D66 en VVD willen meer tweetalig basisonderwijs
De coalitiepartijen VVD en D66 vinden het aanbod van tweetalig basisonderwijs in de hoofdstad te beperkt.
D66 en VVD in Amsterdam willen dat op meer basisscholen tweetalig onderwijs wordt gegeven. Dat staat in een initiatiefvoorstel dat wordt volgende week wordt ingediend bij de Amsterdamse gemeenteraad.
Nog twee scholen
De twee coalitiepartijen vinden het aanbod van tweetalig basisonderwijs in de hoofdstad te beperkt. 'Op jonge leeftijd Engels leren helpt leerlingen om makkelijker aansluiting te vinden op de middelbare school. Uiteindelijk vergroot het goed beheersen van de Engelse taal de kansen op de arbeidsmarkt', aldus D66. Er loopt een landelijke pilot waarbij op 12 basisscholen in Nederland 30% tot 50% van de lessen in het Engels wordt gegeven. Eén van die scholen staat in Amsterdam. De twee partijen vinden dat te weinig. Ze willen dat er in ieder geval nog twee Amsterdamse basisscholen aan deze pilot worden toegevoegd.
Toekomstperspectief
'Amsterdam zou hier juist als wereldstad koploper in moeten zijn', vindt fractievoorzitter Jan Paternotte van D66. 'Wie alle kansen op deze internationale arbeidsmarkt wil benutten moet in ieder geval goed Engels spreken. Vroeg Engels leren zorgt ervoor dat je de taal beter beheerst en juist dat is belangrijk voor het toekomstperspectief van leerlingen. Het vergroot je kansen op de arbeidsmarkt'.
Vroeg vreemde taal
De twee partijen willen zich ook inzetten om het aanbod in Amsterdam waar vroeg vreemde taal onderwijs (vvto) wordt gegeven uit te breiden. Bij vvto scholen wordt er een aantal uur in de week extra Engelse les gegeven (of een andere taal) in plaats van dat een deel van de vakken in het Engels worden gegeven. In Amsterdam biedt nog geen 10% van de Amsterdamse basisscholen vvto aan, terwijl in Rotterdam dit bij ruim een kwart van de basisscholen onderdeel van het programma is. Wat D66 en VVD betreft moet Amsterdam als meest internationale stad van het land ook hier een voorbeeldrol in moet nemen.
Reacties: 18
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Beheersing van de Nederlandse taal lijkt al jaren geen prioriteit meer, niet in het dagelijks leven en niet op school. Zelfs leerkrachten hebben er soms vreselijke moeite mee. Om van ouders maar te zwijgen.
Moeten we dan jonge kinderen ook een tweede taal op matig niveau laten aanleren door niet-native speakers?
Hadden we een tijd geleden niet ontdekt dat niet Nederlands sprekende ouders niet moeten worden gedwongen met hun kinderen Nederlands te praten?
Omdat ze dan geen enkele taal meer goed krijgen aangeleerd?
Volgens mij komen de meeste Nederlanders nog genoeg met Engels in aanraking om het te leren. Zullen we beginnen met onze eigen taal, voordat hij volledig uitsterft?
Dan het Engels: dat heeft zich de afgelopen decennia een belangrijke plaats verworven, maar de geschiedenis leert dat talen nooit lang leidend blijven. De heersende positie van het Engels is een rechtstreeks gevolg van de economische dominantie van de VS. Die ook maar jong... de opmars van het Engelse begon in de jaren 80. Om dezelfde redenen was Duits voor de oorlog belangrijker en Frans in de XIXe eeuw (en, jawel, kon je met Nederlands in elke havenstad gerecht tijdens de Gouden Eeuw). Als je beseft dat de dominantie van een taal tijdelijk is en afhankelijk van de mondiale economische verhoudingen, zou je er beter aan doen om de jeugd van nu Chinees te leren, want dat zou over 50 jaar wel eens belangrijker dan Engels kunnen zijn.
Voor de oostelijke grensgebieden is Duits essentieel.
Dus niet alleen eng koersen op Engels als tweede taal, maar deels ook Duits de ruimte geven.
Wanneer je naar de bevolkingsopbouw kijkt neemt de westerse bevolking (Engels sprekend) steeds verder af (vergrijzing) en de Aziatische steeds verder toe (voorbeeld; 62% van de bevolking van Vancouver is Aziatisch). Het Mandarin is nu al de meest gesproken taal.
Panem et circenses.