Architecten blijven ontevreden over digitale dienstverlening
Architecten zijn niet tevreden over de Wabo en het Omgevingsloket Online. Overheden hebben veel moeite met de digitale verwerking van de vergunningaanvragen.
De architectenbranche is niet tevreden over de Wabo en het bijbehorende Omgevingsloket Online. De dienstverlening scoort nu een 5,7. Vooral de digitale kant is niet op orde.
Verwerking
Uit een door architectenbond BNA geëntameerde enquête onder 316 architectenbureaus door het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid blijkt dat vergunningverleners - doorgaans de lokale overheden - veel moeite hebben met de digitale verwerking van de vergunningaanvragen.
Schriftelijk
Van de architectenbureaus gebruikt nu 85 procent geregeld het Omgevingsloket online voor de aanvraag van vergunningen. Bijna 60 procent van de bureaus vindt dat gemeenten die aanvragen niet goed kunnen verwerken en bij 1 op de 10 komt er alsnog een verzoek na de digitale aanvraag ook een schriftelijke versie in te dienen. "De digitale revolutie heeft gemeenten nog niet bereikt", klaagt BNA-directeur Fred Schoorl tegenover de Telegraaf.
Verbetering
De architecten stuiten ook vaak op problemen met bestemmingsplannen die vaak niet op orde of verouderd zijn. Overigens lijkt er wel sprake van verbetering. Van de respondenten zegt 65 procent dat vergunningen regelmatig of vaak op tijd zijn. Bij een vergelijkbaar onderzoek van BNA in 2008 was dat 45 procent.
Als de gemiddelde architect de indieningsvereisten beter toepast zodat er (vaker en sneller) een ontvankelijke aanvraag is, kunnen we met zijn allen zorgdragen voor snellere vergunningverlening.
Daarbij zijn onze gemeenschappelijke klanten toch het meest bij gebaat.