Advertentie

Wijkinformatieschermen in Groningse wijk

De Groningse wijk Kostverloren krijgt het eerste digitale scherm met wijkinformatie. Niet-commerciële partijen, zoals de gemeente, mogen er kosteloos op adverteren.

30 augustus 2012

Ondernemer Jacob Bolhuis, ook gemeenteraadslid voor de Stadspartij in Groningen, bedacht een digitaal scherm met informatie voor de wijk. Het eerste wijkinformatiescherm (WIS) wordt volgende week geopend door burgemeester Rehwinkel.

Burgerparticipatie
Het eerste scherm komt bij een plaatselijke supermarkt te hangen, waar het ’s ochtends om 7 uur aan gaat en ’s avonds om 8 uur weer uit.  De gemeente Groningen was dinsdag 28 augustus gesloten vanwege het bevrijdingsfeest Bommen Berend, maar voorlichter Niko Beets wist toch te melden dat de gemeente verheugd is over het idee van Bolhuis. ‘Het is voor de gemeente een goede manier om de burgerparticipatie en de communicatie naar de burger toe te verbeteren.’

Wijkgericht nieuws
Bolhuis krijgt zelf ook alleen maar enthousiaste reacties op zijn idee. ‘Alleen ondernemers die buiten reclame maken vrezen de concurrentie.’ Op het scherm zal vooral wijkgericht nieuws te zien zijn van verenigingen, maar ook cultureel nieuws of de culturele agenda en gemeentenieuws. Zelfs Burgernet wordt erop aangesloten. ‘Ik geloof niet in wijkwebsites. Bovendien zijn er ook veel ouderen zonder computer of internet. Ik heb een businessplan gemaakt en dat aan de gemeente laten zien. Die vonden het geweldig. Het was precies wat ze wilden.’

Interactief scherm
Het eerste scherm komt in de Groningse wijk Kostverloren te staan, maar Bolhuis heeft ook al een aanvraag uit Warffum ontvangen. ‘Dan wordt het een scherm op dorpsniveau. Ook uitermate geschikt voor verenigingsnieuws. Een gemeente als Haren wil ik ook graag van schermen voorzien. Maar de schermen kunnen ook in het centrum van Groningen komen te staan.' De schermen komen op prominente plaatsen. 'De basis ligt er al. Het is nu een kwestie van uitbreiden van de schermen.’ De schermen hangen achter glas, maar later wil Bolhuis ze ook interactief maken. ‘Je kunt de balkjes dan aanklikken en zoeken op wat jij wilt weten.’

Adverteren
Een scherm kost tussen de 2000 en 2500 euro. Bolhuis hoopt dat de NLA-wijken ook schermen zullen afnemen. ‘NLA-wijken zijn Nieuw Lokaal Akkoordwijken. Veertien wijken, de woningcorporatie en de gemeente hebben een potje voor leuke dingen als er goede plannen zijn.’ De schermen worden niet vanuit de gemeente aangeboden. ‘Ik ben ondernemer. Met een graficus en een ict’er hebben we een V.O.F. opgericht.’ De gemeente, de wijken en de politie mogen er wel gratis op. ‘Dat werkt besparend en het is goed voor het milieu, want flyeren is niet meer nodig. We willen ons bedruipen met commerciële partijen die op de schermen gaan adverteren. De eerste aanvragen zijn al binnen.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie