WRR: Onthypen bestuur in handen van Tweede Kamer
Het is aan de volksvertegenwoordigers in Tweede Kamer om het negatieve beeld van het openbaar bestuur bij te stellen, betoogt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR).
Voor het aanzien van het openbaar bestuur zou het goed zijn als het politieke debat minder hyperig wordt. Het politieke debat zou fundamenteler moeten en hét orgaan dat daarvoor kan en moet zorgen is de volksvertegenwoordiging, vinden WRR-raadslid Jan Willem Holtslag en WRR-onderzoeker Huub Dijstelbloem, hoofdauteurs van de afgelopen maandag gepresenteerde verkenning Het gezicht van de publieke zaak.
Holtslag: ‘De spoeddebatten dwingen bestuurders tot hyperreacties. Ze moeten snel reageren, maar grote organisaties als ministeries kunnen het tempo van de media niet bijbenen. Als openbaar bestuur sta je altijd op achterstand. De dynamiek in de media en de dynamiek in de politiek hebben hun logische samenhang verloren. We hebben de volksvertegenwoordiging nodig om balans te krijgen. Het is het enige forum dat dat debat kan voeren.’
In het onderzoek van het adviesorgaan van het kabinet ontbreken voorstellen als een forse reorganisatie van de rijksdienst, het beperken van het aantal ministers en het schrappen van bestuurslagen. De onderzoekers hebben zich vooral de vraag gesteld: wat is er aan de hand met het openbaar bestuur?
Holtslag: ‘Het openbaar bestuur moet bindend zijn, treedt handelend op , heeft respect voor andere opvattingen en minderheden, en moet controleerbaar zijn. Dat zijn de vier kenmerken van het openbaar bestuur. Door fragmentering en versplintering, de verzelfstandiging van taken, is de politiek onzichtbaar geworden. Burgers voelen zich niet meer gehoord waardoor het openbaar bestuur aan vertrouwen en gezag heeft verloren.’
Zijn collega-auteur Dijstelbloem wijst op een versmalling in het denken over het publieke karakter van het bestuur: ‘In het bestuur ligt de nadruk op controle, doordat heel veel taken zijn afgestoten. Als bestuur zit je dus altijd in de reactie. Het gevolg is dat ook burgers de monitorrol op zich nemen en ministers en andere politieke bestuurders alleen nog maar beoordelen op de vraag of ze geen fout hebben gemaakt. Daardoor wordt het openbaar bestuur versmald en vergeet je dat je een bindend, handelend en diversifiërend karakter van het openbaar bestuur moet uitstralen.’
Zichtbaar
De WRR-publicatie schetst hoe het bestuur vanuit een maatschappelijke oriëntatie - gericht op de wensen van burgers en bedrijven - wil opereren, terwijl tegelijkertijd veel taken zijn verplaatst naar Europa, naar zelfstandige bestuursorganen (zbo’s) en maatschappelijke instellingen.
Het parlement heeft feitelijk een praktisch onzichtbare relatie met Europa, zbo’s en maatschappelijke instellingen, waar de publieke keuzes worden gemaakt. Het parlement moet zichzelf weer zichtbaar maken, concludeert de WRR in de verkenning en meer reflectie aan de dag leggen. Dus niet het spoeddebat voeren over wat er fout ging op het spoor door overvloedige sneeuwval, maar het debat over de taken van ProRail.
Holtslag: ‘Gelukkig gebeurt dat al.Als de jeugdzorg niet werkt, zie ik dat onder leiding van PvdA-kamerlid Pierre Heijnen de vraag in het parlement wordt gesteld of dat te maken kan hebben met de wet zoals we die als parlement hebben gemaakt. Dat is een praktisch punt van reflectie. Het kan leiden tot een grondig nakijken van de verdeling van taken. Een rol die op het lijf van het parlement is geschreven.
Een ander voorbeeld is de brief die de Tweede Kamer naar de minister van Buitenlandse Zaken heeft gestuurd over het werkprogramma van de Europese Commissie. De Kamer doet een poging om de regering te dwingen om over deze onderwerpen in Nederland een publiek debat te voeren. Het gaat over keuzes in onderwerpen die veertien Kamercommissies raken.’
Primaat
De Tweede Kamer moet weliswaar initiatiefrijker zijn, maar daarmee is niet gezegd dat het parlement altijd het politieke primaat naar zich toe moet trekken, vindt de WRR. Holtslag: ‘Het gaat er niet om dat alles weer centraal vanuit Den Haag moet worden aangestuurd. Het opeisen van het politieke primaat is prima als het gaat om het aansturen van de ambtenaren van de departementen, maar het werkt niet om de jeugdzorg te behandelen alsof die rechtstreeks in dienst van de minister staat. Uiteindelijk gaat wetgeving over de normering van maatschappelijk gedrag. Als de wet niet werkt, moet je dus als volksvertegenwoordiging in een publiek debat nagaan of je de wet als wetgever goed hebt ingeregeld.’
Dijstelbloem: ‘Het parlement moet in een goede positie komen ten opzichte van het functionele bestuur. Dat kan ook door het horen van directeuren van zelfstandige bestuursorganen. Op die manier kan het parlement het gezicht zijn van het publieke debat. En zo kun je komen tot een voorzichtige renaissance van het openbaar bestuur.’
Holtslag: ‘Het is ook een oproep om als parlement een plaats in de Europese wetgeving te veroveren. Wat mij betreft zou het heel verrijkend zijn als de Nederlandse Europarlementariërs ook aan dat Kamerdebat deelnemen. Het reglement van orde maakt dat al mogelijk.’
Het gezicht van de publieke zaak - Openbaar bestuur onder ogen, Huub Dijstelbloem, Paul den Hoed, Jan Willem Holtslag en Steven Schouten (red.), Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, Amsterdam University Press, 2010.
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Als een van de grijze, niets betekende, wel onderdrukte en misbruikte burgers ervaar ik strijd van de Parlementariers over eigen prive belangen en over belangen van eigen partij over mijn rug duidelijk. Inderdaad, de parlemetariers vertegenwoordigen al lang niet meer het volk. Zelfs als een persoon wel het volk vertegenwoordigen wil en belangen van hen behartigen bereid is, wordt die persoon mond gesnoerd en wordt zij/hij als ongewenste van lijst geschraapt. Dat gebeurde bijvoorbeeld met mevr.Inge Aasted - Madsen van Stipthout, lid van CDA. Ondanks 22000 handtekeningen op een petitie om haar op lijst laten staan. Alleen omdat zij lastige vragen durfde stellen en verantwoordelijkheid voor machtmibruik durfde eisen. Of voorbeeld van mevr. Marielle de Rijke , vice- raadslid gemeente Menterwolde. Als volksvertegenwoordiger had ze veel contacten met de burgers. Dus aan kennis
van de problemen van de burgers met de zorg, onderwijs en Jeugdzorg kon men haar niet verwijten. Toch belang van haar politieke en gemeente fractie ging boven. Tot de tijd toen haar eigen man met Jeugdzorg in contact kwam (hulpvraag om de kinderen van zijn ex bij elkaar houden, vakere contact momenten en begeleiding om de kinderen bij vader plaatsen). Ze moest kiezen tussen belang van zijn partij en tussen echt van het volk vertegenwoordigen. Dat was natuurlijk onmogelijk en zij naar buitenland moest vluchten.
Naar mijn inziens, voor het aanzien van het openbare bestuur, zou het goed zijn om echte controle functie aan volksvertegenwoordigers terug te geven. Ook de persoonlijke verantwoordelijkeid van de besturders op alle lage lagen echt consequent eisen en uitvoeren. Weer Jeugdzorg kan als een voorbeeld van a f s c h u i f s y s t e e m dienen hoe het niet moet.
Door gebrek van echte controle op alle niveau,s k u n n e n alle jeugdzorgwerkers, bestuurders, ambtenaars en minister misleidens, onjuistheden, leugens, vervalsingen, eigen onproffesionaliteit en incompetentie, kortom van alles, op onze mouw spelden, zonder dat het gestraafd wordt. Overaal, op elke niveau, achter gesloten deur in rechtbank, bij Nationale Ombudsman, in het Parlement, gelooft men onvoorwaardelijk aan de Jeugdzorg. Wet is goed, meen ik. Maar uitvoering van de wet is echte probleem - puur misbruik van de kinderen en puur machtmisbruik van Jeugdzorg. Hoe wil je dan het positieve aanzien van openbare bestur willen wensen? Die totalitaire partijdigheid, dienende om zo veel mogelijk vernielingen onder kinderen verrichten, heeft ook andere naam: collaboratie. Hoe is het mogelijk dat rechtsstaat, het Parlement voor zo grenzeloze machtmisbruik toestaat? Ik, en met mij vele andere burgers vinden het erg misplaat alle steun van openbare bestuur aan missdaden in Jeugdzorg, zorg en onderwijs.
Overigens, vind ik heel jammer dat de dhr. H. Bouwmans had in zijn stuk de overherseende macht van verschillende hobby lobby's op het werk van het Parlement niet aan de kaak gesteld. Zo is een alles overheersende alcohol lobby die al jaren blokkeert bevordering van gezondheid van onze kinderen en jeugd. Ook de tabak lobby. En Verslavingzorg. Al jarenlang blokkeren die lobby's het verhoging van de leeftijd voor verkoop van genootmiddelen naar 19 of 21 jaar. En verplichte verslavingbehandeling voor jeugd die met school problemen hebben. Het aanzien van het openbare bestuur, die de belangen van gezondheid, onderwijs en algemene positiewe ontwikkeling van onze jeugd niet in staat is behartigen, is in ogen van de maatschappij zeer negatief. Laat maar staan over binding met xolk spreken. Inners, onze jeugd is onze toekomst..... toch??? Ik wil zeggen, het gedrag van volwassenen (volksvertegenwoordigers, openbaar bestuur) wordt aangeleerd en gespiegeld in het gedrag van toekomstige bestuurders.
Wat mij betreft, de camera's in het Parlement mogen blijven. Tenminste kunnen we zien hoe onze "volksvertegenwoordigers" te werk gaan. Anders zouden ze ons alles op onze mouw spelden, zoals het Jeugdzorg en Onderwijs al doen.
Met geringe achting voor openbare bestuur.
Sinds wanneer is laster en smaad gelegaliseerd?
Kinderbescherming = justitie en doen niet aan waarheidsvinding..dus geen onderzoek gebasseerd op feiten.
Gebasseerd op veronderstellingen worden kinderen vaak uithuis geplaatst.
de politie word niet op de hoogte gestelt van de vermeende strafbare feiten die ouders gepleegd zouden hebben want dat is het wanneer zorgplicht word verzuimt.
de politie gaat wel mee om het kind uithuis te halen en word hierdoor mogelijk medepleger van strafbare feiten.
Want immers er word geen procesverbaal opgemaakt.
Op grote schaal worden kinderen vervreemd van hun ouders en worden bloedbanden verbroken en zijn ouders vogelvrij.
Op langere termijn zal dit tegen de maatschappij keren want ouders worden getraumatiseerd en kinderen krijgen vaak het P.A.S Syndroom.
Ik ben ook groot voorstander van om de liberale bezem door het hele jeugdzorgsector te gaan halen, dus de ingang van jeugdzorg moet onder het strafrecht gaan vallen...andere woorden: De politie mag geen kinderen meer uithuis halen als er geen procesverbaal is opgemaakt.
Nog iets: wanneer kinderen uithuis worden gehaald weet de ouders niet waar het kind is gebleven.
de eerste kans op verweer, hoor en wederhoor kan pas na 10 dagen bij de kinderrechter.
Wat ik een groet schande voor een democratisch land vind, is het voorbijgaan aan waarheidsvinding bij het familierecht, waardoor veel kinderen onterecht uit huis worden geplaatst.
Alle partijen zijn hiervan op de hoogte, Vinden dat dit eigenlijk niet kan, starten zelfs een parlementaire werkgroep. Maar voor de kinderen die al het slachtoffer van deze wanpraktijken van WSG/BJZ zijn, verandert er niets.
Daarom laat de volksvertegenwoordiging eens meer aan de wensen en belangen van het volk gaan denken en minder aan de tv camera's.
Cohen liet in de verkiezingscampagne zien hoe een politicus kan onthypen. Het heeft hem niet de hoofdprijs opgeleverd, maar wel een sterke positie. Kennelijk hebben veel kiezers zijn rustige, bedachtzame houding gewaardeerd.
Onthypen als stijl: niet heel hard en heel snel dingen gaan roepen in de hoop dat je daarmee de hoofdprijs wint, maar een beetje meer de tijd nemen. Laat je niet onder druk zetten door media die op zoek zijn naar hypes. Als je eerlijkheid en een natuurlijk gezag uitstraalt, zal dat bij veel kiezers ook overkomen.
Voorbeeld. Als iemand in een interview iets vraagt en je weet het antwoord niet, dan kun je gewoon antwoorden dat je het niet weet maar het zult nagaan. Dat is geen schande. Niemand kan alles weten. Als het medium dan op een "GeenStijl"-achtige manier reageert, hangt het af van je zelfvertrouwen of dat een debacle wordt (zoals bij minister Ella Vogelaar) of juist een relatief succes (zoals bij lijsttrekker Cohen).
Natuurlijk moet "onthypen" geen alibi worden om dingen onder de pet te houden (à la Balkenende inzake Irak). Daar prikken veel mensen uiteindelijk doorheen.
En natuurlijk, er zullen altijd politici zijn die, bij gebrek aan andere kwaliteiten, proberen de boel te overschreeuwen. Maar hoe meer rustige, eerlijke, zelfverzekerde politici er rondlopen, hoe meer die de norm zullen worden. En hoe meer indruk ze zullen maken als ze op belangrijke momenten, als het nodig is, juist wèl scherp uit de hoek komen.
Ben het met eerdere reacties eens dat aandacht voor waarheidsvinding een belangrijk kenmerk is van onthyping.