Advertentie
carrière / Nieuws

Weg met ongelukkige medewerkers

Er is eigenlijk een heel eenvoudige oplossing om een tevreden personeelsploeg op de been te houden. Wanneer men de ontevreden werknemers buiten de deur zet, houdt men immers automatisch alleen nog gelukkige medewerkers over.

15 maart 2010

Verkeerde mensen
Dat zegt de Amerikaanse ondernemer Jay Goltz in de Amerikaanse krant The Ney York Times. Gelukkige medewerkers zijn volgens Goltz cruciaal voor het bedrijf. In de literatuur wordt steevast geschreven dat de medewerkers de belangrijkste activa zijn voor een onderneming, maar dat cliché strookt volgens Goltz ook volledig met de waarheid.

De juiste medewerkers
Hij voegt er aan toe dat het ook nagenoeg onmogelijk is om een succesvol bedrijf op te bouwen met de verkeerde mensen. Met de juiste medewerkers wordt bedrijfsvoeren volgens Goltz daarentegen plots veel gemakkelijker.

Gelukkig maken
"Een correcte behandeling van de medewerkers is slechts de helft van het verhaal," stelt Jay Goltz. "Een manager leert op een lange, harde en frustrerende manier dat men nu eenmaal niet iedereen gelukkig kan maken. Men kan proberen, men kan luisteren, men kan een aantal problemen proberen op te lossen en zelfs nog meer inspanningen doen.

Geduld
Een goed management vereist training, advies en geduld, maar op een bepaald ogenblik gaat dat ten koste van kostbare tijd en energie. Het is nooit leuk om mensen te ontslaan en het is zelfs niet altijd de fout van de medewerker. Er zijn ook een groot aantal onkundige managers en een slecht management kan een goede werkkracht verknoeien. Maar een goed management zal er niet altijd in slagen om een van een slecht functionerende medewerker toch een nuttige kracht te maken. Bovendien zijn er ook schitterende medewerkers die nu eenmaal niet in het bedrijf passen."

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie