Advertentie

‘Wetswijziging gaat misbruik Wob niet tegen’

Gemeenten hoeven geen hoge verwachtingen te hebben van het wetsvoorstel misbruik Wet Openbaarheid van Bestuur van minister Plasterk. Ze kunnen beter hun kennis over de Wob vergroten. Dat stellen bestuurskundige Aline Klingenberg en Karlijn Spanninga die afstudeerde met een scriptie over misbruik van de Wob.

25 september 2013

Een snelle wijziging van de Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob) door minister Plasterk zal het misbruik van de wet niet tegengaan. Dat stellen bestuurskundige Aline Klingenberg en Karlijn Spanninga die afstudeerde met een scriptie over misbruik van de Wob.

Geen hoge verwachtingen
De eindconclusie van Spanninga’s scriptie is dat gemeenten geen hoge verwachtingen hoeven te hebben van het wetsartikel misbruik Wob. ‘Ze hopen dat de anti-misbruikbepaling het aantal oneigenlijke Wob-verzoeken doet verdwijnen, omdat deze dan niet meer in behandeling hoeven te worden genomen. Maar, net als bij misbruik van het procesrecht, zullen hiervoor hele strenge criteria gelden. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen zal het een vangnet zijn.’

Afschaffing Wet dwangsom
Aanbeveling in de scriptie van Spanninga is de afschaffing van de Wet dwangsom. Uit de monitor van deze wet bleek dat gemeenten bereid zijn Wob-verzoeken snel te beantwoorden. ‘Er is om de snelheid te bewaken geen beter pressiemiddel dan geld, dus er is inderdaad een kans dat gemeenten weer langer gaan doen over de behandeling van Wob-verzoeken.’ Toch weegt de medewerking ook nu al mee bij het oordeel van de rechter. ‘Niet op tijd reageren kan een bestuursorgaan worden aangerekend. Maar bij afschaffing van de Wet dwangsom zal hij dit nog zwaarder mee moeten laten wegen.’

Naar rechter stappen loont
Het loont dus om naar de rechter te stappen als een verzoek niet in behandeling wordt genomen. ‘In de Memorie van Toelichting van de wet staat dat niet één maar een opstapeling, dus twee of drie kenmerken van misbruik moeten worden aangetoond. Dat is niet eenvoudig. Mijn verwachting is dus dat veel verzoekers door blijven procederen of achter het geld aangaan. Met de wetswijziging van Plasterk zal niet al het misbruik ineens kunnen worden aangepakt, zeker niet als hij de Wet dwangsom aanhoudt.’

Kennis over Wob vergroten
Gemeenten zullen verzoeken gewoon in behandeling moeten blijven nemen, ook als het verzoek uit bijvoorbeeld de Filippijnen komt. ‘Gemeenten kunnen beter hun kennis van de Wob vergroten in plaats van alleen te hopen op de wetswijziging van Plasterk. Ze hebben de afhandeling vaak niet efficiënt georganiseerd. Het archief is niet op orde, veel informatie is niet gedigitaliseerd, er ontbreekt software om termijnen en het archief bij te houden.’ Eigenlijk is tien jaar na de eerste Wob-evaluatie hieraan niet veel veranderd, vindt ze. ‘Toen was dit ook al een aanbeveling. We staan dus al tien jaar stil.’

Samen nieuwe processen aanpakken
Gemakkelijker is het volgens Spanninga om deze processen gezamenlijk aan te pakken. De rijksoverheid zou in samenwerking met private partijen en universiteiten hierop in moeten springen. ‘Dat is het meest effectief. Gemeenten moeten meegaan met nieuwe digitale werkprocessen. Dat is efficiënter.’ Ook blijkt uit interviews voor haar scriptie dat gemeenten het liefst alles openbaar zouden maken. ‘Maar het ontbreekt aan mankracht en geld om dit te structureel verbeteren.’

Grotere organisatie heeft meer aandacht voor Wob
Toch is er mede door aandacht van de VNG meer kennis over de Wob bij bestuursorganen, vindt Spanninga. ‘Maar dat is niet overal het geval. Ik merkte dat grote organisaties als het ministerie, de provincie of de Dienst Uitvoering Onderwijs veel meer georganiseerd zijn dan kleine gemeenten. Daar is ook meer aandacht voor de Wob binnen de organisatie. Bij sommige gemeenten beheert een baliemedewerker de ontvangst van de Wob-verzoeken. Als die een verzoek niet herkend, dan ontstaat er al vertraging voor de Wob-functionaris. De kennis moet worden vergroot binnen de hele organisatie.’


Twijfels over uitvoering Wob-meldpunt VNG
Dat de VNG overweegt om een meldpunt voor oneigenlijke Wob-verzoeken op te zetten vindt Spanninga een goede zaak, al heeft ze twijfels bij de uitvoering. ‘Het is goed om de Wob-verzoeken op dit punt in kaart te brengen, zeker nu de minister het misbruik serieus neemt, maar de vraag is hoe je misbruik gaat identificeren. Je mag namelijk niet in het belang treden van de verzoeker, ook niet als de wetwijziging is doorgevoerd. Lastig aan een werkbaar criterium is dat je onderscheid moet maken in achtergrond en oogmerk van de verzoeker zonder in zijn of haar belang te treden. Voor een bruikbaar meldpunt moeten er duidelijke criteria zijn en een onderbouwing waarom een verzoek oneigenlijk is, want niet elk verzoek moet zomaar als "oneigenlijk" worden beschouwd op basis van omvang of soort informatie.’

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

a. middelveld / senior adviseur
Dat de gemeente niet opgeschoten zijn is een veel te generaliserende conclusie. Ik zie in tal van gemeenten er veel mee aandacht voor. De oplossing ligt n..m.m. niet in het loskoppelen van de wet Dwangsom met de Wob. De verzoeken kunnen dan immers nog steeds worden ingediend en moeten nog steeds worden behandeld. Er zijn drie andere mogelijkheden. Ten eerste: het begrip belanghebbende invoeren en desgewenst voor journalisten een uitzondering creëren. Ten tweede: het mogelijk maken dat de kosten in rekening worden gebracht. Ten derde: bij wet bepalen dat alles wat bij de overheid berust openbaar en toegankelijk moet zijn. De laatste variant zal overigens vrijwel niet uitvoerbaar blijken en zaken doen met de overheid wordt wel heel lastig. Maar als iedereen er aan gewend zou zijn, dan zou dan best eens een aardige variant kunnen zijn. toen ik ooit eens voorstelde om de collegevergaderingen openbaar te maken sprak een wethouder de volgende woorden: "Dat is niet handig, want dan moeten we op maandag voorvergaderen".

De beide andere varianten zijn voor de overheid de beste en goed werkbaar!
W.Wilkens
Het is nog niet zo 1-2-3 een gegeven dat die koppeling met de Wet dwangsom niet zou leiden tot snellen beantwoording. Uit ervaring weet ik dat de 'vertraagde' werking van die wet haar uitwerking ind e praktijk wel heeft.

Nee, met misbruik van procesrecht à la tekstuur Awb blijft het initiatief bij de verzoeker om, na bezwaar, naar de rechter te stappen en dan blijkt snel genoeg waar zijn werkelijk (financieel) belang ligt.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Wat een ongelooflijk geneuzel.

De oplossing is simpel. Voor een wettelijke mogelijk in om beperkt leges te vragen voor een wobverzoek (bijvoorbeeld € 5,--). Dat kan iedereen betalen en zo scheid je het kaf van het koren. Maar blijkbaar vind de minister het belangrijker dat overheidsgeld aan juridische haarkloverij en ten behoeve van querulanten wordt uitgegeven dan aan zorg voor de zwakkeren in de samenleving.
Servaas / autochtoon
Geld is blijkbaar een pressiemiddel om een WOB-verzoek snel af te handelen. Verander dan de wet dwangsom zo dat niet de de indiener van het verzoek die dwangsom int, maar dat die toevalt aan de staatskas.
Monique
@JanvGemert

Dit vind ik nou een briljante oplossing. +++
robert / jurist
De kwestie is natuurlijk dat er mensen zijn die de Wet dwangsom etc. als persoonlijke melkkoe zijn gaan zien. Het doel van de wetgever, overheden moeten aanvragen goed (tijdig, juist etc.) afhandelen speelt in die gevallen geen rol. Bij aanvragen om informatie krachtens de WOB speelt dit dan doordat verzoeken omvangrijk worden gemaakt, zo worden ingediend dat er fouten kunnen worden gemaakt e.d., dat (uiteindelijk) de teller gaat lopen. M.i. zou de Wet dwangsom gewoon kunnen blijven bestaan, maar dan indirect voor WOB-verzoeken. Een beslissing over toekenning van dwangsommen zou aan de rechter kunnen worden overgelaten waarbij de rechter een oordeel kan verbinden aan de snelheid van handelen van de overheid en het belang dat betrokkene heeft bij die snelheid van handelen en als dat belang geschonden is, kan betrokkene een dwangsom toegekend krijgen (op de voet van de Wet dwangsom). Zo haal je dat stelsel ook niet al teveel overhoop en blijft het doel belang van de WOB (een lovenswaardig belang) overeind.
Leo / beleidsmedewerker
Het afschaffen van de Wet dwangsom zou een stap in de goede richting zijn.

Daarmee ondervang je echter niet alles. Een trent die nu is te bespeuren bij de Wob charlatans, is het verzoek cryptisch formuleren. De gemeente verstrekt informatie. Dan wordt er een bezwaarschrift ingediend waarin wordt gesteld dat niet is gekregen waarom is gevraagd. Dit in de hoop op een gegrond bezwaar en het incasseren van een proceskostenvergoeding. Ik heb al heel wat geraffineerde formuleringen voorbij zien komen.



Dan zijn er mensen die zodanig gefrustreerd zijn in de overheid dat ze er alleen al genoegen aan beleven om met onzinnige en uitgebreide verzoeken, zand in de raderen van de overheidsorganen willen strooien. Die zullen zich door het afschaffen van de dwangsom niet laten weerhouden door te gaan met Wob verzoeken.



Naar mijn mening moet er toch worden nagedacht over het in de Wob opnemen van een (marginale) belanghebbende toets, om kennelijk misbruik te voorkomen. De suggestie van Albert om daarin een uitzondering te maken voor journalisten/media vind ik wel zinnig, want controle op het doen en nalaten van de overheid is ontzettend belangrijk. Er dan wel voor waken dat niet iedere blogger zich opeens uitgeeft als journalist of die vage juridische adviesbureautjes zich persagentschap gaan noemen.

Jurist
Wat is er mis mee als de overheid gewoon eens tijdig gaat beslissen of in ieder geval beslistermijnen verdaagt?



Ligt de kern van het probleem niet gewoon in dat men er geen zin in heeft?



En als er naheffingen worden opgelegd wegens foutparkeren, dan kan de gemeente ineens wel mankracht beschikbaar stellen?!



Kern: men heeft er geen zin in en het mag niets kosten.
criticus
@ jurist:

wat is er mis met het bestrijden van misbruik?

Voorbeeld: WOB verzoek om alle vergunningen van de afgelopen 25 jaar te krijgen: zowel verleende

als geweigerde en met vergunning wordt bedoeld alles van APV, evenementen, horeca, verkeer, milieu tot en met bouwen.

Kortom: of de gemeente even het hele archief wil kopieren...

En als dat iets zou kosten, of dan even per document het kostenplaatje geschetst kan worden...

Afkopen van het verzoek is mogelijk...

(en dit is NIET verzonnen!)
Jurist
@Jan: met het bestrijden van misbruik is niets mis, wel met het bestrijden van vermeend maar niet aangetoond misbruik. Het hieronder geschetste verzoek is overigens op grond van Afdelingsjurisprudentie af te doen. Men hoeft nl. individuele dossiers niet integraal door te spitten teneinde gevraagde documenten openbaar te maken.



Mijn ervaring is overigens dat het veelal ontbreekt aan ordentelijke kennis bij de ambtenaren, daar gaat het dan manco.
Advertentie