Formule voor ontslagvergoeding ambtenaren
Ambtenaren krijgen hun eigen kantonrechtersformule. Op grond van twee uitspraken van de Centrale Raad van Beroep is te berekenen hoeveel geld ambtenaren die worden ontslagen wegens verstoorde arbeidsverhoudingen meekrijgen.
Werknemers in het bedrijfsleven hebben de kantonrechtersformule. Als zij ontslagen worden vanwege verstoorde arbeidsverhoudingen die voornamelijk aan de werkgever te wijten zijn, wordt volgens deze formule de ‘ontbindingsvergoeding’ vastgesteld. Voor ambtenaren in dezelfde situatie is er nu de CRvB-formule.
Verstoorde arbeidsverhoudingen
Deze Centrale Raad van Beroep-formule vloeit voort uit twee uitspraken die de Raad onlangs heeft gedaan, zo meldt Rechtspraak.nl. Bij het ontslag van ambtenaren kan de kantonrechtersformule niet worden gebruikt om een extra vergoeding te berekenen, omdat ambtenaren in de regel een hogere uitkering krijgen bij ontslag dan werknemers in het bedrijfsleven. In twee uitspraken heeft de Centrale Raad van Beroep eind februari een berekening vastgesteld waarmee ambtenaren wel een extra vergoeding kan worden gegeven bij verstoorde arbeidsverhoudingen.
Vermenigvuldigingsfactor
De formule voor de vergoeding is: het bruto maandsalaris (inclusief vakantiegeld) vermenigvuldigd met het aantal dienstjaren, gedeeld door twee. Afhankelijk van het aandeel dat de werkgever had in het ontstaan van de verstoorde arbeidsverhouding wordt die uitkomst vermenigvuldigd met 0,5, 0,75 of 1. Vermenigvuldigingsfactor 1 geldt wanneer de werkgever voor 80 tot 100 procent schuld draagt aan de inhoudbare situatie, 0,75 voor 65 tot 80 procent en 0,5 bij 51 tot 65 procent.
De uitspraken waarop de Centrale Raad van Beroep zich heeft gebaseerd zijn te vinden op Rechtspraak.nl, zaaknummer BZ2044 en zaaknummer LJN BZ2043.
Reacties: 30
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
When you pay peanuts, you'll create monkeys; Ambtenaren verdienen deze behandeling niet. ze zijn loyaal geweest aan de publieke zaak door dik en dun (de meerderheid) en het afserveren via de zijdeur is m.i. onbehoorlijk.
Het is populistisch en onjuist om de politieke mantra dat minder ambtenaren zouden bijdragen aan een beter bestuur, zonder de politieke matiging tot minder regelzucht, te willen realiseren. De politieke haantjescultuur om op elk incident regels te willen verzinnen staat haaks op de wens tot vermindering van een ambtelijke organisatie, die belast is met registratie en naleving. Maar dat snappen de ambtenaren al langer dan de nieuwbakken en van dadendrang doortrokken politici.
Niettemin, om specialisten, die je nooit meer terug krijgt, mat veel kennis van zaken en de ontstaansgeschiedenis van heel veel beleid nu op te doeken, levert in de toekomst een extra kostenpost op. Omdat politici erg kort van memori zijn en ambtenaren getraind in consistenci - daar ligt het verschil
Kan de ambtenaar ook een nette vertrekregeling krijgen. De ambtenaar blijft echer wel fors in het voordeel. Er is een veel betere ww- regeling. Het wachtgeld is qua hoogte en duur niet vergelijkbaar. Het afschaffen van de ambtelijke status is niet perse nodig. Wel het in overeenstemming bengen met de sociale zekerheid in de markt. Er is geen enkele reden om hierin verschillen te houden.
En dan janken zoals Tom Hendriks bij het Wildersproces toen hij zelf werd ondervraagd... Als mijn dochte rechten wil gaan studeren mag ze alles worden behalve hoer of rechter/officier van justitie. Want zeker voor de rechterlijke macht heb ik sinds de ontwikkelingen in de laatste jaren (liegenende officieren van justitie en rechters die te stom zijn om door zaken heen te prikken) geen respect meer...
Zie http://www.wijdoendatzo.wordpress.com
Niettemin is het goed dat er voor ambtenaren nu ook een rekenformule door de CRvB is ontworpen voor het vaststellen van een schadeloosstelling. Ik vraag mij alleen af hoe je nu bepaalt in welke bandbreedte het overwegend aandeel van het bestuursorgaan moet worden ingepast. Dat wordt toch een beetje “natte vingerwerk”.
Wat u opmerkt over de gemeente Den Haag herken ik niet vanuit mijn praktijk.
Maar even terug naar de uitspraak. Het ging hier om een ontslag wegens verstoorde arbeidsverhoudingen; de bijzondere ontslaggrond dus, waarbij bijzondere voorzieningen kunnen worden getroffen.
Hans: Deze uitspraak heeft ook niets te maken met de voorgenomen Wet normalisering rechtspositie ambtenaren. Dat is weer een ander boeiend thema.
Volgens mij werden de rechten van de ambtenaren gelijk gesteld met die van gewone werknemers. Een uitermate ondoordacht wetsvoorstel van D66. Uw verhaal gaat dus niet op.