Texel start ‘grootste wervingscampagne ooit’
Binnen vijf jaar zullen 34 van de in totaal 232 ambtenaren met pensioen gaan. Reden voor een groot opgezette wervingscampagne.
Met de slogan ‘Texel roept je’ lanceert de gemeente Texel een omvangrijke arbeidsmarktcampagne om nieuwe ambtenaren te werven. De campagne is volgens de gemeente de grootste ooit en is noodzakelijk vanwege een groeiend tekort aan personeel. De komende vijf jaar gaan 34 medewerkers met pensioen, terwijl het takenpakket van de gemeente juist toeneemt.
Vergrijzing en toenemende tekorten
Gemeentesecretaris Esther Wolfkamp spreekt van een serieuze uitdaging die vraagt om directe actie om de leefbaarheid en dynamiek van het eiland te waarborgen. Texel staat voor een dubbele uitdaging: niet alleen groeit het aantal gemeentelijke taken, ook vergrijst en ontgroent het eiland in snel tempo. Wolfkamp benadrukt dat binnen enkele jaren de helft van de huidige werknemers op Texel met pensioen gaat en dertig procent van de functies moeilijk vervulbare vacatures worden. De gemeente heeft te maken met specifieke eilanduitdagingen. ‘Met 14.000 inwoners en ruim een miljoen overnachtingen per jaar zijn we een kleine gemeente met een enorme diversiteit aan werkzaamheden,’ legt Wolfkamp uit. Daarnaast kampt de gemeente met de beeldvorming rond ambtenarenwerk, waardoor veel potentiële kandidaten de gemeente Texel niet als aantrekkelijke werkgever zien.
Eilandkracht
In de nieuwe campagne wordt de kracht van Texel, oftewel ‘eilandkracht,’ benadrukt. Dit komt terug in de commercials en advertenties waarin medewerkers van de gemeente zich inzetten voor het eiland. De campagne is ontwikkeld op basis van drijfveren van huidige medewerkers en roept mensen op om Texel een handje te helpen. ‘Met deze campagne willen we kandidaten laten zien dat werken voor Texel dynamisch en betekenisvol is,’ aldus Wolfkamp.
Werkgeversmerk
Samen met andere werkgevers op Texel werkt de gemeente binnen het HR Netwerk Texel aan oplossingen voor het arbeidsmarkttekort. Toch ligt de prioriteit nu bij de eigen wervingscampagne. ‘Om Texel aantrekkelijk te houden, is het belangrijk eerst je eigen werkgeversmerk te versterken,’ zegt Wolfkamp. De campagne wordt breed verspreid, zowel fysiek op het eiland als online.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.