Advertentie

Wees Ambtenaar!

Ik ben een ambtenaar die groot is geworden met de 'oukaze van Kok'. Dat was een verbod van de toenmalige MP aan de ambtenaren op de ministeries om contact te hebben met Kamerleden. Dat recht was voorbehouden aan de bewindslieden. Vanuit het geloof dat met een verbod alles maakbaar en beheersbaar is, dus ook de communicatie tussen overheid en parlement.

05 juli 2010

Het hielp natuurlijk niets, want veel ambtenaren zochten toch wel contact met parlementsleden... maar dan anoniem. Een gevolg was ook dat ambtenaren grote huiver kregen zich te mengen in allerlei maatschappelijke discussies. Al was het maar om de juiste informatie over een onderwerp te verstrekken.

Er is nooit een nieuwe richtlijn gekomen na de oukaze van Kok. Wel veel discussies over de relatie samenleving-ambtenaren en politiek-ambtenaren. Het gaat daarbij over de vraag of ambtenaren in hun externe relaties ook eens een ander geluid mogen laten horen dan 'het woord van de minister'. Voormalig VVD-leider Bolkestein had daar in 1999 nog strikte principes over: binnenskamers moeten ambtenaren hun minister zo veel mogelijk tegenspreken, in de buitenwereld moeten ze altijd het woord van de minister uitdragen. Maar dat is te simpel, want steeds meer beleidsontwikkeling vindt plaats in overleg met allerlei betrokkenen, en dan is het standpunt van de minister nog niet duidelijk.


Het probleem is dat de wereld sinds de oukaze van Kok drastisch is veranderd. En dat merk je.  Er is grote onzekerheid onder ambtenaren of ze nu wel of niet mogen participeren en gebruik kunnen maken van de nieuwe media om hun plannen te toetsen. Minister Cramer heeft wel eens gepleit dat dat geen probleem mocht zijn, met name om misinformatie te corrigeren.

 

Ook is er het initiatief 'ambtenaar 2.0', dat vijf richtlijnen heeft ontwikkeld voor de moderne ambtenaar over de omgang met de sociale media: Wees geloofwaardig, Wees consistent en constructief, Wees open en ontvankelijk, Integreer online en offline communicatie.

De laatste aanbeveling klinkt het leukst: Wees een ambtenaar.

 

En wat te denken van de volgende uitspraak van Roel Bekker, de Secretaris generaal vernieuwing rijksdienst, over het nieuwe type ambtenaar dat volgens hem nodig is: ‘Dat soort ambtenaren zou je ook uit de anonimiteit kunnen laten treden die ons ambtenarenstelsel zo domineert en waardoor de Tweede Kamer een rijke informatiebron wordt onthouden omdat ook voor zelfs feitelijke informatie de minister moet komen opdraven en zakelijke informatie daardoor meteen een politieke lading krijgt…. het geeft bovendien ambtenaren een gezicht, verbetert de kwaliteit van de informatie en brengt de minister niet in de nadelige positie te moeten doen alsof hij of zij alles weet.’

 

Dat lijkt allemaal heel verstandig, maar omdat er niets verandert, blijft vooralsnog de onzekerheid in het ambtelijk apparaat bestaan.
 
Mag ik het nieuwe kabinet verzoeken gauw een 'oukaze van Rutte' op te stellen?

 

Paul Lensink

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum / kritisch lezer
De verkramping van Kok en zijn soms ten toon gespreide chagrijn hebben uiteindelijk een groot effect op het politieke klimaat gehad. Ad Melkert was een trouwe kloon van Kok en we hebben gezien hoe het afgelopen is met hem.
Politiek en ambtenarij moeten weer risico's durven nemen, maar dat kan alleen als het gepaard gaat met een transparente cultuur waarin verantwoording afleggen de norm is.
E. Klokkenluider / ambtenaar
Zeer vreemde discussie! De angst voor de 5e macht wordt nu omgezet in een soort plicht tot deelname aan het politieke besluitvormingsproces. Sorry maar het is simpel. Ambtenaren hebben geen politieke verantwoording en zijn niet democratisch gekozen. In die hoedanigheid kunnen ze dan ook geen deel uitmaken van dat proces. Ambtenaren ondersteunen en bereiden voor: de politiek verantwoordelijken beslissen! Dat is democratie!!
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
De door Lensink aangestipte onderwerpen zijn al eerder op deze website bediscussieerd:

1. Over de wenselijkheid dat ambtenaren via internet deelnemen aan maatschappelijke (en dus politieke) discussies, ging het artikel "Ook op internet mag ambtenaar overheid niet schaden" (8 december 2009). Met veel aandacht voor de vragen die dit oproept over de vrijheid van meningsuiting van ambtenaren in hun vrije tijd als burger.

Ambtenaar-manager Davied van Berlo gaat in discussie met reageerders (waaronder ik) over zijn project Ambtenaar 2.0. Op zich al interessant als voorbeeld van de dynamiek die kan ontstaan als ambtenaren op internet te maken krijgen met kritische reacties. Berlo verschuilt zich al snel in een rol van "regisseur" / "procesbegeleider" die niet op bepaalde inhoudelijke kritiek in wil gaan.

De discussie werd later voortgezet n.a.v. het artikel "Ambtenaar Online" van Jos Moerkamp (9 april 2010), ook op deze site.

Ook lezenswaardig: de column "Ambtenaren en de vrijheid van meningsuiting" van advocaat Anja Hoffmans (11 mei 2010), met een reactie van mij, eveneens op deze site.

2. Over de vrijheid van meningsuiting van ambtenaren in relatie tot het voorstel van Roel Bekker om de ambtenarenstatus af te schaffen, loopt/liep een discussie n.a.v. het artikel "Streep door ambtenarenstatus" (29 juni 2010), eveneens op deze site.

@ E. Klokkenluider (06.07.10):

Bedoelt u met de "5e macht" de journalistiek plus burgers die hun mening geven? Op zich ben ik het met u eens dat ambtenaren niet verplicht zouden moeten worden deel te nemen aan maatschappelijke discussies (waardoor ze ook een nieuw soort invloed zouden krijgen op het politieke besluitvormingsproces).

Maar er zijn situaties waarin het wel wenselijk kan zijn dat ambtenaren informatie verschaffen ten behoeve van maatschappelijke discussies, of daar zelfs aan deelnemen. Bijvoorbeeld als feitelijke onjuistheden in de maatschappelijke discussie een eigen leven gaan leiden (zoals minister Cramer betoogde); of als er vermoedens zijn van misstanden binnen de overheid, die door het overheidsbestuur niet adequaat worden afgehandeld, of waarbij overheidsbestuurders zelf betrokken zijn (hiermee heb ik zelf als klokkenluider te maken gehad).

De angst voor "de 5e macht" zou moeten worden omgezet in de moed om transparant te zijn en de nieuwe sturingsmogelijkheden te benutten die een vergroting van ambtelijke vrijheid en transparantie opleveren.

Wie weet werkt het best goed als ambtenaren de vrijheid krijgen om hun eigen mening te geven, zolang ze maar duidelijk maken dat dit niet de mening van hun bestuurder is. Dan weet iedereen waar hij aan toe is. Ambtenaren die dichtbij bestuurders staan, zullen overigens uit zichzelf toch wel aan zelfcensuur doen om geen schade op te lopen aan hun carrière. Daar is geen plicht, regelgeving, gedragscode of "handreiking" (Van Berlo) voor nodig.

De door u terecht gesignaleerde angst betreft in essentie dan ook niet de angst voor de meningsuiting van ambtenaren, maar de angst voor het bekend worden van feiten die men liever geheim wil houden.
HMC van Heusen-Smulders / Managementondersteuner Algemeen & Communicatie
bladiebladiebla. "met de tong spreken van je hogere ambtenaar en dat zelfs in privé tijd", jongens dat is toch in het geheel niet meer van deze tijd. In een club waar openheid, transparant en vooral constructief meedenken en dus ook tegengas wordt gegeven straalt ook gewoon mensengedrag uit en staat dichter bij de samenleving. Daarbij straalt het kracht uit wanneer je juist als club zo met elkaar kunt omgaan, je krijgt gemotiveerd personeel in plaats van ingedut en stilgehouden regime, personeel dat uitdagingen ziet in plaats van belemmeringen en bovenal meer realisme in dat wat men beleid wil laten zijn. Het eerdere debacle van 1 Europa toonde maar weer eens aan hoever de politiek van de realiteit afstaat. Dus: laat eventuele "wan"klanken gerust horen en laat zien dat je hiermee kunt omgaan, dat je iets negatiefs weet om te buigen tot iets positiefs!
Veel wijsheid toegewenst, binnen en buitenkamers.
Advertentie