Advertentie

VNG wil af van wetten betaald parkeren per minuut

In de meeste gemeenten kan het al, daar waar het nog niet kan, kan het binnenkort, verwacht de VNG. Daarom is het wetsvoorstel niet nodig.

25 april 2014

Wetsvoorstellen van de PvdA om betaald parkeren per minuut overal mogelijk te maken en verplicht te stellen, stuiten op verzet van de VNG. De vereniging trekt ‘nut en noodzaak’ van de wetten in twijfel en vraagt indiener Atje Kuiken de voorstellen in te trekken.

Belparkeren

De wetsvoorstellen van het PvdA-Kamerlid worden op dit moment behandeld in de Tweede Kamer. Detailhandel Nederland is een groot voorstander van de mogelijkheid om per minuut af te rekenen. Volgens de VNG zijn er op dit moment zo’n 150 gemeenten waarin betaald moet worden om te parkeren. In 100 daarvan bestaat de mogelijkheid om te betalen per minuut. Dat kan bijvoorbeeld door middel van ‘belparkeren’, aanmelden en betalen per mobiele telefoon. ‘Gezien de snelle ontwikkelingen rondom mobiel betalen in het algemeen en belparkeren in het bijzonder, gaan wij ervan uit dat binnen afzienbare tijd ook in de overige 50 gemeenten belparkeren  mogelijk zal zijn’, schrijft de VNG aan Kuiken. Daarmee is de noodzaak tot een wet die dit verplicht verdwenen.

Tien cent 

De VNG wijst erop dat bij vrijwel alle gemeenten de parkeertijd weliswaar in uren aangegeven staat, maar dat vaak ook voor een kortere termijn kan worden betaald. In de meeste gevallen zijn de minimale kosten tien cent. Daarnaast maakt het wetsvoorstel inbreuk op de gemeentelijke autonomie op heffing van parkeerbelastingen, adviseren wij u dit wetsvoorstel in te trekken.

 
Garages 

Ook daar waar private partijen parkeergelegenheid aanbieden, zoals in parkeergarages of op parkeerterreinen, zou de gemeente ervoor moeten zorgen dat er per minuut kan worden betaald, zo staat in een tweede wetsvoorstel. De VNG is ook tegenstander van dit voorstel. ‘Wij zijn van mening dat de wetgever zich in principe niet moet bemoeien met de wijze waarop de markt tussen aanbieders en gebruikers van in dit geval parkeergelegenheid functioneert.’ Alleen als er sprake is van ernstig falen van de markt zouden gemeenten moeten ingrijpen. Bovendien is de vereniging er niet van overtuigd dat betalen in kleinere eenheden gunstiger zal uitpakken voor de klant.

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Polleke / ambtenaar
Beste Van Hulsbeek,



Die vergelijking met brood en appels gaat niet op. Brood kun je niet per sneetje afrekenen; je koopt een halve of een hele maar je betaalt wel alleen voor wat je krijgt. Het zou erg toeval zijn als je de kilo appels die je koopt, exact 1000 gram zou wegen maar als het b.v. 1050 gram is, betaal 1,05 maal de kiloprijs en wordt het gewicht niet afgerond op twee kilo wat m.m. bij het parkeren gebeurt
Florens / levensgenieter met wao.
Als ze maar goede voorzieningen treffen voor de gehandicapten parkeerkaart!
Janneke
Gewoon betalen per minuut. Parkeergarages staan zelf in drukke gebieden veel te vaak (half) leeg en als reden: te duur. Die leegstand moet voorkomen worden want op straat staan te veel auto's.



Dus doorgaan met dit wetsvoorstel.
Wiet ten Doeschate / directeur ixad-communicatie en vormgeving. Maastricht
Niet dat het belangrijk is, of dat iemand zich het zou moeten herinneren, maar al vaker stelde ik de vraag: Waar komt die wonderlijke VNG vandaan? Ik bedoel dan niet dat er een vereniging is opgericht door en voor gemeentes - hoewel ook daar zou je je vraagtekens bij kunnen zetten - nee, het gaat me op de oncontroleerbare machtsfactor. Veel te ver verwijderd van de gekozen volksvertegenwoordiging, de gemeenteraden in dit geval, maar wel een stem waar blijkbaar naar geluisterd wordt. Als lid zou ik me trouwens ergeren aan het feit dat mijn vereniging zich pas als een wetsvoorstel in de Tweede Kamer wordt besproken met een negatief advies komt en de oproep aan de indiener om het voorstel in te trekken. Ik weet niet hoeveel tijd, moeite en geld er gespendeerd wordt voordat een wetsvoorstel 'indienklaar' is, maar ik mag toch hopen dat Atje Kuiken en collega's het advies in dit stadium 'retour afzender' zullen zenden.

Dat een hogere overheid wettelijke regels stelt lijkt me overigens ook niet vreemd. De autonomie van de gemeente heeft in deze toch alleen betrekking op het recht om überhaupt parkeerbelasting te heffen? Dat we in dit kleine postzegellandje als burger baat hebben bij standaardisering zou geen betoog moeten hebben; ook buitenlandse bezoekers zullen dat op prijs stellen. Betaling per minuut is de meest faire vorm; de mogelijkheid om bij vertrek het betalen stop te zetten voorkomt bekeuringen. Bekeuringen die meestal zo schandalig hoog zijn en in geen verhouding staan tot het 'vergrijp' dat het meer op diefstal van overheidswege lijkt. Ik citeer in deze graag de nationale ombudsman/ Hij noemt het 'schunnig'. Maar daar hoor ik de VNG niet over.
Jaap bruin
Ik woon in Rotterdam en daar kan je op straat per 23 minuten betalen. Dus als ik iets moet doen voor 5 minuten, betaal ik defacto altijd teveel. Snap wel waarom vng dit niet wil.wat de gemeenten doen is pure diefstal! Gewoon doorgaan!!!!!!!
Niels / Ambtenaar
Het punt is dat gemeenten het betalen per minuut juridisch gezien al kunnen invoeren. Daar is geen wetsvoorstel voor nodig. Maar blijkbaar geven gemeenten de voorkeur aan andere belangen. Het wetsvoorstel is daarmee ook een middel om aan het democratisch proces van een gemeente voorbij te gaan. Het betalen per minuut (ik ben voorstander) moet eigenlijk via het democratisch orgaan van de gemeente lopen en niet op deze wijze worden opgelegd. Gemeenten worden met dergelijke acties steeds meer uitvoerende onderdelen van het Rijk, terwijl volgens mij uit de opkomst van lokale partijen bij de laatste verkiezingen onder andere blijkt dat burgers lokaal georiënteerde politiek juist prevaleren; wat lijkt op een roep om meer autonomie, als je het mij vraagt....
Bart van de Hulsbeek / Verkeersplanoloog
Hierbij een persbericht van mij uit augustus 2013:



Betalen per minuut gaat parkeerder geld kosten



PvdA tweede kamerlid Attje Kuiken dient een wetsvoorstel in om het afrekenen per minuut voor parkeren mogelijk te maken. Bart van de Hulsbeek, verkeersplanoloog bij het adviesbureau ParkeerStrateeg stelt dat dit de parkeerder waarschijnlijk meer geld gaat kosten. Nieuwe technieken maken het wel mogelijk maar de mens is er nog niet aan toe.



Attje Kuiken vindt het oneerlijk dat je niet per minuut kunt afrekenen omdat je bij de pomp wel kunt afrekenen per milliliter en telefoneren wordt ook per seconde afgerekend. Daarom moet de parkeerder ook per minuut kunnen betalen. Of dit afrekenen per minuut alleen geldt voor parkeergarages of ook voor parkeren op straat, is niet geheel duidelijk. Ook op straat is afrekenen per minuut namelijk niet altijd mogelijk vanwege technische beperkingen. Je kunt bovendien beter spreken over “afrekenen per kleinst gebruikte munteenheid”.



Er zijn bezwaren, vooral als het gaat om contant afrekenen. Ten eerste kun je tanken en telefoneren niet vergelijken met parkeren. Telefoneren wordt een keer per maand en bovendien nooit contant afgerekend en de pomphouder kan zijn inkomende contante geld als wisselgeld gebruiken. Elke dienst en elk product heeft zijn eigen afrekenmethode met bijbehorende eenheden. “Een brood kun je ook niet per sneetje afrekenen, is dat oneerlijk?”, vraagt Van de Hulsbeek: “ooit exact een kilo appels kunnen kopen?”. Daarbij komt dat parkeren op straat vaak vooraf betaald moet worden. Het vergt nogal wat planningstalent om vooraf te kunnen inschatten hoeveel minuten je nodig hebt om je boodschappen te doen.



Ten tweede werken de meeste parkeerautomaten nog steeds met contant geld. Het inkomende geld wordt in een kluisje gestort en het wisselgeld komt uit een stuk of vijf aparte kokertjes in de automaat, dat is een wereldwijd gegeven. Meestal accepteren Europese automaten munten van tien cent of meer. Afrekenen per minuut betekent dat je kleinere munteenheden moet gaan gebruiken. Als je munten van een en twee euro als wisselgeld wilt handhaven, moeten parkeerautomaten flink aangepast worden. Die investering moet terugverdiend worden en daarvoor betaalt de parkeerder. Door het gebruik van kleinere munteenheden is de kluis eerder vol en de wisselvoorraad eerder op. Het bijvullen van wisselgeld en het leeghalen van kluisjes is mensenwerk, mensenwerk is duur en ook dat moet terugverdiend worden. Daar betaalt de parkeerder voor.



Alleen bij “cashless parkeren”, parkeren zonder contant geld, is afrekenen per minuut mogelijk. Of liever gezegd: afrekenen per cent. Of de klant erop zit te wachten dat hij niet meer met contant geld kan parkeren, is nog maar de vraag. Betalen met een pas is al jaren mogelijk en met de smartphone kun je voor parkeren betalen via SMS of APP. Toch willen vooral ouderen graag met muntgeld kunnen betalen omdat pinnen zo’n gedoe is en ze vaak geen smartphone hebben. Van de Hulsbeek is er van overtuigd dat het niet lang meer zal duren voordat contant betalen voor parkeren wordt afgeschaft. Als het zover is, zal de parkeerautomaat uit het straatbeeld verdwijnen. Als het zover is, betaalt iedereen achteraf en niemand teveel. Een bijkomend voordeel is dat de kans op een parkeerbon kleiner wordt, je kunt nooit meer te weinig betaald hebben.
Advertentie