Minder uur is duur
Opdrachtgevers bieden steeds vaker een 36-uur contract aan aan ingehuurde krachten in plaats van een 40-urig contract. Ze veronderstellen op die manier minder geld kwijt te zijn.
Wanneer bent u goedkoper uit? Als u een zzp-er op basis van een 36-uurs contract of een 40-uurs contract inschakelt voor een opdracht? Een 36-uurs contract, zult u zeggen. Want u betaalt immers uurtje-factuurtje. Fout. Een zzp-er met een 36-uurs contract factureert gemiddeld 9 procent meer dan zijn collega met een 40-uurs contract, zo blijkt uit de marktmonitor van ZP Facts.
Opdrachtgevers bieden steeds vaker een 36-uur contract aan aan ingehuurde krachten in plaats van een 40-urig contract. Ze veronderstellen op die manier minder geld kwijt te zijn. Theoretisch zou dat ook zo moeten zijn, maar het effect verdwijnt doordat de zzp’er met een 36-urig contract naar verhouding meer factureert. Sterker nog: op jaarbasis blijkt de externe kracht met minder uren zelfs iets duurder te zijn.
Niet declarabel
Een fulltime zzp’er factureert gemiddeld 80 procent van de uren die hij op jaarbasis werkt. De andere uren besteedt hij aan zaken als administratie, netwerken en persoonlijke ontwikkeling. Die uren zijn niet declarabel. Externen die voor 36-uur per week worden ingehuurd, zien meer van hun uren als declarabel. Dit effect doet zich nog sterker voor bij parttime medewerkers op zzp-basis. Mensen met minder dan 32 contracturen declareren gemiddeld bijna honderd procent van deze uren tegenover tachtig procent bij de fulltimers. De laatsten vinden het ook normaal een paar uurtjes extra te werken zonder direct de teller te laten lopen. Bij parttimers komt dat zo goed als niet voor.
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Dan nog niet eens de risico's van medewerkers in loondienst bezien. (verlof, ziekte etc.)
Aangezien uw naam boven dit artikel staat, richt ik mijn verbazing rechtstreeks tot u, als hoofdredacteur van Binnenlands Bestuur. De stelligheid waarmee en wijze waarop beschreven wordt dat ZP-ers met een 36-uurs contract 9% meer factureren dan collega's met een 40-urig contract, stelt een hele groep ZP-ers met een parttime opdracht in een nogal dubieus daglicht. Het suggereert dat zij uren die niet-declarabel zijn, wél declareren. En hoewel de "kwaden" het natuurlijk altijd verpesten voor de "goeden", is de suggestieve toonzetting van het artikel in mijn ogen een blad als Binnenlands bestuur onwaardig.
Als je de marktmonitor van ZP Facts er op naslaat, dan blijkt dat deze conclusie tot stand is gekomen door een rekenoefening; het aantal contract-uren x het aantal werkbare dagen in 2015 x het uurtarief van de zp-er levert een bedrag op. Dat bedrag is vergeleken met een gemiddeld/geschat bedrag aan ingediende declaraties.
Wat u had gesierd was een meer journalistiek artikel te schrijven, waarin niet slechts wordt uitgegaan van 1 bron en waarin een groep mensen niet in een dubieus daglicht wordt gezet.
Ik wens u veel succes!
Als dit ook voor de aan te stellen of nog aan te stellen ambtenaren mag gaan gelden, dan zijn we waar we wezen moeten als belastingbetaler. Managers van de overheid moeten ook actief gecontroleerd worden door het dagelijks bestuur zoals B en W. Prestatieafspraken dus. ZZP'ende bouwvakkers, loodgieters, enz. kennen de wijze van tarifering al jaren. Vooral veroorzaakt door de (enorme) concurrentie. Laten uitzendbureaus van (beleids-) adviseurs zich dat ook aantrekken. Het imago van een partuculier bureau of zelfstandige ZZP'er wordt niet meer, zoals voorheen, bepaald door de prijs van de auto waarmee je door het land reist.
Veel complimenten voor de andere reacties overigens.
Eigenlijk geldt hier net zo de opdrachtgever/nemer verhouding als bij de ingehuurde mensen.