'Managers houden innovatie tegen'
Veel managers laten goede ideeën van werknemers links liggen, mogelijk omdat zij bang zijn dat de creativiteit van hun ondergeschikten hun eigen gezag ondermijnt. Onterecht, stelt wetenschapper Han Bakker in zijn proefschrift. Hij promoveert 6 december aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Niet geïnteresseerd
Zelfs bij organisaties die werknemers actief oproepen mee te denken, wordt innovatie soms door het management in de kiem gesmoord. De top roept wel om innovatie, maar volgt zijn eigen agenda en lijkt niet geïnteresseerd in ideeën van werknemers, aldus Bakker.
Vlotte babbel
Uit het onderzoek blijkt ook dat de ontwikkeling van ideeën die wel serieus worden genomen, vooral een kwestie van politiek is. Werknemers met strategische kwaliteiten, een vlotte babbel en een goede reputatie maken meer kans dat geld wordt vrijgemaakt om hun voorstel uit te werken.
De manager is wel geïnteresseerd maar niet ten koste van zijn positie.
Alleen als de werknemer een goede nederige hielenlikker is heeft zijn idee een verhoogde kans van slagen. Maar dit soort werknemers wordt vaak als verrader gezien op de werkvloer.
De gewone medewerker dient zijn ideeën niet graag meer in omdat er voor de betrokken bedenker meestal geen beloning tegenover staat maar wel een promotie voor de manager.