Bestuurscrisis? Raadpleeg burgers
Standaard grijpen gemeenten dan naar de bekende middelen als het college lijmen of vervangen of mediation.
Schending van de integriteit, slecht functioneren, vertrouwensbreuken. Dikwijls ontstaan bestuurscrises omdat burgemeesters, wethouders of raadsleden in opspraak komen. Met vaak als gevolg dat het college de rit niet uitzit, blijkt uit onderzoek.
Bekende middelen
Standaard grijpen gemeenten dan naar de bekende middelen als het college lijmen of vervangen of mediation. Veel minder vaak wordt een externe deskundige ingeschakeld, of raadpleegt de gemeente de burgers. Dat concludeert de Tilburgse bestuurskundige Laurens de Graaf in zijn onderzoek ‘De ene politiek-bestuurlijke crisis is de ander niet.’ Een onderzoek naar oorzaken, gevolgen van en oplossingsrichtingen voor politiek-bestuurlijke crises in Nederlandse gemeenten maakt duidelijk dat in eerste instantie veelal wordt geprobeerd de bestuurscrisis intern op te lossen.
Burgerjury
Volgens de onderzoeker zou het verstandig zijn sneller ‘extern op te schalen’ door advies in te roepen van expertise bureaus of, in specifieke gevallen, de Commissaris van de Koning. Vormen van burgerparticipatie zijn bijvoorbeeld een lokaal referendum, een burgerjury of werkgroepen. De Graaf stelt voor om aanvullend instrumentarium te ontwikkelen, zoals integriteitscursussen, trainingen en experimenten. Opvallend is dat 39 procent van de geënquêteerden aangeeft dat de politiek-bestuurlijke verhoudingen na de crisis zijn verbeterd. Blijkbaar kan een bestuurscrisis ook een heilzame werking hebben. Het onderzoek is gehouden in opdracht van Raadslid.Nu.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.