Advertentie
carrière / Nieuws

Ambtenaren moeten eerder grens trekken bij agressie

Van minister Plasterk mogen ambtenaren eerder het loket dichtgooien wanneer ze met geweld of agressie bejegend worden.

17 juni 2013

Een buschauffeur die wordt bedreigd moet meteen zijn bus aan de kant zetten en hulp krijgen van de politie. En de balie bij de gemeente moet meteen sluiten als een klant zich agressief opstelt. Dat zegt minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) maandag in Trouw.

Eén lijn
Hij wil dat ambtenaren en andere mensen met een publieke taak sneller een grens trekken als ze te maken krijgen met agressie of geweld. ,,Trek één lijn met je collega's'', stelt de bewindsman. ,,Door goede werkafspraken weet het personeel dat het gesteund wordt als het agressie niet pikt.''
 
40 procent 

Recent bleek nog dat 40 procent van de ambtenaren bij Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen afgelopen jaar te maken heeft gehad met agressie of geweld. Bij ambtenaren die rechtstreeks te maken hebben met het publiek - bijvoorbeeld baliemedewerkers - is dat zelfs de helft. Ook wethouders (ruim 50 procent) en burgemeesters (ruim 60 procent) kampen met deze problemen.
 
Oproep aan ouders 

Plasterk deed eerder al een oproep aan ouders om hun kroost het goede voorbeeld te geven. Dat doet hij in Trouw nu weer. Hij haalt het voorbeeld aan van ouders die de scheidsrechter op zaterdag flink uitschelden. ,,Kinderen zien dat. Als ze vijf jaar later in de tram een conducteur tegenkomen die hen niet bevalt, gedragen ze zich net zo als de ouders langs de lijn.''

Reacties: 14

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hella
Mensen die werken in de semi-openbare ruimte moeten met respect worden behandeld door iedereen. Maar let ook eens op die mensen die heel fatsoenlijk en stil hun beurt afwachten en altijd gepasseerd worden door mensen met een grote bek. Zorg er eerst voor dat agressie niet meer beloond wordt en dat je mensen niet irriteert met lange wachttijden en voorrang voor de sterken.
Kritikus / Geen Hagenees
Wat een stoere praat toch weer van Plasterk. " hulp krijgen van de politie ". Nou, die doet helemaal niets. Vraag maar aan ondernemers en detailhandel. Aangiften doen van inbraken en diefstal, waarbij je de naam van de dader al hebt. De politie laat het gewoon liggen. En die zal hulp bieden aan een buschauffeur die zijn wagen stil zet ? Laat me niet lachen.
Flip Zolderman
"Praatjes voor de vaak' noemden ze dat vroeger - oftewel dom geleuter dat niets met de dagelijkse praktijk te maken heeft. De ene buschauffeur kan door zijn bus stil te zetten iemand zo woest krijgen dat hij de hele bus sloopt voordat de politie arriveert, de andere buschauffeur heeft iemand binnen de kortste keren gekalmeerd (zelf meegemaakt!). Misschien is een goede agressietraining wel veel verstandiger en effectiever dus.
Clint
Go ahead punk, make my day

De grens is absoluut nul, maar wat komt er in de praktijk van terecht
Niek / jurist
Het is heel gewoon geworden dat mafkezen de samenleving terrorriseren. Kost enorm veel tijd en moeite. Maar o wee als je zo'n hufter aanpakt, dan zijn politie en justitie er als de kippen bij om je te arresteren. Daarom doet de bevolking bijna niets meer tegen deze verloedering. Het gaat niet alleen om buschauffeurs of loketambtenaren. Het gaat ook om winkelpersoneel, badmeesters, parkeercontroleurs, ambulancebroeders, medewerkers in het ziekenhuis, beveiligers enzovoorts. De trend moet omgebogen worden en dat lukt niet met de mooie woorden van ministers als Opstelten en Plassterk. Ik wil een minister die het waarmaakt dat ter plekke op straat gecorrigeerd mag worden en hulp van hogerhand binnen 1 minuut ter plaatse is. Meer blauw op straat, heette dat 10 jaar terug, geloof ik.
Speed / Werkeloos
En als de ambtenaar een grote bek tegen de burger heeft ?

Of associall gedrag vertoont tegen de burger?

Waar kan men dat melden zodat er ook iets tegen gedaan kan worden.
Fritz
Plasterk en consorten moeten de hand eens in eigen boezem steken. Hoe heeft het zover kunnen komen met deze normvervaging, deze verloedering van de maatschappij. Zolang straatterreur wordt 'afgestraft' met straffen die een compleet lachertje zijn, zal er niets gebeuren. Een overheid die optreedt en zonodig ook snoeihard optreedt tegen straatterreur, overlastgevers en agressievelingen, om het even of deze agressie gericht is tegen ambtenaren of anderen, kan dit soort gedrag indammen. Met stoere woorden van Plasterk en Opstelten bereiken we totaal niets.
Henri Okken / Klokkenluider corruptie misbruik praktijken Hoogeveen &Drenthe.
Eerder aan de bel trekken !. De bevolking trekt al genoeg aan de bel,maar de overheid luistert niet !. Dat is nu het grootste probleem. Het gaat het ene oor in en het andere weer uit. Slachtoffers lopen jaren lang met ervaringen, die ze niet kunnen verkroppen. De verantwoordelijke word in vele gevallen zelfs beschermd en over z'n of haar bol ge aait. Dat er zoveel dreigementen worden geuit geeft wel te kennen dat de overheid niet erg best te boek staat !. De mentaliteit tegen over de bevolking !. Hoe meer de mens word belazert en uitgeknepen, hoe meer ellende er uit voort vloeit !. Hoe meer de overheid zich zelf mengt in corruptie en machtsmisbruik, hoe meer het volk in opstand komt !. Hoe meer de slachtoffers aan hun lot worden overgelaten, hoe meer de bevolking in opstand komt. Hoe meer criminelen te lage aanpak krijgen!, hoe meer ellende er uit voort vloeit. Hoe meer ouders hun kinderen het verkeerde voorbeeld geven , hoe erger het word., langs de lijn !. Tegen dit soort geweld, keiharde maatregelingen !.

Overheid, begin bij u zelf . Geef het goede voorbeeld !

Als u nu nog niet weet, wat er gebeuren moet, hang dan uw jas aan de kapstok !. vriendelijke groet H. Okken. Klokkenluider corruptie en misbruik praktijken Drenthe.
JvVelzen / adviseur
Hehe, na vijf jaar snapt een minister het ook, Helemaal met hem eens. Elke bedreiging moet worden beantwoord met werk- en hulpweigering. Loket dicht, ambulance naar huis, eerste hulppost dicht en patiënt naar buiten gooien, huis laten affikken..prima. Er is geen licht tussen hulp verlenen en bedreigd worden. Got wat zal dat een schade en idioten schelen. Volgens mij kan niemand hier tegen zijn. Behalve degenen die niet willen aanvaarden dat als je geholpen wilt worden het basisfatsoen van twee kanten moet komen. Zou die aanpak nu eindelijk werkelijkheid worden? Ik hoop het van harte!
ambtenaar / dienstverlener
Wat een vreemde reacties allemaal op een op zich toch hele normale en verstandige boodschap van minister Plasterk: handen af van onze hulpverleners! meer zegt ie niet en kijk nu eens naar al dat ongenuanceerde geblér
Harry
Wanneer iemand aangifte wil doen van agressie (onder bepaalde voorwaarden dat wel !) kan altijd een beroep worden gedaan op de politie, dat is nooit anders geweest. Het is alleen wel zaak de boel niet te laten escaleren. Escaleren kan bijvoorbeeld als de genoemde buschauffeur zijn bus aan de kant zet en iedereen zich tegen hem keert. Verstandiger is dat de buschauffeur op zijn noodknop drukt en de chauffeur zijn bus pas aan de kant zet als er assistentie van de politie of ander aangesteld personeel terplaatse is. De minister verteld niets nieuws, is dit politieke/persoonlijke aandacht?
spiedend oogje
Volledig eens met Nobby. Sinds een anderhalf jaar wordt onze buurt "geterroriseerd" door werkschuwe probleem jongeren die de kans krijgen om zelfstandig te wonen. Aan de dagelijkse verloedering, overlast doet gemeente, woningstichting, politie etc. helemaal niets##!! grgr##grgr!!##. De buurtbewoners leven in angst. Als de politie dan al een keer komt worden ze uitgelachen en onze dappere dienders druipen af. Men laat het maar gebeuren. De situatie moet schijnbaar eerst escaleren totdat er ernstige ongelukken gebeuren.......
eric / directeur adviesbureau
Van belang is, dat ambtenaren, management en bestuurders toegankelijk zijn. Veel organisaties zijn zo ontoegankelijk geworden door allerlei door het management geregelde werkprocessen, dat burgers niet meer goed bedient worden. Als burgers dan vaak terecht boos worden, want zij betalen heel veel belastinggeld voor onze bureaucratie, dan wordt dat helaas bij baliemedewerkers/callcenters geuit, want dat is vaak nagenoeg de enige manier om met iemand van de organisatie in contact te komen.

heb zelf weer recentelijk meegemaakt, dat ik als zelfstandig ondernemer contact zoek met arbeidsdeskundigen van het UWV. Wordt ik door een telefoniste doorverwezen naar de servicedesk. Die moet volgens werkprocessen binnen 3 dagen reageren. Heb inmiddels 3 herinneringen gestuurd en 3 dagen achter elkaar tel. contact met telefoniste zakelijk gehad. Kom al drie dagen lang niet verder dan het antwoordt,. Nee dit is niet goed wat er gebeurd. Wat gaat u doen: Ik kan u alleen maar naar de serv icedesk verwijzen. Ik ben echt niet de enige die dit overkomt. Logisch dat mensen hun verhaal bij de balie gaan halen. Deze organisaties moeten aangepakt worden en niet de klant, die door dit soort werkprocessen die niet werken, het bloed onder de nagels wordt weggehaald. Je bent namelijk wel afhankelijk van monopolieposities van dit soort overheidsorganisaties (UWV's , gemeenten, provincies, zorgkantoren e.d.)..
Peter / ambtenaar
Minister Plasterk heeft gelijk dat hard moet worden opgetreden tegen burgers die zich agressief opstellen ten opzichte van ambtenaren.



Uit een TNO-onderzoek van juli 2012 blijkt echter dat interne agressie, intimidatie en psychisch geweld binnen gemeentelijke organisaties een nog groter probleem is. Zeker wanneer gemeentebesturen en leidinggevenden intimidatie en psychische terreur als bestuurs- en managementinstrument gebruiken om goed functionerende ambtenaren weg te pesten.



Het vervelende is dat niemand daar iets aan doet of wil doen.



Zie http://www.wijdoendatzo.wordpress.com/



Advertentie