Almelo gaat ambtenarenapparaat halveren
Gestreefd wordt naar een vermindering van het aantal ambtenaren met ongeveer 50% in 2020, zodat er minder dan 300 ambtenaren overblijven
De gemeente Almelo gaat flink afslanken. De ambtelijke organisatie wordt veel kleiner. In 2020 zal het aantal ambtenaren zijn gehalveerd, van ongeveer 600 naar 300. Dat staat in de Perspectiefnota 2015 die de gemeente heeft vastgesteld.
Extra investeren
De financiële positie van Almelo is zorgelijk, schrijft het college. De risico’s in het sociale domein, de afwaarderingen in de grondexploitaties en het tekort in het meerjarenperspectief lopen op tot 12,2 miljoen euro. Bezuinigen, besparen en ombuigen is nodig om eind 2015 een sluitende begroting te presenteren. Daarnaast wil het college 2,8 miljoen investeren in de stad om de neerwaartse spiraal een halt toe te roepen.
Artikel 12 gemeente
Eerdere bezuinigingsvoorstellen voor extra verhoging van de OZB, de kwijtschelding rioolheffing en afvalstoffen voor de minima, sluiting van het buitenbad en de taakstelling op cultuur gaan niet door. Wel moeten sport en cultuur € 500.000 bezuinigen door te vernieuwen. Structureel wordt 15 miljoen euro per jaar bezuinigd. Daarmee wil het college voorkomen dat de artikel 12 status aangevraagd moet worden.
Outsourcen
Om de bezuinigingen te realiseren gaat er flink gesneden worden in het bestuur en het ambtenarenapparaat. Gestreefd wordt naar een vermindering van het aantal ambtenaren met ongeveer 50% in 2020, zodat er minder dan 300 ambtenaren overblijven. Een groot deel van de ambtenaren die eruit moeten, zal via outsourcing wel aan de slag blijven. Om hoeveel mensen het precies gaat, is niet bekend. ‘Taakstellend legt het college op dat taken via sourcing ten minste 10% goedkoper moeten worden. Ons doel is één van de best presterende gemeentelijke organisaties van Nederland in onze grootteklasse te worden’, schrijft het college. Ook op de raad en het college moet 10% bezuinigd worden.
Reacties: 10
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/09/12/enschede-beo …
Uiteindelijk werd er enige tijd later een uitleg gegeven dat een groot deel van de ambtenaren via decentralisatie en samenwerking bij een andere organisatie op de loonlijst zouden komen.
Een soort sell and lease back-constructie.
Hoe zou het daarmee staan? Heeft Enschede hun plannen doelen behaald? En wat kan Almelo hiervan leren?
Misschien kunnen de werkloze ambtenaren nu een seizoenskaart krijgen
Stadhuis binnen 1 maand na opening al te groot?