Advertentie

Twittertransparantie

Pijnacker-Nootdorp begon ruim een half jaar geleden als eerste gemeente in ons land met een Twitterspreekuur. Wekelijks zitten burgemeester of wethouders achter de knoppen. Wethouder Peter van Haagen (VVD) wil de spreekuren uitbreiden naar ambtenaren.

26 augustus 2011

Spraakmaker: Peter van Haagen

 

Waarom een Twitterspreekuur?
Het is een heel gemakkelijk en modern medium. Je kunt op iedere plaats en op elk tijdstip contact leggen met burgers. Wij houden ook wel gewone spreekuren en we leggen bezoeken af, maar de opkomst is dan niet altijd even groot. Met Twitter hoeven mensen niet in weer en wind de deur uit. Laatst stelde iemand zelfs een vraag vanaf zijn vakantieadres. Heb je een vraag, dan stel je hem.

 

En het loopt?
Als een trein. Het is laagdrempelig en dat trekt mensen toch aan. Je krijgt gelijk antwoord. Wij moeten ook kort en bondig zijn. Het voordeel voor ons is ook dat we in korte tijd veel mensen bereiken. Je ziet op veel internetfora een hoop ongein en onzin, maar ons Twitterspreekuur wordt daar niet door geplaagd. Het gaat van beleid tot stoeptegel. We krijgen serieuze vragen en veel suggesties. Je merkt dat mensen het erg waarderen dat ze een vraag kunnen stellen en onmiddellijk reactie krijgen van de wethouders of de burgemeester.

 

Wel op je woorden passen..
Wij zijn van de openheid en de transparantie. Wij gaan geen dingen vertellen waarvan we later spijt krijgen. Omdat het op een Twitterspreekuur druk kan zijn, moet je in je in je bondigheid geen dingen gaan zeggen die je niet kunt waarmaken. Alles hangt af van de voorbereiding. Je moet veel kennis hebben en met de afdeling communicatie doornemen wat er speelt. We zitten nog in de proeffase met het Twitterspreekuur, maar ik weet nu al dat ik met het wekelijkse spreekuur van een half uur wil doorgaan. We bekijken ook de mogelijkheid om ambtenaren via een Twitterspreekuur in contact te brengen met burgers. Denk aan thema’s als sneeuw of evenementen en activiteiten.

 

En andere gemeenten?
We krijgen veel vragen. Ik bespeur wel wat koudwatervrees en angst. Maar Twitter is niet eng. We hebben handvatten en spelregels ontwikkeld. Waar moet je aan denken, wat moet je wel en wat moet je vooral niet doen? Het helpt als collegeleden enthousiaste twitteraars zijn, maar het hoeft niet in je bloed te zitten. Onze burgemeester dacht ook: wat komt er op ons af, maar hij is nu erg enthousiast.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

C. Bakker / Sr. communicatieadviseur
Wat een goed initiatief! Ik ben heel benieuwd naar de volgende fase en de ontwikkelingen!!
Hanneke van de Gevel / gemeenteraadslid Pijnacker-Nootdorpen locatiemanager i d zorg
Op 25 augustus stond er een stukje in het blad Binnenlands Bestuur (zie bijlage) dat het twitter (half)spreekuur in de gemeente een succes is “en het loopt Als een trein” (citaat binnenlandsbestuur wethouder Peter van Haagen) Maar is dat wel zo?

Eerst een kleine uitleg over twitter. Twitter is eigenlijk een openbare sms-dienst. Een bericht bestaat uit 140 leestekens. Met één berichtje is iedereen op de hoogte. Twitter is de snelste nieuwsdienst maar het kan ook over privé zaken gaan. Je kan mensen zelf volgen op twitter en mensen kunnen jou dus volgen. Als jij iemand volgt en jij volgt diegene terug kun je een Direct Messenger (DM) sturen. Dat is voor niemand zichtbaar. Als je een hashtag # gebruikt met een afkorting kun je onder die naam alle berichten terug vinden.

Oké tot zover de uitleg. Nu zit ik al enige tijd op de zogenaamde sociale media en ik juich het alleen maar toe. Sterker nog in januari 2010 was ik genomineerd als beste webpolicitus “Van de Gevel weet zichzelf wel te promoten. Of het nu gaat om twitter, online verkiezingen of fora: Hanneke is erbij. Op http://www.eerlijkalternatief.nl/ geeft ze bovendien haar ongezouten mening over de hedendaagse politiek.” (citaat weblog.bestewebpoliticus.nl)
Dat het hele college op twitter zit is prima, juist om mensen te informeren. De ene wethouder plaatst wat meer dan de ander en soms weten ze niet dat ze een hashtag moeten gebruiken maar dat neem ik voor lief.

In juni 2010 kwam mijn twittergedrag op de agenda in de politiek. Men vond het heel vervelend dat ik soms een verslag deed van een debat. Ik vond dat daar niets mis mee was want het gaat namelijk over een openbaar debat. Naast de huis tuin en keuken mededelingen vind ik twitter juist laagdrempelig om mensen te informeren over openbaar bestuur. Maar dat was koudwatervrees. Des te leuker dat ze nu allemaal op twitter zitten en het merendeel van de raadsleden overigens ook.

Goed, even terug naar het twitterspreekuur. Wethouder Francine van der Jagt (Groen Links) heeft, als voorbeeld, nu 128 volgers, voornamelijk uit de politiek. Als zij zegt dat ze spreekuur heeft op twitter zien dat 128 volgers. Da’s niet veel. Ik heb zo’n 447 volgers. Als je een vraag wilt stellen moet je een twitteraccount hebben, want anders kan je geen vraag stellen. Je kan haar wel volgen. Als er een spreekuur is gebruiken ze een #. TwitterSpreekuurWethouderFrancineJagt #TSWF Ik zie dat er soms een vraag komt vanuit de media, de voorzitter van de ondernemers of een raadslid. Per spreekuur zijn dat hooguit 3 vragen van bekende. Dat is eigenlijk niet veel. Maar dat ze het doen, een twitterspreekuur, is goed. Laagdrempelig. Het zou kunnen groeien en het is modern. Maar zeg niet in het blad binnenlandsbestuur dat het als een trein loopt. En als je geen vragen krijgt, zoals wethouder Peter van Haagen (VVD), is dat niet erg, maar zeg dan niet op twitter, dat je via DM een hoop vragen en suggesties krijgt. Dat zijn namelijk mensen die je vrienden zijn en dus al laagdrempelig communiceren.
Daarentegen moet ik aangeven dat het spreekuur van de burgemeester wel iets beter loopt.

Kortom college ga zo door maar maak het niet groter dan wat het is.
Advertentie