Gemeente helpt ambtenaren met betalingsproblemen
Steeds meer werkgevers hebben vragen over hoe ze werknemers die in de schulden dreigen te raken, kunnen helpen.
Steeds meer mensen komen financieel in de knel te zitten vanwege de energiecrisis en de inflatie. Gemeenten hebben de verplichting om bewoners met schulden te helpen. Hoe bieden ze hulp aan de eigen ambtenaren?
Steeds meer werkgevers hebben vragen over hoe ze werknemers die in de schulden dreigen te raken, kunnen helpen. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) geeft aan, meer dan ooit benaderd te worden voor advies. Ook ambtenaren hebben nu vaker betalingsproblemen, leert navraag bij Marieke Manschot, bestuurder sector gemeenten en rijk bij de FNV. ‘Daar krijgen wij zeker signalen over binnen.’
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de schuldhulpverlening aan burgers. Manschot hoort dat veel gemeenten ook hulp inzetten als het om de eigen medewerkers gaat. ‘Dan gaat het voornamelijk om het geven van informatie en begeleiding. Soms wordt ook hulp gegeven bij het opzetten van een noodfonds. Of medewerkers kunnen een beroep doen op een al bestaand sociaal fonds van de gemeente.’
Hulpverlening
Bij de gemeente Amsterdam loopt sinds 2016 het project Schulden op de werkvloer. ‘Naast het optimaliseren van de schuldhulpverlening voor de burgers van Amsterdam, vond de gemeente het logisch om ook binnen de eigen organisatie te kijken naar schuldhulpverlening voor de eigen medewerkers, licht woordvoerder Steven Schotte toe. ‘Werknemers kunnen plotseling in de problemen komen door bijvoorbeeld een echtscheiding, baanverlies of ziekte van een partner. Een medewerker met financiële problemen kost de gemeente veel geld door onder meer stress, ziekteverzuim of de administratieve kosten als er beslag wordt gelegd op het loon.’
De hulp bij schulden op de werkvloer is gratis
Bij Schulden op de werkvloer kunnen medewerkers hun verhaal kwijt en wordt besproken welke hulp bij de situatie past. Het aanbod varieert van advies en budgetcoaching tot een schuldhulptraject. Ook wordt hulp geboden als medewerkers (tijdelijk) geen vast adres hebben of de hypotheek niet meer kunt betalen.
Meer aanvragen
Verder kunnen medewerkers bij het Sociaal Voorzieningsfonds Gemeentepersoneel Amsterdam (SVGA) een aanvraag indienen voor een gift of renteloze lening. Omdat het aantal aanvragen sinds begin van dit jaar behoorlijk is toegenomen, zijn deze mogelijkheden onlangs bij alle medewerkers opnieuw onder de aandacht gebracht.
‘Sinds 1 oktober zijn alle medewerkers die in loondienst zijn, automatisch lid van het SVGA’ vertelt de woordvoerder. ‘Voorheen kozen ambtenaren zelf voor het lidmaatschap en betaalden ze contributie. Nu betaalt de gemeente voor alle werknemers, ook als je een tijdelijk contract hebt. Ook de hulp bij Schulden op de werkvloer is gratis. Dat geldt tevens voor medewerkers die extern worden ingehuurd.’
Cursussen organiseren
Ook in Groningen zijn recent maatregelen getroffen. ‘Zo hebben we communicatie over de mogelijkheden voor hulp versterkt’, laat woordvoerder Natascha van ’t Hoofd weten. ‘Via diverse kanalen als intranet, nieuwsbrieven en flyers verwijzen we onder meer naar de Groningse Kredietbank, het Sociaal Fonds Groningen en het Noodfonds. Ook willen we in samenwerking met het GKB cursussen gaan aanbieden voor medewerkers over hoe je kunt rondkomen. Voor leidinggevenden willen we een cursus aanbieden over hoe je kunt signaleren dat het niet goed gaat met een medewerker.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.