Campagneoogst: 64 nieuw medewerkers
De niet te missen wervingscampagne van de gemeente Medemblik voor nieuw personeel zit erop. 55 nieuwe medewerkers werden gezocht.
900 sollicitanten, 175 gesprekken, resulterend in uiteindelijk 64 nieuwe medewerkers. Dat is de opbrengst van een agressieve wervingscampagne voor nieuwe ambtenaren van de gemeente Medemblik. ‘Ongelofelijk.'
De reclameborden langs de A7, in bushokjes en aan lantaarnpalen zijn weg. De niet te missen wervingscampagne van de gemeente Medemblik voor nieuw personeel zit erop. 55 nieuwe medewerkers werden er gezocht. In drie maanden tijd – de duur van de samen met recruitment- en interim professionalsbureau Hero opgezette campagne – zijn er liefst 64 geworven. Negen te veel, zou je zeggen. ‘Klopt’, bevestigt gemeentesecretaris Anky Griekspoor de uitkomst van het rekensommetje. ‘Maar intussen zitten we in april en heb je als organisatie in die drie maanden ervoor te maken met regulier verloop. Dat is er altijd. Nu hebben we nog 29 vacatures open staan.’
Desalniettemin is de campagne, waarbij Medemblik tot ver buiten de eigen gemeentegrenzen ging werven met soms metershoge posters en de inzet van inhoudelijk luchtige filmpjes op allerlei sociale media, volgens haar ‘ongelofelijk’ succesvol geweest. Ze pakt er even een A-viertje bij met daarop de cijfers die de gemaakte klapper onderschrijven. ‘Daar komen ze: 900 reacties, 175 interviews en 64 mensen op de vacatures aangenomen, waaronder ook 15 interne kandidaten.’
Wat opvalt is dat het merendeel van de nieuwe krachten uit andere branches en veelal uit gemeenten (ver) buiten West-Friesland komen. ‘In die zin hebben we weinig ambtenaren bij andere gemeenten weggetrokken, iets waarvoor buurgemeenten – terecht – bevreesd waren toen die hoorden van onze campagne’, zegt Griekspoor. ‘Ze komen vooral uit andere branches.’ Waarom die nu wel reageerden op de vacatures waar dat bij meer reguliere wervingsacties amper gebeurde, ligt volgens haar vooral aan de manier waarop er campagne is gevoerd. Mensen in de auto of op de fiets werden in de openbare ruimte drie maanden lang voortdurend geconfronteerd met de boodschap dat Medemblik op zoek was naar medewerkers. ‘Een sollicitant verwoordde het zo: “Ik zag die reclameborden in andere plaatsen hangen, en dacht: dan moet je als gemeente ballen hebben als je dat durft.”’
Out-of-the-box
Waarnemend burgemeester Dennis Straat is er ook van overtuigd dat de outof- the-box manier waarop zijn gemeente de werving heeft aangepakt tot het succes heeft geleid. Met klassiek opgezette campagnes lukte het niet. ‘De grote les die ik eruit trek is dat als je iets anders doet dan normaal je ook iets krijgt wat je eerder niet had. Durf buiten de lijntjes te kleuren. Ik bedoel: 900 reacties!’, zegt hij met nog steeds iets van ongeloof in zijn stem.
Hero-ceo Jeroen de Vries hoort het met een twinkeling in zijn ogen aan. Hij en zijn collega’s hielpen met het bedenken en opzetten van de fysiek uiterst zichtbare wervings- en marketingcampagne. De gemeentemarkt behoort niet bepaald tot de core business van zijn bedrijf. De Vries stapte in omdat hij in Medemblik woont, pal naast het gemeentehuis zijn kantoor heeft en ‘zijn’ gemeente wel vooruit wilde helpen: een groot tekort aan ambtenaren acht hij voor zowel inwoners als plaatselijk bedrijfsleven een slechte zaak.
Vanaf het begin, zo zegt De Vries, mocht hij alles zeggen en opperen. Zo’n open houding had hij eerlijk gezegd niet van een gemeente verwacht. Een voorbeeld? ‘Ja, over de entree van het gemeentehuis. Een grote, lege, kille ruimte. Als dat als sollicitant je eerste indruk is… Daar krijg je geen energie van. Dan denk je ook gelijk dat in heel het gemeentehuis geen energie aanwezig is. Maar ja, mag je dat zeggen? Ik heb het wel gedaan. En het is opgepakt, ook. In de hal zijn andere meubels neergezet, er is een leestafel geplaatst, waardoor er nu continu mensen rondhangen. Meer sfeer dus, een huiskamergevoel.’
Anky Griekspoor vatte die ongezouten kritiek op als een kans. ‘Voor ons was het een hal waar je binnenkwam om verder in het gebouw je werk te gaan. Niet meer en niet minder. Maar ja, kijk je er met andere ogen naar, dan moet je toegeven dat die ruimte weinig uitstraalde. Dus hebben we de boel snel aangepast, onder andere met nieuwe meubeltjes.’
Ambtelijke kerstboom
Toegegeven, de make-over van de echoput die de entree was, is een detail. Maar wel een belangrijk detail. Van een andere orde is de wijziging in de sollicitatieprocedure. Ook die was, net als de eerdere manier van werven, klassiek te noemen. Solliciteerde een kandidaat, dan moest die wachten – soms wel weken – op wat de sollicitatiecommissie ervan vond, en vervolgens ook nog eens de adviescommissie. Die hele ambtelijke kerstboom die altijd werd opgetuigd, werd op voorspraak van Jeroen de Vries opzij geschoven.
Voortaan krijgt elke sollicitant gelijk een telefoontje en er wordt diezelfde week een digitaal moment ingepland om nader kennis te maken. Pas daarna komt de sollicitatiecommissie in beeld. En dat allemaal om te voorkomen geschikte kandidaten vanwege traag handelen mis te lopen op de zeer krappe arbeidsmarkt. Verder zijn, na gesprekken met bijvoorbeeld medewerkers van de buitendienst, andere wervingskanalen ingezet op de sociale media.
Waarom zet je die vacatures niet gewoon ook op Facebook?
Er werden, wederom op aangeven van Jeroen de Vries, videootjes gemaakt en gepost, waarin medewerkers en raadsleden vertellen over hun werk en over Medemblik. De organisatie was gewend te posten op het zakelijk getinte LinkedIn. “Kijken we nooit op”, zeiden de groenmedewerkers. “Waarom zet je die vacatures niet gewoon ook op Facebook? Daar zitten we allemaal op”. En zo geschiedde. Het resultaat? Alle groenvacatures zijn plots ingevuld met nieuwe mensen. Sterker nog, twee uitstekende kandidaten staan nog in reserve.
Zeer moeilijk
Niet gelukt is dat op de afdeling ruimtelijke ordening, precies daar waar Medemblik de meeste vacatures – twintig in getal – had. En dus nog heeft. ‘Dat blijft zeer moeilijke markt, waar qua arbeidsvoorwaarden niet op valt te concurreren met commerciële bureaus. Die kunnen veel hogere salarissen bieden plus een auto van de zaak. Misschien dat het grotere gemeenten nog wel lukt, maar ons niet’, zegt Anky Griekspoor.
Medemblik kiest er nu voor zogeheten ‘nog niet functievolwassen’ medewerkers in te zetten op het ruimtelijk domein. Naast de meer ervaren krachten, wel te verstaan. Die krijgen ook een rol als coach, zodat ze hun collega’s kunnen helpen groeien in hun functie. De gemeente betaalt daarnaast hun opleidingen en trainingen.
Dat kost Medemblik met name in het eerste jaar misschien wel net zoveel als of meer dan het inhuren van een dure externe medewerker, maar de hoop is dat ze daarna gaan renderen. Natuurlijk is er dan nog altijd het risico dat de opgeleide collega’s zo gauw ze functie-volwassen zijn vertrekken naar een commercieel bureau. Gemeentesecretaris Griekspoor erkent dat gevaar, maar gokt er op dat er dan inmiddels ‘iets van loyaliteit is gekweekt vanwege de mogelijkheid die wij ze hebben gegeven te groeien en door te groeien’.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.