‘Vergelijking met Hitler is kwaadaardig’
De Partij voor de Vrijheid (PVV) blijft groeien in de peilingen. Woordvoerder integratie en inburgering Sietse Fritsma: ‘Wij verwoorden de gevoelens van tweederde van de Nederlandse bevolking, maar we worden weggezet alsof we mesjogge zijn.’
‘Ik vind het niet uit te leggen’, zegt Sietse Fritsma, Tweede Kamerlid voor de PVV. ‘Er worden duizenden Polen naar het Westland gehaald om tomaten te plukken. Tegelijkertijd zie ik vlakbij in Den Haag een heleboel mannen, vaak van allochtone afkomst, die zo te zien gezond zijn en niets te doen hebben. Dan klopt er iets niet.’
Wat Fritsma betreft krijgen die mannen een vacature aangeboden, bijvoorbeeld in die tuinbouw. Weigeren betekent intrekken van de uitkering. Iedereen die kan werken, moet werken. De uitkeringsafhankelijkheid is veel te hoog. Wie echt ziek is, krijgt goede sociale voorzieningen. En ja, dat geldt allemaal voor allochtoon én autochtoon, aldus het fractielid van de PVV.
Het gespreksonderwerp is eigenlijk inburgering en integratie, Fritsma’s portefeuille in de PVV-fractie. Die thema’s hebben volgens hem echter alles met werkgelegenheidspolitiek te maken. ‘Want als je zorgt dat mensen aan het werk gaan, komt het leren van de taal en de integratie vanzelf.’
Snoeihard
Als er nu verkiezingen werden gehouden, zou de ‘club van Wilders’ volgens sommige peilingen de grootste partij van Nederland zijn. De PVV komt regelmatig in het nieuws met ‘moslimonvriendelijke’ uitspraken en snoeiharde taal over ‘Marokkaanse straatterroristen’. In Kamerdebatten liggen de PVV’ers met hun harde standpunten meestal zwaar onder vuur van de andere fracties. Tijd om eens stil te staan bij de PVV-visie op de oorzaken van en de oplossingen voor inburgering en integratie.
‘Wij zijn géén racistische of xenofobe partij’, stelt Fritsma (37). ‘Wij zeggen niet: alle Marokkanen het land uit, of alle moslims het land uit. Het is echt onzin dat dit ons standpunt zou zijn. Wat we daarover zeggen, wordt voortdurend vervormd. Wat de PVV dan wel bedoelt? Wij hebben problemen met Marokkanen die criminaliteit plegen, die overlast veroorzaken of de boel verzieken. Keihard aanpakken!'
'Wij hebben een groot probleem met de islam, maar niet met alle moslims. Wij hebben géén problemen met Marokkanen of met moslims die de kernwaarden van onze samenleving accepteren, hard werken, niet crimineel zijn en geen overlast veroorzaken. Wat die kernwaarden zijn? Het erkennen van de democratische rechtsstaat, de gelijkheid van man en vrouw, het afkeuren van geweld, dat soort zaken.’
Het zijn de welbekende geluiden uit PVV-hoek. De politici rond Geert Wilders worden erom verguisd. ‘Als ik aan het woord ben, hoor ik sisgeluiden en zie ik wegwerpgebaren. De minister zit er gewoon doorheen te praten. Een aantal Kamerleden groet me niet op de gang. We worden door de andere partijen uitgekotst.’
Het omgekeerde is ook waar. De PVV jaagt met haar boude uitspraken menigeen tegen zich in het harnas. Zou het niet beter zijn om af en toe een wat mildere toon aan te slaan? Fritsma: ‘We kiezen ervoor om het beestje bij de naam te noemen, ook als dat op sommigen hard of confronterend overkomt. Het blijkt vaak hard nodig te zijn om het kabinet of andere partijen de ernst van de zaak in te laten zien.’
Ontluisterend
Voordat de geboren Fries toetrad tot de negenkoppige PVV-fractie werkte hij zes jaar als beslismedewerker bij de IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst). De ervaringen in die baan, beschreven in zijn boek De immigratieramp van Nederland, openden Fritsma de ogen. ‘Mijn visie op het vreemdelingenbeleid was bij aanvang van mijn functie bij de IND neutraal en onbevooroordeeld. Maar de praktijk bleek ontluisterend’, schrijft hij. Fritsma ging ‘om’ en ontpopte zich tot een van de hardste woordvoerders in het integratiedebat.
‘Tweederde van de Nederlandse bevolking ziet de islam als de grootste bedreiging van de Nederlandse identiteit en de massa-immigratie als de grootste fout van de naoorlogse geschiedenis. Wij verwoorden die gevoelens, maar we worden weggezet alsof we mesjogge zijn. Worden we gedemoniseerd? Ja, ik denk het wel. Vergelijkingen met Hitler noem ik kwaadaardig’, zegt de parlementariër.
‘De elite houdt dogmatisch vast aan het multiculturele ideaal; alles wat daarvan afwijkt, deugt niet. Het is een misplaatst gevoel van morele superioriteit. Kritiek op de immigratie wordt nog steeds verward met racisme en xenofobie. Dan wordt er gezegd: alleen Tokkies stemmen op de PVV. Maar dat is niet zo. Het zijn de mensen die de prijs betalen voor de multiculturele samenleving. Die moet je serieus nemen, die mag je niet wegzetten als Tokkies.'
'Degenen die met de beschuldigingen van racisme komen, zijn de mensen die zelf in goede wijken wonen, hun kinderen op witte scholen hebben en nergens last van ondervinden. Ze zijn hypocriet. Die mismatch tussen het gevoel van de gemiddelde Nederlander en de politieke praktijk zie je ook in gemeenteraden. Daarom willen wij aan de gemeentelijke verkiezingen mee gaan doen. We willen een frisse wind laten waaien op lokaal niveau.’
Elite
De vraag rijst welke problemen Fritsma persoonlijk ervaart nu hij tot de elite is gaan behoren. Over zijn huidige woonsituatie, eventuele bedreigingen en beveiliging wil hij niets kwijt. ‘Hou het er maar op dat ik heel veel in mijn mailbox vind, zowel steunbetuigingen als vervelende mails.’
Toen Fritsma nog bij de IND werkte, woonde hij aan de rand van de Haagse Transvaalbuurt. ‘Die heb ik toen echt zien verloederen. Ik zag een parallelle samenleving ontstaan, met eigen winkels, eigen leefwijzen, eigen televisiezenders, een eigen taal. De mensen die er woonden, kozen ervoor om volledig langs de Nederlandse samenleving te leven. Dat vind ik een groot probleem. Ik weet niet waarom ze dat doen. Ik begrijp het niet’, zegt de PVV’er.
‘Op weg naar mijn werk fietste ik toen dagelijks door de Schilderswijk. Meer dan eens heb ik op het werk de klodders spuug uit mijn haren moeten wassen. Dan was ik bespuugd door jonge Marokkanen, zo maar, totaal zonder reden, ze vonden het leuk om te treiteren en te intimideren.’
Hij deed er niks tegen, erkent Fritsma: ‘Ik fietste door. Zo’n groep van zes jongens van zestien, dat kan gevaarlijk zijn, dat weet je. Maar dat is nu net het punt: veel gedrag van die jongens is niet strafbaar en komt dus niet in de statistieken. Uitschelden, spugen, niet opzij gaan op een perron. Ik zie dat als totale respectloosheid tegenover de Nederlandse samenleving. Het is bijna afkeer. Nee, laat ik gewoon duidelijk zijn: die jongens hebben een afkeer van de Nederlandse samenleving.’
Hij illustreert het met nog een voorbeeld uit eigen leven: ‘Mijn vriendin is laatst in de tram lastiggevallen, ook weer door Marokkaanse jongens. Ze gooiden schroefjes en spijkers naar haar. Ze sprak de jongens er op aan en het werd alleen maar erger. En niemand in de tram zei iets. Iedereen ziet dit soort dingen om zich heen gebeuren. Het is ongelofelijk hoeveel mailtjes en brieven wij hierover krijgen.'
'Mensen zijn soms echt radeloos. Ze worden uitgescholden, getreiterd, beroofd. De verhalen zijn soms hemeltergend. In een bejaardenhuis sprak ik laatst een man van zeventig. Die zei: ik ga Berbers leren, dan kan ik tenminste een keer terugschelden. Of je leest over een tasjesroof, dan denk je: één tasjesroof, wat maakt dat nog uit? Tot je een brief krijgt van de familie die meldt dat de hoogbejaarde moeder wekenlang met botbreuken in het ziekenhuis heeft gelegen. Dan besef je hoeveel ellende er achter die statistieken zit.’
Die reacties komen niet enkel uit autochtone hoek, zegt Fritsma. ‘De Hindoestaanse gemeenschap in Den Haag heeft ons benaderd omdat ze last hebben van Marokkaanse jongens. Die spuiten graffiti op de tempel, gooien de ruiten in. En Aramezen in Twente laten ons weten dat ze het met ons eens zijn. Het zijn christenen die vanwege hun geloof Turkije zijn ontvlucht. Ze zeggen: laat het hier alsjeblieft niet zo ver komen dat we opnieuw in de verdrukking raken door de moslims.’
Het zijn dergelijke ervaringen die Fritsma en zijn mede-PVV’ers tot hun vergaande politieke standpunten drijven. ‘Er zijn hele groepen die gewoon niet mee gaan in de kernwaarden van deze samenleving. Kijk naar de inburgering: Amsterdam biedt gescheiden klassen aan omdat veel moslims vrouwen en mannen apart willen houden. Dat vind ik schandalig.’
Chaos
De PVV-fractie pleit voor verzwaring van de Wet inburgering buitenland (Wib), zodat immigranten al vóór hun komst naar Nederland het taalniveau bereiken dat ze hier anders aan het einde van de inburgeringscursus moeten behalen.
‘Dan ben je in één klap van de hele chaos rond inburgering af, en ook van de kosten. Het gaat om honderden miljoenen per jaar. Wij vinden het de verantwoordelijkheid van de immigrant zelf. Dat moet overigens niet gelden voor asielzoekers, maar wel voor gezinsmigranten. Die groep is de ware motor van de migratie, maar de terminologie is totaal vervormd.'
'Mensen denken inmiddels dat elke allochtoon een asielzoeker is, dat er bij iedereen sprake is van oorlog en ellende. Laten we wel een eerlijk beeld schetsen. We hebben 370.000 Turken in Nederland, niet 370.000 Congolese asielzoekers. Van de oorspronkelijke groep Marokkaanse gastarbeiders zijn er misschien tienduizend in Nederland gebleven. Die bevolkingsgroep is vervolgens gegroeid door de gezinsmigratie.’
Wie vrijwillig naar Nederland komt, heeft in de PVVvisie de plicht er zelf iets van te maken. ‘Minister van der Laan meldde in het laatste overleg met de Kamer dat veertienduizend inburgeraars geweigerd hebben een voorziening te accepteren. Dat vind ik een ronduit schokkend cijfer. Het is deels pure desinteresse van de betrokkenen zelf. Hoe kun je tientallen jaren in dit land wonen en nog steeds geen woord Nederlands spreken? Ik concludeer dat je dan geen motivatie hebt om er hier iets van te maken en in de Nederlandse samenleving te integreren.’
In zo’n geval passen volgens Fritsma harde sancties. Wie aantoonbaar niet wil, moet zijn verblijfsvergunning maar kwijtraken, vindt de PVV. Vooralsnog krijgt de fractie er de handen niet voor op elkaar. Ook niet voor een ander stokpaardje: grenzen dicht voor immigranten uit moslimlanden - asielzoekers wederom uitgezonderd.
Fritsma: ‘De nadelen van zo’n maatregel zien we heus wel, die vinden we ook vervelend, maar ze zijn minder zwaarwegend dan de voordelen. Ik ben nog nooit een Marokkaans koppel tegengekomen dat zei: wij hebben elkaar gevonden en we gaan nu samen in Casablanca wonen. Het wordt altijd vanzelfsprekend gevonden dat men kiest voor Nederland. Ik vind dat niet vanzelfsprekend. Vanuit taal en cultuur gezien is het juist hartstikke logisch om te kiezen voor Marokko. Maar men komt naar Nederland vanwege de welvaart en het voorzieningenniveau.’
Van discriminatie of het schenden van internationale verdragen wil Fritsma niet horen. ‘Verdragen kun je wijzigen. In Denemarken moeten gezinsmigranten tegenwoordig aantonen waarom Denemarken het meest aangewezen land is om zich samen te vestigen. Bijzonder interessant. En het is helemaal niet vreemd om onderscheid te maken naar herkomstland. Voor migranten uit Marokko gelden nu ook al andere regels dan voor migranten uit Amerika.’
CV Sietse Fritsma
Geboren in Franeker, 1972. Sinds 2006 in de Tweede Kamer voor de Partij voor de Vrijheid. Hij studeerde Sociale Geografie aan de RU Groningen en werkte van 2000-2006 als beslismedewerker bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.