VNG wil af van wetten betaald parkeren per minuut
In de meeste gemeenten kan het al, daar waar het nog niet kan, kan het binnenkort, verwacht de VNG. Daarom is het wetsvoorstel niet nodig.
Wetsvoorstellen van de PvdA om betaald parkeren per minuut overal mogelijk te maken en verplicht te stellen, stuiten op verzet van de VNG. De vereniging trekt ‘nut en noodzaak’ van de wetten in twijfel en vraagt indiener Atje Kuiken de voorstellen in te trekken.
Belparkeren
De wetsvoorstellen van het PvdA-Kamerlid worden op dit moment behandeld in de Tweede Kamer. Detailhandel Nederland is een groot voorstander van de mogelijkheid om per minuut af te rekenen. Volgens de VNG zijn er op dit moment zo’n 150 gemeenten waarin betaald moet worden om te parkeren. In 100 daarvan bestaat de mogelijkheid om te betalen per minuut. Dat kan bijvoorbeeld door middel van ‘belparkeren’, aanmelden en betalen per mobiele telefoon. ‘Gezien de snelle ontwikkelingen rondom mobiel betalen in het algemeen en belparkeren in het bijzonder, gaan wij ervan uit dat binnen afzienbare tijd ook in de overige 50 gemeenten belparkeren mogelijk zal zijn’, schrijft de VNG aan Kuiken. Daarmee is de noodzaak tot een wet die dit verplicht verdwenen.
Tien cent
De VNG wijst erop dat bij vrijwel alle gemeenten de parkeertijd weliswaar in uren aangegeven staat, maar dat vaak ook voor een kortere termijn kan worden betaald. In de meeste gevallen zijn de minimale kosten tien cent. Daarnaast maakt het wetsvoorstel inbreuk op de gemeentelijke autonomie op heffing van parkeerbelastingen, adviseren wij u dit wetsvoorstel in te trekken.
Garages
Ook daar waar private partijen parkeergelegenheid aanbieden, zoals in parkeergarages of op parkeerterreinen, zou de gemeente ervoor moeten zorgen dat er per minuut kan worden betaald, zo staat in een tweede wetsvoorstel. De VNG is ook tegenstander van dit voorstel. ‘Wij zijn van mening dat de wetgever zich in principe niet moet bemoeien met de wijze waarop de markt tussen aanbieders en gebruikers van in dit geval parkeergelegenheid functioneert.’ Alleen als er sprake is van ernstig falen van de markt zouden gemeenten moeten ingrijpen. Bovendien is de vereniging er niet van overtuigd dat betalen in kleinere eenheden gunstiger zal uitpakken voor de klant.
Die vergelijking met brood en appels gaat niet op. Brood kun je niet per sneetje afrekenen; je koopt een halve of een hele maar je betaalt wel alleen voor wat je krijgt. Het zou erg toeval zijn als je de kilo appels die je koopt, exact 1000 gram zou wegen maar als het b.v. 1050 gram is, betaal 1,05 maal de kiloprijs en wordt het gewicht niet afgerond op twee kilo wat m.m. bij het parkeren gebeurt