Advertentie
digitaal / Nieuws

Overheidsfinanciën lopen gevaar door verouderde ict

De continuïteit van belastingheffing staat op het spel, nu de Belastingdienst er niet in slaagt verouderde technologie tijdig te vervangen.

16 februari 2023
de Belastingdienst
Lex van Lieshout/ANP

Grote delen van de overheidsfinanciën lopen binnen drie jaar gevaar door de ernstig vertraagde vernieuwing van cruciale ict-systemen bij de Belastingdienst. Dat meldt NRC, dat analyses in handen heeft van ict-deskundigen die de vernieuwing onderzochten.

Strategisch Interim Manager S13

JS Consultancy
Strategisch Interim Manager S13

Beleidsadviseur Beschermd Wonen

Gemeente Eindhoven
Beleidsadviseur Beschermd Wonen

Continuïteit

De continuïteit van de belastingheffing staat volgens de krant op het spel, nu de Belastingdienst er volgens de deskundigen niet in lijkt te slagen verouderde technologie op tijd te vervangen. Het gaat om de systemen voor loonheffing, waarmee de Belastingdienst jaarlijks meer dan 150 miljard euro aan belastingen en premies voor volks-, werknemers- en zorgverzekeringen binnenhaalt.

Geen ondersteuning

Dat is bijna de helft van de totale rijksinkomsten. Ook het systeem voor de inkomstenbelasting loopt gevaar. Op basis hiervan komt jaarlijks zo’n 20 miljard binnen en keert de Belastingdienst miljarden aan burgers uit. Het platform Cool:Gen, waarop de belangrijkste ict-systemen voor de loon- en inkomstenheffingen draaien, wordt vanaf eind 2026 niet meer technisch ondersteund.

Krapte

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt moet ‘de ambitie om achterstanden in te halen op een later moment moet worden bijgesteld’, zo citeert NRC uit de nota. Volgende week ontvangt de Tweede Kamer een technische briefing over de stand van de ict bij de Belastingdienst. Die zag eerder onverwacht een groot aantal ict’ers vertrekken.

Uitstroom

De doelstelling is om dit jaar nog 2200 tot 2400 nieuwe werknemers te vinden, maar de uitstroom is met bijna 900 fte's ook hoger dan verwacht. Daardoor is het aantal ict’ers bij de Belastingdienst naar verwachting de komende jaren niet voldoende om de extra beleidsopgaven die de Belastingdienst heeft te kunnen realiseren, zoals modernisering en verbetering van de Informatievoorziening.

Dit artikel verscheen eerder op AG Connect.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

P. Smit
Deze kunnen we toevoegen aan het lijstje 'wat gaat er nog meer niet goed in Nederland'.

Tom Poes verzin een list!
Bert Bakker
Een nieuw systeem volgt dezelfde regelgeving als het oude. Deze zogenaamde experts weten niet waar ze over praten. Wie zijn het eigenlijk. De oude spreadsheets (bij wijze van spreken) zijn prima in staat om berekeningen te maken en hebben daarbij toegang tot exact dezelfde data als de vermeende nog niet bestaande "nieuwe" systemen. Leuk dat de bedrijstak even opkomt voor 2200 nieuwe banen maar de noodzaak is er niet direct. Verbetering van de informatievoorziening? De info is de info. Het kader is het kader. Misschien weer eens moeite steken in het opleiden van je falende bevolking. Het niveau is om te huilen. De opzet van dat onderwijs is zeer onder de maat en de lesgevenden weten helemaal niet wat wat is. Zelf nog een jaartje PABO achter de rug en gillend weggerend uit die extreem feminine omgeving. Maargoed dat brengt geen 2200 man een goed belegde boterham. Modernisering om de modernisering is onzin. Wat goed is behouden. Ik heb toegang tot het een en ander aan datastromen en verwerkende software overheidstechnisch gezien en het enige echte probleem is dat iedereen zijn eigen eiland en zijn eigen systeem heeft. De data is zichtbaar en benaderbaar en berekenen gaat prima.
Hielco Wiersma
Een nieuw ICT-systeem dient in ieder geval te worden gekoppeld en afgestemd op de hervorming dan wel een nieuw Belastingstelsel. Als dat gaat in het tempo waarop dat proces nu plaatsvindt hebben we vast nog jaaaaaaaren te gaan.
P. Smit
Is het (te) moeilijk om het huidige belastingstelsel vanaf nul weer op te bouwen tot een eenvoudig stelsel met alleen inhoudingen en dat bij de Belastingdienst na een testperiode in werking te zetten?

En tegelijkertijd eventueel een eenvoudig stelsel te bouwen voor toeslagen en dat na een testperiode BUITEN de Belastingdienst in werking te zetten? Of kunnen we hier dan misschien ook zonder?

Dat hoeft toch geen jaaaaaren te duren?
Advertentie