Advertentie
carrière / Nieuws

Amsterdam biedt 42 flexwerkers callcenter vast contract

Negen flexwerkers op het callcenter van de gemeente Amsterdam die dit jaar al 3,5 jaar met een flexcontract werken krijgen een vast contract aangeboden. Volgend jaar krijgen 33 andere flexwerkers die deze termijn dan bereiken ook een vast contract. Dat heeft wethouder P&O Touria Meliani afgelopen donderdag toegezegd in een spoeddebat over de kwestie.

21 december 2018

Negen flexwerkers op het callcenter van de gemeente Amsterdam die dit jaar al 3,5 jaar met een flexcontract werken krijgen een vast contract aangeboden. 33 andere flexwerkers die deze termijn volgend jaar bereiken, krijgen dan ook een vast contract aangeboden. Dat heeft wethouder P&O Touria Meliani afgelopen donderdag toegezegd in een spoeddebat over de kwestie.

Raadsleden geschrokken
‘Schokkend’, noemde BIJ1-fractievoorzitter Sylvana Simons de situatie van de flexwerkers bij het callcenter van de gemeente Amsterdam tijdens het spoeddebat in de gemeenteraad. PvdA-raadslid Carolien de Heer memoreerde de term ‘flexverslaving van de gemeente’ die ze in voorgaande jaren had gebezigd, toen haar partij met GroenLinks een motie indiende om 10 procent flexwerkers als norm te hanteren. Niettemin was ze geschrokken toen ze onlangs op een door de FNV belegde bijeenkomst de verhalen hoorde over intimidatie, de angstcultuur, het ontslag na drie ziekmeldingen en het feit dat bij het aantal flexwerkers op het callcenter tussen de 60 en 75 procent ligt. Ook vele andere raadsleden vuurden vele vragen en moties af op GroenLinks-wethouder Touria Meliani.

Extra formatieplaatsen
Die meldde de raad op haar beurt de vast-flexverhouding op het callcenter onwenselijk te vinden. Ze biedt negen medewerkers die in 2018 al 3,5 jaar flexwerken op het callcenter een vast contract aan, nadat dit plan met de ondernemingsraad is besproken. Volgend jaar volgen nog 33 flexwerkers, waardoor het totaal aantal aangeboden vaste contracten uitkomt op 42. Hiervoor worden extra formatieplaatsen gecreëerd die structureel twee ton extra kosten. In het debat bleek dat dezelfde dag een mail was uitgegaan van een van de betrokken uitzendbureaus naar zijn flexwerkers over het ziektemeldingenreglement. Daarin stond niets vermeld over het feit dat goed werkgeverschap bij de gemeente inhoudt dat geen ontslag volgt na drie ziekmeldingen. Het management van het callcenter stuurde daarop een mail naar alle medewerkers dat het uitzendbureau zich moet houden aan deze eisen van goed werkgeverschap.

Goed werkgeverschap
Een motie stelde voor dat de gemeente alleen nog uitzendbureaus inschakelt die kunnen aantonen dat zij aan de gemeentelijke eisen van goed werkgeverschap voldoen. Die eisen zijn: een eerlijk loon verdienen, het bevorderen van bestaanszekerheid, goede arbeidsomstandigheden en dat ziekteverzuim nooit reden mag zijn voor ontslag. In het rommelige debat zei de wethouder voor goed werkgeverschap te staan. ‘Ook voor flexmedewerkers, je moet met plezier naar je werk kunnen gaan.’ Het college deelt de zorgen van de raad over de verhouding flexibel-vast bij de gemeente en doet al gemeentebreed onderzoek naar deze situatie en specifiek bij het CCA. In het voorjaar komt de wethouder met een voorstel en een nota en eerder zal ze er met een raadscommissie over spreken. Sowieso staat er een nieuwe aanbesteding op stapel, waarvoor nieuwe voorwaarden worden opgesteld, waaraan aanbieders zich aan moeten committeren. De gunning wordt verwacht in het tweede kwartaal van 2019.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie