Ambtenaar verdient gemiddeld 3.000 euro
Dat blijkt uit de Personeelsmonitor 2014 van het A+O fonds Gemeenten. Volgens de onderzoekers heeft vooral de verschuiving naar de hogere salarisschalen ertoe geleid dat het gemiddelde bruto maandsalaris van gemeenteambtenaren – exclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering en gecorrigeerd voor deeltijd– de afgelopen jaren is gestegen.
Gemiddeld bruto salaris van de gemeenteambtenaar is in 2014 gestegen met 0,7 procent tot 3.039 euro.
Dat blijkt uit de Personeelsmonitor 2014 van het A+O fonds Gemeenten. Volgens de onderzoekers heeft vooral de verschuiving naar de hogere salarisschalen ertoe geleid dat het gemiddelde bruto maandsalaris van gemeenteambtenaren – exclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering en gecorrigeerd voor deeltijd– de afgelopen jaren is gestegen. Eind 2010 was het gemiddelde bruto maandsalaris 2.832 euro. Een groot deel van de ambtenaren (40 procent) zit in salarisschaal 7 tot en met 9. Sinds 2010 neemt het aandeel in die schalen echter af en vindt er een verschuiving plaats naar de salarisschalen 10 en hoger.
Uit het overzicht blijkt dat de salarissen gemiddeld het hoogst zijn in de 100.000+ gemeenten: 3.235 euro. In de G4 liggen ze drie tientjes lager. In de kleinste gemeenten zijn ze het laagst. In gemeenten met minder dan 10.000 inwoners blijven ze steken op 2.683 euro.
Eindschaal
De hoge gemiddelde leeftijd van de gemeenteambtenaar is ook terug te zien in het aandeel medewerkers dat in de eindschaal zit. Het aandeel van deze zogeheten plafondambtenaren is in 2014 gestegen. Eind vorig was dit aandeel 78 procent, 1 procent meer dan in 2013. De gemiddelde leeftijd van de gemeenteambtenaar ligt inmiddels boven de 48 jaar.
Reacties: 24
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Een bruto salaris van een ambtenaar van 3000 per maand, leidt tot een bruto jaarloon 36.000
Vakantiegeld 2.880
Bonus, 13e maand, etc. 3.000
Werknemersverzekeringen 4.278
Inkomensafhankelijke bijdrage Zvw 2.910 +
Totaal € 49.068
Extra loonkosten t.o.v. brutoloon ongeveer 36%
Is gemiddeld 4089 per maand.
Daar staat de externe tegenover met 9600 per maand (uitgaande van 60 euro / uur). Dat is meer dan een factor 2!
De kosten werkplek zijn gelijk... de externe zit vaak gewoon naast jou te werken. Ik ben benieuwd naar jouw reactie, want mijn berekening zal ongetwijfeld niet kloppen...
Ik houd mijn hart al vast bij de uitkomsten van de onderhandelingen....
De belangrijkste kostenposten van externen heb ik nog niet eens genoemd:
- inwerk tijd en gebrek aan kennis; externen hebben in de eerste weken veel externe begeleiding en aansturing nodig;
- de extra cotroll die nodig is tijdens de werkzaamheden van externen vanwege mogelijke belangentegenstelling (of eigen winst bejag door te zoeken naar extra opdrachten)
- het verzinnen van eigen opdrachten
- moment van toetsing van de resultaten.
- kennisoverdracht na oplevering
Doe er dus maar een factor 0,5 extra bij. Dus zeker 2,5 keer zo duur dan intern.
-
Wat kost dan een ambtenaar per uur? Dan zal je zijn jaarlijkse kosten moeten delen door het aantal productieve uren. En dat zijn er niet veel. De meeste gemeenten rekenen met zo'n 12500 uren per jaar. (Het bedrijfsleven rekent doorgaans met hogere productiviteitsnormen ). Dat betekent, dat gemeenten ervan uitgaan, dat hun werknemers een kwart van hun tijd niet productief zijn. Daar zit reguliere vakantie in, gemiddeld ziekteverzuim, maar ook andere niet-productieve momenten zoals borrels, opleidingsdagen e.d. Dan zijn er nog ambtenaren, die wel op de loonkosten drukken, maar in het geheel niets presteren: de langdurig zieken en de ambtenaren die om wat voor reden dan ook op een zijspoor zijn beland.
Voor de externe is het simpeler: die kost alleen zijn uurtarief, en dat wordt alleen uitgekeerd bij een productief uur. Ziekte- en ontslagkosten zijn er niet.
Dan gaan jullie ervan uit, dat die externe dat uurtarief in eigen zak mag steken. Dat is ook niet waar: voor externen in loondienst geldt dat ook zij een gewoon salaris krijgen. Voor zzp'ers geldt dit wel, maar let op: die moeten zelf zorgen voor hun pensioen en arbeidsongeschiktheidsverzekering (en een particuliere AOV afsluiten kost veel meer dan de sociale premie voor een werknemer, al is die dan wel weer aftrekbaar van de bedrijfswinst van de zzp'er). Bovendien moet de zzp'er een buffer opbouwen voor de dagen dat hij geen opdracht heeft.
Enig idee wat een particuliere pensioenopbouw kost? Dat zijn ook kosten die die zzp'er zelf moet dragen.
Henk maakt het nog bonter: die stelt dat een externe allerlei improductiviteit genereert omdat er toezicht nodig is op zijn commerciële nevendoelstellingen. Dat is natuurlijk lariekoek: natuurlijk moet integriteit bewaakt worden, maar dat geldt evenzeer voor ambtenaren. De NS bewijst dat dagelijks. Daarvoor zijn IC-maatregelen nodig, maar duur hoeven die niet te zijn.
En dan het inwerken: dat moet soms, maar een externe die meer dan een paar uurtjes inwerktijd kost verstaat zijn vak niet.. Die uren worden gemakkelijk terugverdiend doordat de meeste externen een hogere productiviteit kennen (al was het maar omdat ze minder betrokken zijn bij sociale praatjes e.d.).
Het is niet voor niets, dat bedrijven, en zeker ook overheden, steeds meer overgaan op flexwerk. Dat is om bovengenoemde reden veel goedkoper.
1: De 0 lijn is theoretisch, want er is gewoon doorgroei naar hogere schalen.
2: De vergelijkingen tussen vast en extern kun je zo gemakkelijk niet maken. De externe wordt per echt gewerkt uur betaald en dat zijn er zijn zeker gemiddeld 138/maand. De ambtenaar komt gemiddeld maximaal aan 105 gewerkte uren. Ook is de afdracht van veel andere kosten zoals pensioenkosten niet van toepassing op externen en wel op ambtenaren.
Er wordt maar even voor het gemak vergeten dat overheid en onderwijs zelf opdraaien voor de werkloosheid van de medewerkers. Dus moet men eigenlijk ook reserveren voor dat risico. Vaak doet men dat niet en er wordt ook geen rekening mee gehouden in de kostprijs van een ambtenaar.
Gangbare werkgevers doen dat automatisch via werkgeversafdrachten die vervolgens ook in het inleentarief zijn verwerkt.
Dus de verhoudingen zijn zeker niet 1 op 2.
En een ingehuurde heeft meer risico arbeidsrechtelijk gezien...
Wat die voormalige ambtenaren betreft met grotere auto's dan voorheen. Die zijn er. Ik ken er ook diverse, bij wie het mislukt is, puur en alleen omdat ze zich erop verkeken hebben wat je allemaal aan acquisitie moet doen om aan het werk te blijven. En daarin is niet iedereen even goed.
Mag ik je een tegenvraag stellen: als je ziet dat voormalige ambtenaren zzp'er worden en dan grotere huizen en auto;s kunnen permitteren, waarom volg je dan die route niet?
We leven in een markteconomie en hebben te maken met balans van vraag en aanbod. In die balans speelt ook een evenwicht tussen risico, inkomsten, werkvreugde en nog enkele andere zaken mee... Iedereen maakt zijn eigen keuzes.
Een ander geheimpje: het gras van de buurman is soms wel eens groener, maar dat betekent nog niet dat het voor iedereen ook lekkerder smaakt. Iedereen is vrij om keuzes te maken bij hetgeen wordt aangeboden. En bij de één lukt het om lekkerder gras te vinden en bij een ander die ook op zoek gaat lukt dat niet...
Dus als je afgunstig bent bij de ene persoon, toon je dan ook medelijden bij de ander? Of lach je die achter zijn rug of in zijn gezicht uit?
Of respecteer je gewoon keuzes, ook al zijn het niet de jouwe?
Dankjewel... Dat is echt lachen je?
Gewoon zzp er worden! En zo kleden we de overheid lekker uit!
Overigens moet je geen zzp'er worden om de overheid uit te kleden. Zelf waarschuw ik mijn opdrachtgevers altijd als ze me meer laten doen dan de afspraak was of als ze van mij iets verlangen, dat een interne kracht net zo gemakkelijk moet kunnen. Ik vind dat een kwestie van integriteit. Want overheden zijn weinig kostenbewust als het om de inzet van externen, die er toch al rondlopen, gaat.