Advertentie
carrière / Nieuws

Managers moeten 'generatiekloof' benutten

Van een echte kloof is volgens Bert de Haas, secretaris dagelijks bestuur van het A + O fonds en tevens cao-onderhandelaar voor AbvaKabo, (nog) geen sprake.

28 september 2012

De aanwezigheid van vier generaties kan leiden tot spanningen op de werkvloer, maar ook tot vernieuwing. Intelligente managers spelen in op onderlinge verschillen en benutten die.

Tegenover elkaar
A+O Fonds Gemeenten waarschuwde vorig jaar voor een tweedeling in organisaties. Zonder vers bloed of doorstroming komen oudere (vooral mannelijke) medewerkers met lange dienstverbanden tegenover nieuw ingestroomde jongere medewerkers met tijdelijke dienstverbanden te staan, aldus de A+O Personeelsmotor 2011.


Geen kloof

Van een echte kloof is volgens Bert de Haas, secretaris dagelijks bestuur van dit sectorfonds en tevens cao-onderhandelaar voor AbvaKabo, (nog) geen sprake. ‘Wel bespeur ik spanning tussen jong en oud. Terwijl dat eigenlijk niet zou hoeven’. De frictie komt volgens hem minder voort uit werkgelegenheidsaspecten dan uit verschillen: krimpende formaties, langer doorwerken, geen externe vacatures, nauwelijks nieuwe instroom.


Trekkende schoorsteen

‘Jongeren zeggen: die senioren houden alle plaatsen bezet en dwarsbomen vernieuwing. Helemaal ongelijk hebben ze niet. De schoorsteen weer trekkend krijgen is de grootste uitdaging waar we de komende jaren voor staan. Maar niet door een versnelde uittocht van ouderen. Dat leidt tot een braindrain, waardoor kennis en ervaring verloren gaan.’

De interactie tussen verschillende generaties bepaalt volgens hem mede de kwaliteit van organisatieontwikkeling. Daarom moeten gemeenten volgens hem alles in het werk stellen om jongeren boven de sterkte aan te nemen. Dat ondervangt structurele tekorten op het moment dat de grote uittocht van babyboomers doorzet.

Vinken zetten

Topdown, poldervergaderingen, vinken zetten, parafencultuur, verzuring: de Generatie Y moet er niks van hebben. Versnellen, experimenteren, kennis delen, feedback, dat is waar jongeren behoefte aan hebben. Volgens organisatiepsycholoog en generatiespecialist Aart Bontekoning willen veel oude rotten  (geboren 1940-1955) graag bijdragen aan wat hij noemt ‘het updaten van de bedrijfsintelligentie’. ‘Gedrag dat voor deze vitale ouderen kenmerkend was –vaag discussiëren, eindeloos polderen– hebben zij in hun nieuwe levensfase losgelaten.’’


Rijke ervaring

Volgens Bontekoning ergeren oudgedienden zich vaak aan dezelfde zaken als nieuwkomers. ‘Wat steekt, is dat hun rijke ervaring onvoldoende benut wordt. De managers hebben daar geen oog voor, beweren ze.’ Het opmerkelijke, volgens de psycholoog: ‘Juist tussen de junioren en deze vitale ouderen klikt het, méér dan met de tussenliggende generaties’.

Meer over generatiemanagement in de arbeidsmarktspecial van Binnenlands Bestuur

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

ambtenaar / secretaris
Eens met Bontekoning dat ouderen en jongeren veel met elkaar gemeen hebben. We hebben beiden veel te winnen en nog weinig te verliezen. Nog even iets bereiken voor je arbeidsproces erop zit, voorwaarden om te kunnen presteren scheppen. Helaas is er weinig tot geen ruimte voor verandering, ondanks alle reorganisaties. Ruimte voor een eigen inbreng en leerproces is te beperkt waardoor kwaliteiten niet worden benut en er veel motivatie verloren gaat.
Alice Faber / theatermaker
Wij hebben vorig jaar de theaterproductie Groen en Grijs gemaakt om het gesprek over generatieverschillen op de werkvloer op een ontspannen manier te faciliteren. Nog steeds te boeken en actueel: www.generatieshow.nl
True
de grote uittocht voor zijn door hem in gang te zetten..

ik heb een beter idee.
Niek / jurist
De Hoge Raad heeft afgelopen week de uitspraak gedaan dat de KLM verkeersvliegers met hun 56e mag laten afvloeien via een VUT-regeling om zo de instroom van jonge honden te waarborgen. De club van oude vliegers die langer wilden doorwerken (b.v. tot hun 67e) hebben dit verloren. Zo was het ongeveer 25 jaar geleden bij de overheid ook. Om de jeugdwerkeloosheid te bestrijden, kwam "beweging" aan de bovenkant van de schoorsteen om het zo maar te zeggen. Momenteel zit de bovenkant van de schoorsteen dichter dan ooit (weg VUT en prepensioen, langer doorwerken tot 67e jaar (niet op basis van dienstjaren wat ik erg vreemd vind)), verlies aan rechtspositie bij overstappen, last in first out, en de tijdelijke contracten bij nieuw jong personeel. Deze omstandigen zijn niet te wijten aan jong of oud personeel maar aan de regeringen en de opstelling van de werkgevers zelf.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
De maatregel om de leeftijd voor werkenden te verlengen tot 65 c.q. 67 jaar komt op een verkeerd moment. Deze had het beste kunnen worden genomen in een tijd van hoogconjunctuur en weinig werkloosheid. Nu komen de maatregelen op een moment dat veel jeugdige werknemers geen banen krijgen, omdat oudere werknemers banen langer bezet houden. Het is als zo vaak: de politiek/Overheid is weer eens veel te laat met haar besluitvorming. Het eerstvolgende beste moment voor dergelijke maatregelen is (waarschijnlijk) 2015 of 2016.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Wat nodig is, is dat de managers bij overheden eens durven out of the box te gaan denken. In veel gemeentes vindt momenteel een enorme kaalslag plaats op het gebied van welzijn en educatie. Zet oudere, enthousiaste ambtenaren 1 of 2 dagen in voor dit soort taken. Het houdt oudere ambtenaren gemotiveerd en het maatschappelijk nut is groot.
Erwin van de Pol / adviseur
Door deze probelamtiek worden Management Development programma’s nog belangrijker. Veel overheidsorganisaties zijn vergrijsd, wat dat dan ook moge betekenen. Dat is geen probleem, tenzij er een koppeling is aan een lange functieduur, zo leert onderzoek. Er is inmiddels een hele generatie opgegroeid en opgeleid op een andere manier dan voorheen, zeg tot voor de komst van het internet-tijdperk. En dat is juist de generatie die nu klaar staat om binnen de overheid verantwoordelijkheid te nemen. Landelijk gezien gaat de komende tijd een hele generatie met vut of met pensioen. Daarvoor in de plaats komen medewerkers die niet zozeer in een schriftcultuur zijn opgeleid, die op een andere manier kennis verwerven en in hun professionaliserings-ambities sterk gericht zijn op ontwikkeling. Men moet niet naar een training, men vraagt om ontwikkelmogelijkheden als arbeidsvoorwaarde. Deze generatiekloof in opleidingsattitude managen is een van de uitdagingen voor de verantwoordelijken bij de gemeentelijke overheid in hun initiatieven bij managementontwikkeling. Het gaat erom een afweging te vinden om verschillende generaties met verschillende ontwikkelperspectieven te binden. Voor het dilemma om generaties met verschillende leerwensen te bedienen, staan veel topmanagers in gemeenten. De uitdaging is dat in evenwicht te brengen. Sommige overheidsmanagers zijn daar echter letterlijk hardleers in, ontkennen het huidige omslagpunt en blijven schipperen. Een uitgebalanceerd MO programma als leercyclus is bij uitstek een middel om het genoemde dilemma vorm te geven en mensen binnenboord te houden. Want de arbeidsmarkt gaat over een tijdje weer kantelen ...
Paauwe / Onderzoeker
Ik zie vanuit de praktijk van gemeenten en rijk dat het aandeel werknemers onder de 30 jaar bedroevend laag is. Tel hierbij op dat er een grote uittocht van kennis en ervaring voor de deur staat en het wordt duidelijk dat we overheidsbreed voor een kantelpunt staan. Lukt het ons voldoende te vernieuwen en de kennis en ervaring de komende ca 5. jaar over te dragen op een nieuwe generatie? Tegelijkertijd is het nu meer dan ooit het moment dat het inzicht van jongeren overheidsprofessionals in maatschappelijke vraagstukken vereist is. Ik zie in de praktijk inderdaad genoeg voorbeelden van de meerwaarde van jonge gedreven professionals die veel feeling hebben met de toegenomen complexiteit en dynamiek van maatschappelijke vraagstukken. De vraag die overblijft, is waarom er zo weinig gebruik wordt gemaakt van deze generatie terwijl de kosten/batenverhouding in mijn ogen zeer gunstig is voor gemeenten. Wie kan mij dit uitleggen?
Advertentie