Wensdenken, doemdenken
Ab Klink gelooft dat ‘de’ islam de kernwaarden van de rechtsstaat kan onderschrijven. Is dat geen veralgemenisering die niet onderdoet voor de stereotypen waarop het populisme gebaseerd is? En als Klink het net iets anders en realistischer had geformuleerd, was de afstand tot (het kamp) Verhagen dan zo groot gebleven als die nu is?
Ab Klink was even terug van weggeweest. In Amsterdam gaf hij eind vorige week de Anton De Kom-lezing, een lezing die door het Verzetsmuseum, de stichting Artikel 1 en het dagblad Trouw wordt georganiseerd en bedoeld is om aandacht te vragen voor de strijd tegen intolerantie en discriminatie. Dat lijkt een recept voor voorspelbare, politiek-correcte betoogjes, maar Klink heeft zich op een voorbeeldige wijze van zijn taak gekweten.
Zijn lezing (over artikel 1 van de Grondwet als ‘cultuurscheppende bepaling’) is ontegenzeggelijk van statuur. Klink gaat in op de vraag hoe wij een Leitkultur zouden kunnen definiëren, een ‘leidende cultuur’, kernwaarden die onopgeefbaar en ononderhandelbaar zijn, waarden die iedereen moet kennen en delen om de broodnodige cohesie terug te brengen in een samenleving die uit elkaar kan vallen door door de middelpuntvliedende krachten als gevolg van een teveel aan multiculturalisme.
Dat is gelijk al erg interessant, dat gebruik van het begrip Leitkultur. Dat woord is immers besmet geraakt, volgens velen, omdat het genaast is door politieke groeperingen die zich vooral hebben onderscheiden door die Leitkultur te definiëren als exclusief westers en daarmee te contrasteren met islamitisch. Het begrip is in 2000 gemunt door Bassam Tibi (1944), een man van Syrische afkomst, sinds 1976 Duits staatsburger en hoogleraar in Göttingen. Hij definieerde die Leitkultur als ‘democratie, laïcisme, Verlichting, mensenrechten en burgerlijke samenleving’, en bestreed tegelijkertijd het islamisme. De achterliggende gedachte bij het gebruik van het woord Leitkultur, meer of minder ondubbelzinnig uitgesproken, was sindsdien dat onze westerse cultuur wezenlijk van de islamitische verschilt, dat beide culturen ten diepste onverzoenlijk en onverenigbaar zijn, en dat we er goed aan doen dat feit niet naïef over het hoofd te zien.
Klink doet heel iets anders met het begrip. Hij verwijst naar de bijdragen van Friedrich Merz, politicus van de CDU (de Duitse zusterpartij van het CDA), die het begrip Leitkultur een centrale plaats in het integratiebeleid wilde geven, maar niet exclusief ‘Duits’ wilde invullen. Merz sprak van ‘Verfassungspatriottismus’, Grondwetpatriottisme, en bedoelde daarmee – volgens Klink – ‘eenheid rond de kernwaarden van de rechtsstaat, gedragen door en verbonden met een keur van maatschappelijke, politieke en religieuze opvattingen’.
Wie deze beschrijving even tot zich door laat dringen, begrijpt waarom zij Klink zo aanspreekt. In deze definitie zijn kernwaarden immers niet exclusief Duits, of Nederlands, of westers. Zij kunnen door diverse opvattingen worden gedragen, d.w.z.: alle levensbeschouwingen en geloven in een bepaalde samenleving kunnen die waarden onderschrijven en kunnen die waarden invullen, benoemen en verdedigen. Ook de islam.
Dat is natuurlijk het punt dat Klink in deze fase van het debat wil maken. Dit kabinet wil nieuwkomers dwingen zich te voegen naar de zeden, gebruiken en gewoontes zoals die in Nederland vigeren. Daar zit – volgens Klink – een diep wantrouwen jegens de islam achter. Moslims moeten assimileren om echt mee te kunnen en te mogen doen. Klink doet hier scherpe en pijnlijke uitspraken. Ik weet niet of hij altijd billijk is en gelijk heeft. Ik weet ook niet of de afstand tot de opvattingen van Maxime Verhagen, zijn politieke tegenpool (die vorige week ook al een lezing over dit onderwerp gaf) inderdaad zo groot is als de epigonen in beide kampen ons willen doen geloven en of die verschillen niet overbrugbaar zijn. Die vraag bespreek ik later deze week in Elsevier. Hier wil ik nader ingaan op de manier waarop Klink zijn betoog onderbouwt. Hoe weet hij dat ook moslims Grondwetspatriotten kunnen en willen zijn?
Klink verwijst naar het werk van de Iraanse filosoof Abdulkarim Soroush en van de jopnge Amerikaanse moslimwetenschapper Reza Aslan. Soroush betoogt dat het geloof alleen maar vrij en vrijwillig kan zijn. Een geloof dat met dwang is opgelegd is geen oprecht geloof. Aslan bestrijdt de juridisering van de islamitische traditie en wil de ‘humaniserende dynamiek’ van de oorspronkelijke islam aan het licht brengen. Als kroongetuige voert Klink een zekere Mehdi op, een geestelijke uit Iran. Deze Mehdi was aanvankelijk een fanatiek volgeling van Khomeini, maar raakte meer en meer gedesillusioneerd in de islamitische revolutie. De moskee riep eerst gevoelens van vroomheid en eerbied bij hem op, daarna angst en vrees voor de geheime politie. Religie was dus een politiek instrument geworden (zeg ik in mijn eigen woorden), een machtsmiddel om een bevolking gewelddadig te onderdrukken. En dat kon volgens Mehdi niet. Vrijheid was volgens hem een voorwaarde voor religie. En met dat standpunt was en bleef hij een goede moslim, want in de Koran staat ergens dat in de religie geen plaats is voor dwang.
Uit deze voorbeelden concludeert Klink dat er ‘vanuit de islam zelf een verbinding te maken is met de rechtsstaat, met zijn kernwaarden’ (er staat inderdaad: ‘vanuit dé islam’, als je positief over de islam spreekt mag je wel heel essentialistisch generaliseren). Vanuit ‘deze religie zelf’ is een Grondwetpatriottisme mogelijk, en schande over het kabinet, over dit door Wilders gedoogde en gegijzelde kabinet, dat het die mogelijkheid in zijn recente integratienota (van Donner) niet benoemt. Met de essentiële vraag ‘of onze rechtsstaat zich wel verdraagt met elke religie of levensbeschouwing en de waardenstelsels die daarmee verbonden zijn’- m.a.w.: de vraag of de islam hier wel past en of deze religie geen bedreiging voor onze rechtsstaat vormt – met die vraag moeten we ‘terughoudend’ en zelfs ‘afhoudend’ omgaan. Want die vraag is alleen maar bedoeld om ‘hele bevolkingsgroepen’ weg te zetten als een risico voor onze samenleving.
Klinks betoog is hier niet overtuigend. De voorbeelden van de heren Soroush, Aslan en Mehdi staat geen conclusie toe over ‘de’ islam als zodanig. Wie representeren zij? Tegenover het voorbeeld van deze heren zijn talloze voorbeelden aan te voeren van moslims die opvattingen huldigen die wel haaks op de democratische rechtsstaat staan. Uit hoeveel Mehdi’s bestaat de islamitische gemeenschap, wereldwijd, in Europa, in Nederland?
Ab Klink is een pessimist die de morele plicht tot optimisme volledig geïnternaliseerd heeft. Zijn wensdenken is gebaseerd op een veralgemenisering die net zo verwerpelijk is – en net zo feitenvrij – als de veralgemenisering waarop het doemdenken van de populisten gebaseerd is.
Als Klink nu had gezegd dat hij elke veralgemenisering bestrijdt en daarom een hartelijk welkom wil toeroepen aan die moslims die de kernwaarden van de rechtsstaat onderschrijven (waaronder de scheiding van geloof en geweld), en dat we daarnaast nog een weg hebben te gaan om álle moslims te overtuigen van het wenkende perspectief van die positie – zou zijn betoog dan niet realistischer en overtuigender zijn geweest. En zou (het kamp) Verhagen die conclusie echt niet willen onderschrijven?
Reacties: 9
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Klink is een dromer, een pessimist als je wilt.
Als we spreken van dé islam,dan kunnen we toch zeker wel de organisatie van islamitische cooperatie ( conferentie vóór 28 juni 2011) toch wel aanhouden als spreekbuis. En die onderschrijft de cairo verklaring van de mensenrechten in de islam, mensenrechten gebaseerd op de sharia, als afwijzing van de westerse mensenrechten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Organisation_of_the_Islamic_Conference
Gisterne nog n het nieuws doordat ze wil dat de regering(?) wilders de mond snoert.
Net als PC Links bij ons.
En kláár is de vergelijking: islam hoort niet hier
Met zijn gegoede vrinden heeft B.J.S.wel eens een barbecue; dan drinken deze hoogintelligente supermensen zelfs een biertje; om voor zichzelf en elkander te bewijzen dat ze tegelijk superieur maar ook oh zo normaal Hollands zijn. Dan bediscussieren zij de hele Hollandsche toestand, en komen allen tot de verrassende rechts-populistische conclusie dat alle politieke fouten komen vanuit linkse hoek. Zij gaan deze linkse storm keren.
Zij allen kennen 1 of 2 superallochtonen, die ze gelijk Heleen Mees gebruiken wanneer in een discussie moeilijke vragen worden gesteld. Het equivalent van de roker die 106 is geworden. De politieke mening van B.J.S. moet namelijk ook voor hemzelf (en zijn vrinden) gewetensvol genoeg zijn om goed te kunnen slapen - of in ieder geval om kritische toehoorders te overtuigen. In het geval B.J.S. gaat het namelijk nooit om een hoor-wederhoor situatie maar om hoor. B.J.S. - hoor. Agressieve rechtse spierballentaal; waarbij de inhoud wordt omzoomd door een hele hoop verwijzingen naar boeken en essays om het een meer intellectuele lading te geven. Origineel is het in ieder geval niet; datgene wat B.J.S. tot op heden heeft geproduceerd, historisch gezien van nul en enigerlei waarde.
In plaats van Heineken te drinken met zijn amisses zou B.J.S. beter eens een maand in b.v. Lombok, Utrecht gaan wonen om met de realiteit kennis te maken, `t zou een positief effect kunnen hebben op zijn verknipte en elitaire wereldbeeld.
Aan de andere kant; laten we Bart Jan koesteren als die in zichzelf gekeerde oom, wereldvreemd, vroeger gepest, zijn boekenkast opvrijend.
Deze vrije expressie door veel en alleen toeven in het landschap wellicht? Jaloers misschien? Zelf graag een job willen hebben als de columnist? Onder de elite aangenaam vertoevend en de hele Hollandse toestand besprekend?
@Marten, ik deel uw hoofdschudden m.b.t. de eerste bijdrage!
Culturele veranderingen zijn weerbarstige kwesties. Vooral als je vanuit een monocultuur hier gekomen bent. In principe kan de Islam Europeaniseren. Dan heb je het wel over scheiding kerk en staat, gelijkwaardige positie man en vrouw etc.
Een niet gering percentage van 8 procent van 800.000 Moslims, zou graag hier de Sharia zien en ziet de Almachtige als soeverein. Dan zeg je toch dat de wetten hier ondergeschikt zijn.
54 procent van Moslims is liberaal. Wat dat inhoudt m.b.t. kernwaarden, in wetten hier verankerd, is niet duidelijk. Hoe de heer Klink een en ander wil rijmen is mij onduidelijk.
Het is nog niet zo lang geleden dat de "rode" loper werd uitgerold voor een later ontslagen Rotterdamse hoogleraar, die het begrip Verlichtingsfundamentalisme uitdroeg. In een interview met een zekere trots en superieuriteit meldde dat een Moslima (uiteraard met hoofddoek) anders is dan een Westerse vrouw.
De sterkte behoefte vooral bij vrouwen zich cultureel zo onderscheidend te manifesteren vind ik zorgwekkend. Niet bij eerste generatie, wel bij volgende, wanneer men hier geboren en getogen is. Dit fenomeen is bij geen enkele andere bevolkingsgroep, Nederland breed, zo manifest.
Indien men 40 jaar terug veel meer ingezet had op integratie en niet gebogen had naar uitzonderingsposities, was de integratie van Moslims veel beter verlopen. Was bijna gelijk opgegaan met alle andere nieuwe culturen, met al of geen religie.
Gedogen of pleiten voor wat hier niet de norm is, wreekt zich nou. Het anti-populisme verweet dat Fortuyn, Verdonk en nu Wilders. Op basis waarvan Fortuyn een populist zou zijn ontgaat mij tot op de dag van vandaag.
Dat etiket bij Fortuyn is ontstaan vanuit onderbuikgevoelens en politieke concurrentieangst onder het anti-populisme. Daar is zo sterk sprake van spiegelgedrag!
De Islamitische meisjes, die eigenlijk wel een Nederlands (Humanistische) Islam zouden willen, laten we in de steek en negeren/relativeren daarmee onze eigen kernwaarden en wat een splitsing gaat worden tussen Nederlandse Moslims en Nederlandse niet-Moslims. De collecitieve loyaliteit, ook onder gematigde Moslims, is groot. Culturele uitdragingen door zelfs derde generatie meisjes, zie je lijkt wel steeds meer. Dat ban je niet uit, al zou Wilders morgen gaan emigreren met alle kamerleden. De Islamitische orthodoxie wint zieltjes door te wijzen naar westerse verloedering en Wilders helpt hen ongewild ook een flinke hand.
Zowel Klinks betoog als Spruyts column draaien om het wantrouwen in de vormen die één specifieke religie kan aannemen, namelijk de Islam.
Klink vindt dat je aanhangers van de Islam, net als volgelingen van andere religies, in beginsel met vertrouwen tegemoet moet treden (een "ja, tenzij"). Spruyt vindt dat er aanleiding is om de opvattingen van aanhangers van de Islam in beginsel te wantrouwen (een "nee, tenzij").
Tja, het is maar wat je wilt. Wil je moslims stimuleren om zich open te (blijven) stellen voor de waarden van de democratische rechtsstaat, door ze in beginsel te benaderen als deelgenoten daarvan? Of wil je ze in de armen van fundamentalisten drijven door te roepen dat ze in hun hart waarschijnlijk zelf ook fundamentalist zijn? Klink kiest voor het eerste, Spruyt voor het laatste.
In een reactie op Spruyts column zegt Peter van Dijk (maatschappelijk werker) dat 8 procent van de moslims in Nederland de sharia zou willen invoeren, en dat 54 procent van hen liberaal is, zonder dat duidelijk is wat dat precies betekent.
Ik zou graag willen weten hoeveel van de praktizerende Christenen vinden dat Gods wetten boven de wereldlijke wetten van onze democratische rechtsstaat zouden moeten worden gesteld. Dat zou wel eens meer dan 8% kunnen zijn. En wat zou dàt dan betekenen? En hoeveel PVV' ers vinden dat de rechtsstaat wel even opzij gezet kan worden als het gaat om het in toom houden van allerlei "tuig"?
Spruyt vindt het erg belangrijk dat Klink het lidwoord "de" gebruikt als hij het heeft over het positieve potentieel van de Islam. Hm, ik vraag me af hoe het staat met het lidwoordgebruik van Spruyt zelf bij de termen "Verlichting", "Christelijke waarden" en dergelijke. Spruyt is hier intensief bezig met het zoeken van engelen op de punt van een naald, oftewel: spijkers op laag water. Kennelijk lukt het hem niet iets beters te vinden.
Spruyt komt wel met één prachtige zin: "Klink is een pessimist die de morele plicht tot optimisme volledig geïnternaliseerd heeft." Of het waar is, weet ik niet. Kent Spruyt de zieleroerselen van Klink, of heeft hij die zelf uit zijn duim gezogen?
Ik denk dat er geen morele plicht is om volgelingen van de Islam in beginsel te vertrouwen, maar dat het wel een gezonde houding is. Net zoals we, ook na Anders Behring Breivik, in beginsel vertrouwen dat fans van Geert Wilders niet uit zijn op onze gewelddadige onderwerping.
Einde citaat Michiel Jonker.
1.Hoeveel zetels heeft de SGP? Elke zetel vertegenwoordigt 60.000 stemmen. 2.Hoelang zit men op niet meer dan 2 zetels?
3.Er komt geen aanwas elk jaar vanuit buitenland.
4.De SGP wordt wel juridisch tegen het licht gehouden. Op geen enkele wijze zie je dat gebeuren door de heer Klink of geestverwanten t.a.v. de ongelijkwaardigheid van mannen en vrouwen binnen de Islam, of het punt van scheiding van kerk en staat.
5.Van de SGP gezinnen heb ik geen beeld gekregen dat zusjes in gezinnen een ongelijkwaardige positie hebben ten opzichte van broertjes, die de zusjes kunnen bazen.
6.De broers binnen Islamitische gezinnen gaan overwegend westers gekleed, zonder culturele/Islamitische kenmerken. De zusjes moeten zich wel dominant cultureel onderscheiden. Bij meisjes in SGP gezinnen zie ik geen dominant onderscheidende, herkenbare SGP kleding van dag tot dag, incl. op school en werk. Hoezo artikel 1 (in gelijke situatie, gelijke behandeling)?
7.Binnen SGP zie ik geen belemmeringen voor de meisjes om in welk fatsoenlijk beroep dan ook te werken.
Kortom op punt van scheiding kerk en staat is er overeenkomst. M.b.t. ambtsdrager is er intern discussies gaande bij de SGP. Verder houden volgens mij vergelijkingen op met Christelijke orthodoxie t.o.v. Islamitische als je het hebt over de zichtbare uitwerking buiten Moskee/Kerk en eigen huis. In enkele dorpen na dan.
Dat na de Verlichting nog een staartje is overgebleven in Nederland waarbij Kerk en Staat niet gescheiden zijn, is niet zo raar.
Dit punt over oude Nederlanders wordt vaak genoemd als een alibi om cultuurrelativisme toe te passen voor een bepaalde groep nieuwe Nederlanders. Op de vraag waarom dit niet hoeft voor Boeddhisten en Hindoes heeft ook de Heer Klink geen antwoord. Die hebben trouwens ook culturele kleding.
Het is juist in belang van grote aantallen minderheden dat waardenstelsels hier pal overeind blijven en luid en duidelijk verdedigd worden, wie die ook relativeert! Het risiso met oprekking van grenzen daaraan t.b.v. een groep, die een bepaalde religie aanhangt, roept juist precedenten op voor een andere groep dat dus ook te mogen toepassen.
Bij de SGP of PVV volgt het anti-populisme dat met argusogen. Tegenover een orthodoxe groep, die niet als zodanig politiek vertegenwoordigd zijn, blijft het stil. Daardoor versterk je eerder de tegengestelde krachten. Dat ziet de heer Klink ook niet, want zijn verkokerde beschuldigende vinger is alleen gericht op populisme. Populisme is symptoom, geen oorzaak. Niets van de doemscenario's die de heer Klink en Ballin tijdens het CDA congres het volk wanhopig toeriepen zie je gebeuren. Het is heel wat rustiger op dat front sinds kabinet is aangetreden.
Met m.b.t. laatste deel citaat. Een journalist heeft een tijdje een stageplaats binnen de PVV fractie gehad. Kon niets bijzonders melden. De bulk van de kiezers op PVV delen naar mijn waarneming standpunten als verbieden van de Koran niet. Hard optreden tegen tuig waarschijnlijk wel. Maar dat geldt voor alle tuig. De Heren Klink en Ballin verwijten de PVV hun houding tegenover een bevolkingsgroep, terwijl zij e.a. exact hetzelfde doen t.a.v. PVV aanhang!
Binnen de eigen Christelijke partij zijn twee verschillende stromingen, waarvan de heer Klink, de heer Ballin en geestverwanten binnen de partij de overtuiging hebben, dat zij de enige moreel juiste Christelijke interpreatie hoog houden. Binnen eigen kring weet men dus niet eens de neuzen over Christelijke waarden eenduidig te houden. Theoretisch lijkt Het Verhaal heel vanzelfsprekend. De vertaalslag in de praktijk splitst de partij en jaagt stemmers weg.
In de column staat dat ergens in de Koran vermeld wordt dat binnen religie geen plaats is voor dwang. Een open deur. Hoe kun je geloven in een Opperwezen op a, b, of c manier, opdringen.
Andere gelovigen vinden wel weer passages, die naar hun interpretatie dat wel rechtvaardigt.
Het probleem is dat men Heilige boeken moet kunnen lezen in de context van tijd en plaats en tegen wie woorden gezegd worden. Juist bij de monotheistische Godsdiensten vormt dat een bron van interne verdeeldheid en tevens binnen die drie religies, die onderlinge banden ook nog hebben! De slechtst denkbare PR voor bestaan van een Opperwezen en daarin te geloven op Joodse, Christelijke, of Islamitische wijze.
We hebben hier een op het Humanisme gebaseerde Leitkultur, die ruimte biedt tot bepaalde grenzen aan alle levensovertuigingen. Beter is niet te bedenken. Hoeveel culturen en levensovertuigingen zijn hier niet naartoe gestroomd, die daar blijkbaar goed mee kunnen leven. Wie maakt nu de moeilijkheden?
Naar hier komen en een paspoort vragen zou moeten inhouden dat je jezelf conformeert aan de hier bestaande Leitkultur. Hoe moeilijk wil je het maken?
Is de heer Klink nou bezig de huidige Leitkultur (universele waarden te noemen) omzichtig te Islamiseren, zoals die ontslagen Rotterdamse hoogleraar?
Herbronning wordt vaak genoemd binnen Christendom. Dat is precies wat nodig is binnen de Islam, vooral bij aanhangers die vrijwillig naar het Westen emigreren, als ook hun nazaten die dat paspoort overerven.
Waar leggen hier wonende aanhangers van religies de accenten op met betrekking tot Heilige teksten en passen die binnen de huidige Leitkultur (waardenstelsels)? Religie is overwegend mensenwerk met verschillende invalshoeken, maar men refereert allemaal wel aan Gods wil.
Daarom is de scheiding van kerk en staat in een pluriforme samenleving een voorwaarde voor cohesie en onderlinge solidariteit.
Buigt de huidige prima funktionerende Leitkultur (helaas sterk verwaarloosd) naar Islam, of andersom? Is het eerste wat de heer Klink eigenlijk nastreeft?
Het eerste getuigt niet van respect voor wat hier met schade en schande na eeuwen is opgebouwd.
Ondenkbaar dat Westerlingen dat in Islamitische landen kunnen verwachten. De meetlat is op een richting afgesteld tot nu toe onder veel aanhangers van de Islam en dat is vanuit welke positie ook en waar dan ook, de Islamitische belangen. Met de steun van de Klinks en Ballins wordt dat keer op keer ook gerechtvaardigd!
Met welke levensovertuiging uit al die bestaande hier momenteel is nog meer frictie? Welke conclusie ligt dan voor de hand?
Als CDA al geen eenduidigheid kent hoe Christen Democratie uit moet werken in de praktijk, zijn we dus nog mijlen ver als het gaat om eenduidigheid binnen Islam. Feit is dat het democratisch weerwoord daar niet op wacht. Politiek keuzes moet maken, of de boel op beloop laten tot mogelijke escalaties. Men zal onze prima funktionerende Leitkultur, maar niet gehandhaafd, voor elke groep die na het zuilentijdperk binnengekomen is moeten duiden aan de hand van praktijksituaties, die nu al fricties geven. Politici of ex-politici wagen zich daar niet aan. Laten het dus aan de PVV over, om vervolgens weer de eigen morele meetlat in te zetten ter afkeuring. Dat heeft men tot poltieke leitkultur verheven. Men heeft echter niet een afstandsbediening op de rode potloden van de (protest)stemmers, alle fraaie lezingen vanuit anti-populisme ten spijt.
Politiek is overwegend Pragmatisme. Echter politici zijn te vaak wensdenkers.
Uitzending van Netwerk over Shariarechtsspraak vanuit Moskee.
De bekene Nederlands Egyptische schrijftster, onderzoekster en tolk, Nahed Selim, licht de toestanden toe als gevolg van de Sharia. De Moslimwereld heeft vooralsnog een patriachaal systeem.
Vrouwen hebben geen gelijkwaardige positie binnen de Sharia. Strenge Moslims (8% in Nederland) stellen de Sharia boven de Nederlandse wetten. Indien een vrouw gescheiden is volgens Nederlands recht, accepteren deze mannen dat niet, met alle gevolgen van dien.
Polygamie is toegestaan binnen de Sharia.
Voor zover dat gebeurt is dat voor de buitenwereld niet of nauwelijks waar te nemen.
Imam Fawaz Ineid van de As Soennah Moskee stelt dat er geen Islamitische Centra zijn waarvan uitspraak erkend wordt vanwege de Nederlandse wet. Hij probeert te suggeren dat dit dus daarom in de praktijk ook niet gebeurt
Hij meent vervolgens dat de overheid hier een funktionaris moet aanstellen die echtscheidingen registreert die overeenkomen met de Sharia.
Indien deze strenge Moslims consequent zijn moet men dus ook niet gebruik maken van sociale vangnetten die de Nederlandse wet biedt.
Artikel 1. In gelijke situatie gelijke behandeling kun je dus de Noordzee ingooien, indien Sharia erkend wordt. Daar horen we de Klinks en de Ballins niet over.
Dan zegt vervolgens de Imam notabene, dat alleen in landen met een hoog welvaartsniveau mannen meerdere vrouwen kunnen veroorloven. Ik heb het sterke vermoeden dat hierbij alle sociale vangnetten bedoeld worden als huursubsidie, toeslagen, kinderbijslag etc.
Dat tikt bij meerdere vrouwen, die kinderen baren aardig aan. Gaat de Moskee al die vrouwen onderhouden bij ziekte of werkeloosheid, of overlijden van de man?
Volgens Rasit Bal van Contactorgaan Moslims en Overheid komt Sharia rechtsspraak vanuit Moskee wel degelijk voor. Dat is ook de ervaring van eerder genoemde Egyptisch Nederlandse tolk.
Mevrouw Selim vindt het van belang dat de overheid hier zich inzet voor inperking van deze praktijken vanuit de Moskee.
Nu is het binnen kerken gebruikelijk dat bij bepaalde levensmomenten een pastor geraadpleegd wordt. Het is een advies, maar heeft geen wettig kader, wat voor strenge Moslims t.a.v. de Sharia wel het geval is.
Sharia (onlosmakelijk verbonden met strenge gelovigen) is niet te vergelijken met de SGP, die vaak met Islamitische orthodoxie wordt vergeleken.
Een onderzoek zou interessant zijn hoe Moslims, die zichzelf liberaal noemen, tegen deze zaken aankijken, incl. het patriachale systeem!
Daarnaast wat politiek en openbaar bestuur bedoelt met integreren. Zelfs wat men bedoelt met multiculturele samenleving.
De een bedoelt een samenleving met meerdere culturen die zich conformeren aan bestaand Nederlands waardenstelsel . De ander bedoelt verschillende culturen, die op dezelfde grond leven met verschillende waardenstelsels uit landen van herkomst.
Wil je een brede maatschappelijke discussie voeren moet je wel van dezelfde begrippen uitgaan. Het wordt, zoals nu ook wel blijkt, anders een Babylonische spraakverwarring.