Advertentie
carrière / Nieuws

Opleiders vinden zichzelf versneld opnieuw uit

De een was er misschien wat eerder bij dan de ander, maar anticiperen op de gevolgen van de coronacrisis op hun businessmodel moesten ze allemaal: aanbieders van opleidingen voor onder andere bestuurders en ambtenaren. ‘Provincies en gemeenten zien nu het nut van een online omgeving in.’

06 april 2020
e-learning.jpg

De een was er misschien wat eerder bij dan de ander, maar anticiperen op de gevolgen van de coronacrisis op hun businessmodel moesten ze allemaal: aanbieders van opleidingen voor onder andere bestuurders en ambtenaren. ‘Provincies en gemeenten zien nu het nut van een online omgeving in.’ 

Nieuwe realiteit
‘Het is nog de vraag of wij hier wegkomen, vanavond vertrekt het laatste vliegtuig’, vertelt Homam Karimi, een van de oprichters van Studytube, via WhatsApp vanaf zijn verblijf op de Seychellen. ‘Er wonen hier 100.000 mensen, er zijn vier ziekenhuisbedden. Dit eiland is voor 99 procent afhankelijk van toeristen. Je weet niet wat er straks gaat gebeuren.’ Karimi zou met zijn gezin met dat vliegtuig naar huis gaan. Het is een van de vele verhalen die je dezer dagen als journalist hoort van mensen die zichzelf en hun bedrijf of organisatie opnieuw moeten uitvinden in de totaal nieuwe realiteit sinds het uitbreken van de coronacrisis. Hoe spelen opleiders in op een studerende bevolking die het huis niet uit kan? Onder druk wordt alles vloeibaar, blijkt maar weer.

Learn Together
Studytube heeft een online academy met ruim 200 online trainingen en 500 microlearnings opgesteld, waar werkende Nederlanders zich gratis voor kunnen aanmelden en zo online kunnen leren tot eind april en misschien langer, als mensen langer moeten thuiswerken. ‘We zijn een internetbedrijf’, vertelt Karimi. ‘Ons kantoor is ook tot eind april gesloten, maar we beschikken over uitstekende it-faciliteiten om remote werken mogelijk te maken. Door onze e-learning oplossing kan ons team ook vanuit huis werken aan de toekomst van leren.’ Het coronavirus stelt ons allemaal op de proef, weet Karimi. ‘Maar de situatie biedt ook de kans jezelf verder te ontwikkelen en aan je skills te werken. Daar dragen we graag ons steentje aan bij met onze Online Academy ‘Learn Together’. We richten ons op zzp’ers of uitzendkrachten. We kunnen nooit iets aan hen verkopen, dus die business kannibaliseert niet. Waarom zouden we hen niet helpen?’

Behoefte bottom-up erg aanwezig
Ook bedrijven, gemeenten en ziekenhuispersoneel weten hun weg vinden naar de Academy. ‘Dat zien we in de registraties. We hebben al 5000 Nederlanders bereikt en er is al voor duizenden uren geleerd. Het is heel gaaf dat mensen meteen aan de slag gaan en ze weten het te waarderen.’ De normale zaken lopen naar omstandigheden goed. ‘We kregen deze week de aanbesteding voor een nieuwe leeromgeving voor de provincie Gelderland gegund.’ En Studytube ziet dat organisaties zich realiseren dat personeel dat op afstand werkt zich toch kan ontwikkelen. ‘Er is veel vraag naar onze oplossingen.’ ‘Die 5000 mensen zijn normale werkende Nederlanders, die we hiervoor niet zagen. De gretigheid waarmee zij het leeraanbod afnemen, is een bewijs dat de behoefte bottom-up heel erg aanwezig is. Ons doel is om 100.000 Nederlanders voor 1 juni slimmer te maken. We hebben dan heel wat bereikt.’

Aandacht voor ontwikkeling medewerkers
Studytube wil dit jaar zakelijk veel successen boeken, aldus Karimi. ‘Organisaties gaan in het kader van ‘never waste a good crisis’ juist nu kijken naar de ontwikkeling van hun eigen medewerkers. Ze willen veel content aanbieden. Eerst willen ze de crisis doorkomen, maar straks zijn mensen gewend aan deze situatie en kijken ze naar ontwikkelingsmogelijkheden op afstand. Wij hebben duizend aangesloten opleiders, waar zij trainingsaanvragen kunnen doen.’ Interessante is dat aangesloten klassikale opleiders snel stappen zetten. ‘Zij bieden nu ook interactieve online lessen aan. We maken het leeraanbod inzichtelijk in de online academy waar individuen en bedrijven kunnen zoeken en boeken, net als bij klassikale trainingen.’ Karimi vindt het een spannende en dynamische tijd. ‘Wat zijn de uitdagingen van klanten en welke leertechnologie kunnen we bieden om hen te helpen? Een leerplatform kunnen we op afstand implementeren en uitrollen.’ Hij ziet dat provincies en gemeenten het nut van de online omgeving nu inzien. ‘Zij vragen offertes op voor zes maanden. Ze willen geen ingewikkelde inkooptrajecten, maar snel iets doen. Daarna volgt die ingewikkelde aanbesteding wel.’

Lees over wat de Bestuursacademie en Nyenrode doen in Binnenlands Bestuur nr. 7 van deze week (gratis inlog)

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Dick van Elk / Directeur
De mogelijkheden waren er al in de 2e helft van tachtiger jaren van de vorige eeuw. Video conferencing was er al tien jaar eerder...jammer dat er enige tijd is verstreken voor deze zaken werden opgepakt. Bovendien zijn er inmiddels meerder private aanbieders diensten hetgeen de gebruiksvriendelijkheid en de prijs niet te goede komt, zoals ik de afgelopen weken een aantal malen heb kunnen ervaren.



M.i. is het goed deze infrastructurele voorzieningen eenduidig en (veel) goedkooper als samenleving te herontwikkelen...natuurlijk in Europees verband...samen kom je verder...
Advertentie