Melden misstanden bij overheid laat te wensen over
Ambtenaren vertrouwen de personen en instanties niet bij wie zij misstanden moeten melden, stelt BIOS, het expertisecentrum integriteitsvraagstukken.
De meeste organisaties in de publieke sector hebben een meldprocedure. Maar dat hoeft nog niet te leiden tot een goed meldsysteem. Mensen hebben weinig vertrouwen in de personen en instanties bij wie zij klachten moeten melden, ze denken dat er niets met de klacht gebeurd en vrezen negatieve gevolgen.
Meldingsbereidheid
Dat blijkt uit een onderzoek naar de werking van interne meldsystemen voor misstanden in de publieke sector, dat de Vrije Universiteit in opdracht van BIOS, een expertisecentrum op het gebied van integriteitsbevordering, heeft uigevoerd. Volgens het rapport ‘Een luisterend oor’, staat of valt de meldingsbereidheid in een organisatie met het vertrouwen in het systeem en de waarborgen die dat biedt. Maar juist daar schort het aan.
Negatieve gevolgen
Bijna 31 procent van de ondervraagden zegt geen vertrouwen te hebben in de persoon of instantie aan wie zij moeten melden. Daarbij overheerst het gevoel dat er toch niets mee gebeurt (bijna 43 procent) en de angst voor de negatieve gevolgen voor zichzelf (40,5 procent). Er bestaat nog altijd een drempel om misstanden te melden.
Uitgelezen kans
‘Een melding is voor een organisatie een uitgelezen kans: het biedt niet alleen de mogelijkheid een ongewenste situatie te beëindigen, maar ook om de weerbaarheid tegen integriteitsrisico’s te vergroten.’ Zo stelt Marijn Zweegers, hoofd van BIOS. Melden moeten we daarom juist zien als iets positiefs. Helaas is dit niet altijd de praktijk. ‘Met onze aanbevelingen voor organisaties en vertrouwenspersonen hopen wij daarin verandering te brengen. Medewerkers moeten een ongewenste situatie intern durven te melden. Het melden van een misstand mag geen zaak worden van onwetenden en idealisten’, aldus Zweegers.
Reacties: 8
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
http://wijdoendatzo.wordpress.com/
De gemeentelijke ombudsman durft zijn vingers niet te branden en de directeur van de sociale dienst (een jurist) tekent brieven die juridisch niet eens kunnen. Zie hier het integere nivo van de gemeente Den Haag, let wel de stad van 'vrede en recht'. Maar het is ook de gemeente die wethouders van vvd-huize die met bonnetjes rommelde (voor een ambtenaar reden voor ontslag of in ieder geval voor een disciplinaire maatregel) mag gewoon blijven... Den Haag is verziekt en dat komt niet door het loyale personeel maar door de halfgoden bij de bestuursdienst en de directies van bepaalde diensten die gewoon niet deugen.
Ik zal mijn naam niet noemen want bij de gemeente Den Haag heerst een angstcultuur (die door de gemeente ontkend wordt want zij herkennen zich daar niet in) en ik wil mijn baan niet verlezen.