit een eilandgedachte te opereren.
Thei Dirven / vrijwilliger ouderenadviseur
Inderdaad slecht digitalisering grenzen voor burgers in samenhang met overheid. het voorkomt ook onnodige wrijving en ergernis.
Nico Aarts / Wethouder
Goed artikel, dat binnen onze gemeente aandacht moet krijgen
Rob Conemans / afdelingshoofd
Goede basisuitgang om een proces in te zetten.
Robert Honings / directeur assurantiekantoor
Een prima idee, waar zeker over verder gefilosofeerd moet worden. Een perspectief voor de toekomst.
Wim Klinkers / Manager
Helder artikel dat aanzet tot het nadenken over de nabije toekomst. Nu moet worden geacteerd......
Wiel Janssen / Manager bij gemeentelijke overheid
Ik ben er van overtuigd dat een compacte- en op haar kerntaken toegeruste overheid die goede dienstverlening, transparant bestuur en behartiging van het collectieve belang hoog in haar vaandel heeft staan, de kloof tussen burgers en politiek kan dichten. Ik denk dat digitaal besturen naast een weloverwogen keuze voor een andere inrichting en schaalgrootte van het bestuur daarbij zelfs onontbeerlijk zijn.
Robert Kirsch
Zo zou het moeten zijn. Alleen zullen gemeenten zelden de intentie hebben om te gaan samenwerken/ fuseren. Wel zie je dat gemeenten/provincies steeds meer digitaal gaan.
Leo / beleidsmedewerker
De collumnist stelt dat wat technisch mogelijk is, dus voorziet in de behoefte van burgers en bedrijven.

Dat was inderdaaf de filosofie van Steve Jobs: niet de vraag bepaalt het aanbod, maar het aanbod bepaalt de vraag.
Roel Pisters / Account Manager
Goed en duidelijk artikel. 'Bring your own device' en 'Mobile Device Management' zijn termen die hiermee gemoeid gaan. Een werkwijze welke de toekomst heeft; laagdrempelig en korte lijn.
JanLauvenberg / eigenaar
Een van de redenen om in de dienstverlening werkzaam te zijn en via goede communicatieve middelen een klantvriendelijk product te leveren. Zou zeker goed staan bij de gemeentelijke dienstverlening.
Luud Schoonen / voorzitter politieke vereniging
Heer Kohlen zou wel eens heel erg gelijk kunnen hebben. Er zijn voordelen te behalen en dat moet ieder aanspreken,
Feliz Goos
Dag Maurice,



Een goed doordacht verhaal waar ik ik mij wel toe aangetrokken voel. Je maakt voor het publieke domein op het gebied van ICT een sprong van de kelder (Overheids ICT die nog net niet instort) naar de zolder. Maar dat moet ook als je wilt beïnvloeden. Je keuze voor logische regio's vind ik minstens zo aanstekelijk. Wat is logisch? Is het logisch om het land te blijven inrichten obv oud industrieel denken? Arbeiders die dicht bij hun fabrieken wonen, met een enorme van verstedelijking tot gevolg. En in Nederland dan bij voorkeur ook nog op plekken die onder de zeespiegel liggen?



Tenslotte over besturen met de filosofie van Steve Jobs. Jobs hield er een uitgesproken opvatting op na als het ging om besturen, presteren en belonen. Steve Jobs had een vast jaarlijks inkomen van $ 1,--. Voor het overige bestond zijn inkomen uit aandelen. Ging het goed, dan verdiende hij veel, anders helemaal niks. Hij heeft veel jaren niet, maar dan ook helemaal niets verdiend.



Als een dergelijke beloningsfilosofie deel uitmaakt van jouw besturingsfilosofie, heb je mij helemaal.

Bert Meijs / ZZP-er
Ik ben het met je eens dat de gemeentelijke overheden te kleinschalig denken en doen en dat een regionale aanpak een betere afspiegeling is van ons zijn en denken. We wonen en werken al decennia niet meer in dezelfde plaats of buurt. Ik vind wel dat de menselijke communicatie buiten de digitale media om, nog steeds de meest voor de hand liggende manier is om gedachten te delen en uit te werken. Ik steun je visie om gemeentelijke en provinciale overheden om te bouwen naar specifiek kenmerkende regionale overheden.

Alleen jammer dat mijn ambities om burgemeester van Spekholzerheide te worden, door jouw en mijn visie worden vernietigd. Ha!!
John Vreuls
Het ict-idee is geheel van deze tijd en realisatie moet mogelijk zijn.

maar of het mogelijk is om provincie en gemeente te laten samenwerken of zelfs fuseren....????

Daar kunnen te veel mensen hun eigen positie verliezen.

Maar toch succes.



Glenn Francois / consultant
Een mooie en prikkelende gedachte die bestuur vanuit een functioneel (werk is leidend) en efficientie perspectief benadert en daarbij denkend vanuit de (ICT) kansen die er anno 2012 liggen. Helemaal van deze tijd; een tijd waarin HNW en de ontwikkeling van allerhande vormen van intergemeentelijke samenwerking, shared services en organisatieregie in volle gang is.

De voorgestelde oplossing naar servicecontracten en app-ontwikkeling is visionair, maar gemakkelijk geschreven. Maar eens zien wie het eerste durft!

Nathal van der Meulen / jurist
Ik onderschrijf de stelling van de heer Kohlen dat provinciebesturen opgeheven kunnen worden, en dat (veel) gemeenten een inhaalslag dienen te maken voor wat betreft ICT-faciliteiten in het algemeen en sociaal media in het bijzonder.
John Packbier / jurist
Ik ben het eens met de stellingname van de heer Kohlen hoewel gewaakt dient t e worden dat er door de digitalisering misverstanden gaan ontstaan. Bijv GBA codes worden door instanties te vroeg veranderd met alle gevolgen van dien. Het menselijk contact dient ten alle tijde een stap in het proces te zijn hoewel deze geminimaliseerd kan worden..
Fred Gillissen / Wethouder
Dit is out of the box denken en het geeft een ontwikkeling van een enorme digitalisering. Zeer interessante gedacht. Wel kan ik nog niet overzien wat dit betekent voor het menselijke aspect.
Frans Captijn
Of dit nu allemaal goeie en doordachte ideeën zijn? Ze prikkelen in ieder geval weldegelijk. Verdere digitalisering is niet meer te stoppen. Voor mij een vaststaand feit. Het zou het contact tussen burger en overheid (politiek & bestuur) juist ook wel eens heel erg kunnen vergroten. Hou even in de gaten dat er meer 'generaties' op deze aarde leven dan uitsluitend de 'nieuwe' (X-Y en Wizkids) die inmiddels armen en handen (zo zie ik bijvoorbeeld op straat en in het openbaar vervoer) helemaal naar 'digitaal' hebben staan. Als gemeenten en provincies zouden kunnen versmelten waarom dan toch nog regio's. Denk dan in het verband dat er misschien meer (of minder) toe doet en dat is gewoon EU. Scheelt misschien nog wel meer. Maar/en... we hebben met mensen te doen. Dichtbij digitaal blijft in mijn beleving in ieder geval op de digitale manier bij het niet optimaal gebruiken van alle zintuigen die we hebben. Oprechte aandacht, contact en vooral gevoel is volgens mij uiteindelijk veel meer waard dan een 'koude', 'zakelijke', 'afstandelijk-nabije' overheid. Succes met de verdere denkstappen en de laag onder de overtuigingen. Frans Captijn gastheer/katalysator/talenteer Werkretraiteprogramma's Villa-Asia www.villa-asia.nl
Mario van der Kroef / Sales & Marketing Manager
Bestuurders kunnen inderdaad leren van Jobs waar het gaat om de wijze waarop en het gemak waarmee consumenten aan informatie komen. Daarnaast valt er nog wat te leren van Steve's attitude. Job's gedrevenheid hield niet op met het praten over hoe het beter zou moeten maar is tot uiting gekomen in de combinatie van product en dienst die eigenlijk één zijn.
Marjan Pols
Hallo Maurice, na eerste lezing: goed verhaal, wie kan hier nu op tegen zijn? Dus chapeau! Stof om over na te denken en dat doel heb je bereikt. Na herlezing borrelen wat discussie-onderwerpen op: Je schetst een beeld voor de toekomt; de dagelijkse praktijk is nog anders, dromen mag, maar de burger op dit moment nog heeft een andere verwachting bij dienstverlening dan je als beeld schetst. Waar kies je als gemeente dan voor? Digitaal besturen kan de kloof burgers – politiek verkleinen, maar de burger verwacht gewoon dat de overheid afspraken nakomt. Het succes daarvoor ligt meer in mensen (cultuur) dan in ict/dgitalisering. Verder: wat zijn logische gebieden? Ik geloof niet in structuuroplossingen als opheffen van bepaalde overheden. Ik geloof meer dat de burger zijn eigen netwerk organiseert en dat netwerk kan afhankelijk van zijn behoefte varieren. De overheid moet daarbij flexibel aansluiten (i.c. flexibel organiseren).
Peter ter Telgte / senior-adviseur
Een mooie stip op de bestuurlijke horizon. Techniek is natuurlijk al jaren niet meer de echt bottle neck, maar vooral het verandervermogen van een organisatie of in dit geval van hele bestuurslagen. Laten we er elke dag aan blijven werken om digitaal besturen mogelijk te maken.
John Kelleter / verkoper
Dat dit nu pas aan de orde komt tekent de bureaucratie die m.i. niet te wijzigen is. Deze denkvorm zal er een draai aan de goede richting geven, maar ik ben er bang voor dat men zich nooit - zoals in het bedrijfsleven gebruikelijk - er helemaal in zal storten. Ondanks mijn kritiek, toch een duidelijke stap in de goede richting. Blijf op deze weg.
Natasja van Dijk / Gemeentejurist
In het digitale tijdperk waarin wij momenteel leven, dient een overheid mee te gaan en niet achter te lopen. Echter, de ontwikkelingen gaan zo snel, vaak sneller dan men het kan bijhouden. Er zijn drie aspecten die een overheid mijns inziens goed in ogenschouw dient te nemen als er een mogelijkheid (financieel met name) is om keuzes te maken inzake digitalisering.





Allereerst dient men zelf ( of bij uitbesteding ) zich ervan bewust te zijn dat dienstverlening voor elk mens anders kan zijn. De een prefereert persoonlijk contact en de ander de digitale weg. Als men een goede dienstverlener wenst te zijn voor een ieder zal men deze dienstverlening dienen af te stemmen op de behoefte. En inderdaad, hierbij is de snelheid waarmee iemand vakdeskundig en terdege wordt geholpen van essentieel belang. Dit brengt mij op het tweede aspect. De snelheid van het dienstverleningsproces bepaalt de dienstverlening. Het kan en mag niet zo zijn dat men van het kastje naar de muur gestuurd wordt, ook niet digitaal. Slechts het invullen en op verzenden drukken van een formulier of een volledige inzage hebben in bepaalde processen betekenen niets, als men niet snel (binnen de wettelijke termijnen) geholpen is.





Dit brengt mij als laatste op het derde aspect. Stel men kan aan de eerste twee aspecten voldoen, dan dient men nog steeds de wet na te leven. En de wetgeving die betrekking heeft op de digitale wereld is nog in babyschoenen. Denk aan e-law, auteursrecht, privacy-rechten etc. De rechten van de burger dienen mijns inziens ten alle tijde te worden gewaarborgd. Juist door de overheid. En dat vraagt deskundigheid...intern of extern. Momenteel gaan de ontwikkelingen zo snel, dat ik mij afvraag of het recht de ontwikkelingen krijgt bijgebeend. Daarbij vraag ik mij af of het iemand het iets interesseert. De focus schijnt te liggen op progressie, ontwikkeling en vooruitgang zoals men het noemt. In elk geval ben ik van mening dat een overheid niet hoort te worden vergeleken met een bedrijf. Er is geen winstoogmerk, maar een publieke taakstelling. Wie zich niet tegen het feit kan dat hierdoor zaken trager verlopen kan twee dingen doen: In een commercieel bedrijf gaan werken waar alles schijnbaar sneller gaat, oftewel trachten bij te dragen aan een zorgvuldige terdege afweging wanneer wat wel en wat niet digitaal wordt aangeboden aan de burger, met waarborgen van zijn/haar rechten!
kitty / private banker
Wat mij betreft mag het morgen beginnen, een compacte, efficiënte én benaderbare overheid. Mijn idee!

Je schrijft over wat er nodig is vanuit overheid om dit te realiseren (ICT) maar vanuit de burger vergt het m.i. ook het nodige.

Niet alleen op technologisch gebied maar ook hoe om te gaan met deze moderne manier van communiceren. De vaardigheid om via het geschreven woord je uit te drukken is lang niet iedereen gegeven.

Daarnaast moet zeker de overheid ervoor waken niet door slaan naar een kille, afstandelijke organisatie en het menselijke aspect te vergeten.
Hoffman / Beleidsmedewerker I&A
Maurice, prima artikel. Als de overheid hier werk van wil maken zal dit hoog op agenda moeten komen. In het licht van de bezuinigingen, HNW, duurzaamheid, hoge mate van beschikbaarheid en flexibiliteit zul je dan niet moeten bezuinigen op ICT maar met ICT. Praktisch gezien betekend dit dat de overheid een radicale omslag moet maken, denk hierbij aan standaardisatie van processen(generiek), systemen en rollen, W&R, omslag in gedrag en cultuur, de klant centraal stellen, samenwerken, professionaliseren en vooral delen. Dit wordt de uitdaging van de 21 eeuw waarbij de visie en strategie gericht moet zijn op de lange termijn zodat de overheid ook voor de volgende generatie(s) aantrekkelijk blijft om voor te werken. Succes en fijne feestdagen voor eenieder!
Rob Sluijsmans / Stafadviseur
Hallo Maurice,



zeker een interessante mening. Het opheffen van provincies in de huidige vorm is iets dat ik in de toekomst ook voorzie. Informatietechnologie die de overheid en de burger dichter bij elkaar brengt is de toekomst, maar je moet het menselijk contact niet uitvlakken. Mimiek, uitstraling, warmte, een schouderklopje, die ene alles zeggende blik op het juiste moment, kortom het menselijk contact kan via de digitale snelweg niet overgebracht worden.

In ieder geval veel succes!
ruud habets
Maurice,



De kloof tussen burgers en overheid kan inderdaad beslecht worden toepassing van informatietechnologie. Uitgangspunt daarvan moet dan wel de behoefte van de burger zijn en niet het aanbod van de overheid. Dit accepteren als uitgangspunt betekent dat die functionele deling niet relevant is in de zin van organiseren van de inhoud, maar wel in de zin van organiseren van resources.



Het lijkt mij dat het lokaal / regioneel / provinciaal inzetten van IT middelen dan bepaald wordt door de lokale behoefte en de overeenkomsten met lokale behoeften elders.
Andrew Kamp / Teamchef bij overheid
Buiten de kaders bijjven denken en er overheen durven stappen, Dit brengt innovatie en verbetering. Als overheid blijven we er, veelal, achteraan 'hobbelen'. Je kunt dus niet vroeg genoeg beginnen om ideeën en kansen uit te werken en te pakken.

Informatie is onontbeerlijk om te kunnen inspelen op diverse zaken en behoeften. Ook naar de burger toe.

Informatie levert kennis op en geeft antwoord op de vraag en op het aanbod, zodat daarop adequaat ingespeeld kan worden.
Walter Adang / juridisch medewerker
Het idee spreekt me wel aan, alleen voorzie ik een grote diversiteit en ben je als burger afhankelijk van de vooruitstrevendheid van de medewerkers op de belangrijke functies. Je zou bijna naar een gemeente willen verhuizen vanwege de betere virtuele dienstvernening
Cees van der Lee / hofnar
Dag Maurice,



Een krachtig pleidooi voor moderne communicatie middelen. Het lijkt me een belangrijke aanwinst voor de democratie. Sneller dan voorheen. Maar "de oplossing"? Provincie en/of gemeenten lijkt me meer en vraagstuk van taken en schaalgroote. Vraag is dan ook of gemeenten voldoende expertise en competenties kunnen mobiliseren. Voor service aan burgers zal dat wel lukken denk ik en is je IT richting ook een goed perspectief. Openbaar bestuur /politiek is daarnaast volgens mij ook een domein van "trage vragen". Dat vraagt om dialoog die soms face to face moet plaatsvinden. (Levinas heeft daar wel zinnige dingen over gezegd). Als je je IT optie (waarschijlijk onvermijdelijk) kunt verbinden met bestuur dat ook de fysieke ontmoeting organiseert op de vraag: wat is het goede leven in onze gemeente? Dan heb je het voor mij wel helemaal te pakken. Investeren in IT bij gemeenten derhalve. Helemaal eens(is niet grote systemen, maar benutten van internet). Dat dan wel met de juiste aandacht voor live interactie binen de polis.

Bedenk daarbij dat de kans dat ik hier gereageerd heb niet zo groot was geweest als ik je niet live had leren kennen.



Cees

Francis Willemsen / Hoofd informatiebeleid
Dat lijkt me een goed idee. Samen werken, professionaliseren en vooral delen. Wel stroomlijnen Zodat er niet te grote verschillen tussen de regio's gaan ontstaan.
Roger Schmitz / Com. Manager
Inspelen op de nieuwe en ter beschikking staande ict technieken zal zowel de medewerkers bij de gemeenten als de burgers ondersteunen in het verkrijgen van informatie als het versnellen van processen. Optimalisatie maakt iedereen gelukkiger, zeker als daardoor ook effctief kosten gedrukt kunnen worden.

Theo Schroijen / senior accountmanager
Steve Jobs maakte van Apple een sexy merk.

Het lijkt me een mission impossible om dat te bereiken met Heerlen of Kerkrade. Om van de naam van mijn woonplaats, Simpelveld, maar te zwijgen ...
Christa Hartman / Beveiligingsbeambte
Drempelloze overgang van de maatschappij naar de burger via het ICT-netwerk. Met de vergrijzing voor de deur zal er meer aandacht besteed moeten worden aan de toepasbaarheid en toetsing naar de oudere werknemer en burger die er tenslotte ook mee moet leren werken, daar hangt een prijskaartje aan vooral in deze tijd. Er zal ook veel meer aandacht moeten besteed worden aan de beveiliging van transparante producten. Dus werk aan de winkel
John Pelz / Applicatiebeheerder
Mooi idee, opschalen en binnen de overheid meer eenduidige regelgeving (geen uitzonderingen op de wet en regelgeving per gemeente) waardoor processen meer generiek ingericht kunnen worden. Makkelijker voor de medewerkers en overzichtelijker voor de burgers en dan ook nog eens goedkoper omdat aanpassing van systemen per gemeente niet meer nodig is op den duur.
John / in between jobs
Zeer goed idee, ik hoop dat het gaat lukken

Veel succes ermee.

Fijne feestdagen en een gezond, gelukkig en succesvol 2012
Karin
Zeker een mooi voornemen voor 2012.



Roept wel een vraag bij me op: dit soort ombuigingen vergen gigantische investeringen. Sterker nog: het is niet eens zeker dat het op termijn goedkoper is (zelfs niet bij samenwerking). Er moet enorm geinvesteerd worden in hard- soft- èn humanware. Hoe staat dit in verhouding in het licht van de bezuinigingen die over ons worden uitgestort?
Advertentie