Jongere komt er amper in bij gemeente
Dat blijk uit de vandaag gepresenteerde Personeelsmonitor Gemeenten 2015. In 2015 was het gemiddelde instroompercentage voor alle gemeenten 6,2 procent. In 2014 was dat nog 3,5 procent. Qua instroompercentage zijn gemeenten nu weer bijna op het niveau van 2010. De stijgende trend doet zich voor bij zowel kleine als (middel)grote gemeenten.
Voor het eerst in jaren neemt de instroom van nieuw personeel bij gemeenten toe. Hun gemiddelde leeftijd: 45 jaar. Voor jongeren is het blijkens de Personeelsmonitor Gemeenten 2015 steeds moeilijker gemeenteambtenaar te worden.
In 2015 was het gemiddelde instroompercentage voor alle gemeenten 6,2 procent. In 2014 was dat nog 3,5 procent. Qua instroompercentage zijn gemeenten nu weer bijna op het niveau van 2010. De stijgende trend doet zich voor bij zowel kleine als (middel)grote gemeenten. Een mogelijke verklaring van de stijgende instroom is volgens de onderzoekers de decentralisatie van overheidstaken in het sociale domein. Een stijgende instroom is ook terug te zien in de vervulling van vacatures. Gemeenten geven aan ruim 60 procent van de vacatures in te vullen met externe kandidaten.
Wat opvalt, is dat de gemiddelde leeftijd van de instroom in 2015 ongeveer 45 jaar is. De instroom tot 35 jaar is tussen 2014 en 2015 gestegen wel gestegen van 36 naar 39 procent, maar die stijging deed zich vooral voor in de leeftijdsgroep 25 tot 35 jaar. De instroom van jongeren jonger dan 25 jaar daalde juist. In vergelijking met vijf jaar geleden is het aandeel jongeren in de gemeentelijke instroom nog kleiner geworden (in 2011 was dat nog 41 procent).
Aan gemeenten is gevraagd of zij een specifiek werving- en selectiebeleid gebruiken om de instroom van jongeren te bevorderen. Zeventig procent van de gemeenten laat weten hier wel degelijk beleid op te hebben. Wel geven gemeenten aan belemmeringen te kennen bij het werven van jongeren. Behalve het ontbreken van vacatures/structurele formatie, gelden onvoldoende werkervaring en onvoldoende bekendheid onder jongeren met de gemeente als werkgever als belangrijkste belemmeringen.
Het percentage gemeenten met een generatiepact – een regeling waarbij oudere werknemers vrijwillig uren inleveren om daarmee ruimte te creëren voor de instroom van jongeren – is gestegen naar 12 procent (zie pag. 28). Een kwart van de gemeenten heeft trainees in dienst. En het merendeel van de gemeenten biedt studenten – veelal mbo’ers en hbo’ers – de gelegenheid om binnen hun organisatie stage te lopen. Ondanks het feit dat zeventig procent van de gemeenten zegt er specifiek beleid op na te houden om de instroom van jongeren te bevorderen, ligt de instroom van jongeren tot 35 jaar nog steeds lager dan vijf jaar geleden.
Verdere vergrijzing
Gevolg is een verdere vergrijzing van de gemeentelijke bezetting. De gemiddelde leeftijd van de gemeenteambtenaar is de afgelopen jaren toegenomen van 45,8 jaar in 2010 naar 48,3 jaar in 2015. Dat komt onder andere doordat het aandeel personen jonger dan 35 jaar in de bezetting afneemt: van ruim 16 procent in 2010 naar bijna 11 procent in 2015. ‘Als die trend zo doorzet, dan passeert de gemiddelde leeftijd rond 2020 de grens van 50 jaar’, aldus de onderzoekers. Het aandeel 35-minners in de gemeentelijke bezetting wijkt overigens ook behoorlijk af van het aandeel in de landelijke beroepsbevolking: 11 tegenover 36 procent.
In 2015 werkten in totaal 156.000 personen bij gemeenten, 1,9 procent minder dan in 2014. In de periode 2009-2015 is de afname van personeel in totaal bijna 13 procent.
Stijging externe inhuur
Gemeenten leunen weer zwaarder op de inzet van externe krachten. In 2015 besteedden gemeenten 15 procent van de loonsom aan externe inhuur.
Daarmee is de omvang van de externe inhuur voor het derde jaar op rij gestegen. De stijging is volgens de gemeenten het gevolg van extra kosten die gemaakt zijn in het kader van de decentralisatie van overheidstaken. Bij die decentralisatie is veelvuldig gebruik gemaakt van externe inhuur. In 2015 maakte inhuur ter ondersteuning van de bedrijfsvoering 76 procent uit van de externe inhuur.
In 2014 was dit aandeel nog 53 procent. Daarbinnen is vooral het aandeel van uitzendkrachten bijna verdubbeld tussen 2014 en 2015. Naast externe inhuur is gemeenten ook gevraagd een verdeling te maken tussen vaste en tijdelijke bezetting. Gemiddeld geven gemeenten aan dat 15 procent van de bezetting flexibel is. Vorig jaar was dat nog 11 procent. In combinatie met een dalende bezetting, is de toename van externe inhuur en toename in flexibele schil een trend bij gemeenten.
Reacties: 29
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Wel zie ik een toename van stagiaires, werkervaringsplaatsen en tijdelijke traineeships. Goed werkgeverschap???
En dan vragen wij ons af waarom de loonsom en de pensioenkosten blijven toenemen. Dat laatste wordt ook grotendeels veroorzaakt door de vergrijzing van het fonds en het werknemersbestand. Hiernaast wordt er nog steeds een deel van de loonsom aangewend voor de financiering van de VUT/VPL-regeling.
En het Rijk ziet bovendien mogelijkheden voor efficiencykortingen bij gemeenten.
(bron aantal rijksambtenaren: jaarrapportage bedrijfsvoering rijk 2014 en 2015)
niet alleen loopbaanperspectief, maar ook arbeidsvoorwaarden (zowel primair als secundair als tertiair, allemaal sterk verslechterd itt het Rijk...)
OT:
Triest dat leeftijd dus nog steeds heel belangrijk wordt gevonden terwijl dat niet zo zou moeten zijn.
En leuk deze rapportage, maar zonder verder te kijken dan alleen 'weinig jongeren' behoorlijk gekleurd.
Maar 45 jaar is niet oud. Als er tot 70 jaar doorgewerkt moet worden is 45 jaar nog jong
Door Peter.
Het vooruitzicht van 50 dienstjaren met een goed salaris en het nog Jaren dichthouden van de deur voor jonge mensen -die nu thuiszitten-, stemt mij helemaal niet vrolijk. Gemeenten moeten snel jongere generaties gaan aantrekken en opleiden. Zet daar de senioren voor in en laat hen met een goed hr beleid een stap terug doen of stoppen. Er zijn gemeenten die hier beleid hebben ontwikkeld.
Dat de gemiddelde leeftijd bij de gemeenten niet omlaag gaat is echter wel erg! Erg voor de jongeren én voor de gemeenten: ook hún frisse wind is nodig bij het openbaar bestuur.
De wereld op zijn simpelst.
Een oudere inwoner aan een jongere ambtenaar. : Het mag.
Een jonge inwoner aan een oudere ambtenaar. : Het mag niet.
Tegenwoordig vraag ik niets meer. Behorende tot de groep "afgeschrevenen"
Het is maar wat je als "jong" definieert. De instroom van de groep tot 35 jaar stijgt dus gewoon. Dat lijkt me goed nieuws. < 25 jaar heeft gewoon onvoldoende werkervaring voor de overheid.