Advertentie
carrière / Nieuws

Overheid zet scholing in voor duurzame inzetbaarheid

Werkgevers in het openbaar bestuur zeggen opvallend vaak dat bepaalde (vooral digitale) vaardigheden de komende tijd belangrijker worden.

31 maart 2023
Opleiding - leren
Pixabay

Bijna twee derde van de werkgevers in het openbaar bestuur (63 procent) verwacht dat bepaalde vaardigheden in de komende vijf jaar belangrijker worden, met name digitale vaardigheden. Dat blijkt uit het recent verschenen UWV-werkgeversonderzoek.

Afdelingshoofd Ondersteunende Diensten S10

JS Consultancy
Afdelingshoofd Ondersteunende Diensten S10

Adviseur Werving en Selectie

Provincie Utrecht
Adviseur Werving en Selectie

Big data

Het openbaar bestuur kent relatief veel grote werkgevers, maar ook gecontroleerd voor de omvangsklasse zeggen werkgevers uit het openbaar bestuur dit opvallend vaak, toont het onderzoek. De onderzoekers wijzen erop dat er een aantal grote ontwikkelingen binnen het openbaar bestuur spelen. Zo wordt ingezet op het gebruik van big data en automatisering om effectiever te werken en zijn sinds 2015 decentralisaties in gang gezet, waarbij de gemeenten en de provincies steeds meer verantwoordelijkheden krijgen. Verder wil het openbaar bestuur de burger nog meer centraal te stellen. Hiervoor hebben werknemers binnen het openbaar bestuur andere vaardigheden nodig.

Vakkennis

In totaal verwacht bijna de helft van de werkgevers (47 procent) dat in de komende vijf jaar dat bepaalde vaardigheden of competenties van hun werknemers belangrijker worden. Dit varieert per sector en organisatiegrootte: grote organisaties verwachten vaker dat er bepaalde vaardigheden belangrijker zullen zijn in de toekomst. In de industrie leeft die verwachting bij de helft van de werkgevers en bij financiële instellingen 43 procent. Naast vakkennis (33 procent), verwachten werkgevers vooral meer belang van digitale vaardigheden (31 procent), probleemoplossend vermogen (30 procent), communicatieve vaardigheden (30 procent), aanpassingsvermogen (29 procent), klantgerichtheid (28 procent) en samenwerken (27 procent).

Concurreren

Scholing is een manier om de vaardigheden en competenties van werknemers op peil te houden of te versterken. Voor dat doel kunnen werkgevers er ook voor kiezen om nieuw personeel aan te trekken. Beide maatregelen treffen kan natuurlijk ook. Van de werkgevers die verwachten dat bepaalde vaardigheden belangrijker worden stelt 92 procent huidige werknemers te willen om- of bijscholen. Iets minder dan de helft (43 procent) verwacht hiervoor (ook) nieuw personeel aan te gaan nemen. Vooral grotere werkgevers geven vaker aan nieuw personeel te willen aannemen. In de huidige krappe arbeidsmarkt is dat ingewikkeld, dus zullen werkgevers onderling moeten concurreren om de werknemers die al over de gewenste vaardigheden beschikken te werven en te behouden.

Scholing

Uit eerder onderzoek van UWV in 2021 bleek dat zeven op de tien werkgevers de afgelopen twee jaar personeel hadden aangenomen dat niet helemaal aan de functie-eisen voldeed. Werkgevers vinden het vooral belangrijk dat kandidaten voor een vacature over de juiste vaardigheden en vakkennis beschikken. Specifieke werkervaring of diploma’s en certificaten zijn minder belangrijk. Voor deze werknemers kan scholing bij uitstek een goede aanvulling zijn. Werknemers die al in dienst zijn volgen bij 89 procent van de werkgevers scholing, blijkt uit het werkgeversonderzoek.

Driekwart van de werkgevers in het openbaar bestuur noemen teamontwikkeling als doel van scholing

UWV-werkgeversonderzoek

Inwerken

Bij twee derde van de werkgevers hebben werknemers het afgelopen jaar een cursus of training gevolgd die tot een diploma of officieel erkend certificaat heeft geleid. Bij iets minder dan de helft van de werkgevers (45 procent) hebben werknemers cursussen of trainingen gevolgd die niet tot een officieel certificaat of diploma leidden. Scholingsvormen die ook veel voorkomen bij werkgevers zijn het leren van collega’s of leidinggevenden in georganiseerde (62 procent) of ongeorganiseerde (54 procent) vorm. Onder de ongeorganiseerde vorm vallen minder formele vormen van leren, zoals het inwerken van een nieuwe collega.

Teamontwikkeling

Het belangrijkste doel van scholing, volgens de werkgevers, is het verbeteren van beroepsgerichte vaardigheden of vakkennis. (85 procent). Met 59 procent staat behoud van personeel op de tweede plaats. Scholing van werknemers lijkt hiermee een belangrijke strategie van werkgevers te zijn om mensen te binden. Een ander belangrijk doel voor werkgevers om hun werknemers aan scholing te laten deelnemen is het voldoen aan wet- en regelgeving of cao-afspraken (58 procent). Driekwart van de werkgevers in het openbaar bestuur noemen teamontwikkeling als doel van scholing en een even groot percentage ziet als doel om doorgroeimogelijkheden van hun werknemers te vergroten.

Duurzame inzetbaarheid

Bij bijvoorbeeld gemeenten is de belangrijkste reden van uitstroom van jongeren een gebrek aan carrièreperspectief en doorgroeimogelijkheden. Om die doorgroeimogelijkheden te verbeteren kan inzet van scholing een antwoord zijn. Verbeteren van organisatorische, sociale of communicatieve vaardigheden wordt door 71 procent van de werkgevers uit het openbaar bestuur genoemd. Deze soft skills zijn voor het openbaar bestuur extra belangrijk in de uitvoering van hun taken, zoals bij het centraler stellen van de burger. Tot slot kan scholing worden ingezet om ouder personeel duurzaam inzetbaar te houden. Het openbaar bestuur wijkt hier af van het totale gemiddelde door dit vaker te noemen. Binnen deze sector werken dan ook relatief veel 55-plussers.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie