Advertentie

Stadsregio's in verzet tegen opheffing

De stadsregio's liggen weer eens onder vuur. Afschaffen, vindt de commissie-Lodders. 'De zoveelste poging van het IPO om ons onderuit te halen', reageert Jaap Modder, directeur van het Knooppunt Arnhem-Nijmegen.

28 maart 2008

Eén van de argumenten van de commissie-Lodders om de stadsregio's (de zogeheten wgr-plusgebieden) buiten de Randstad af te schaffen, is dat de provincies beter in staat zijn om verkeers- en vervoersknelpunten op te lossen. 'Hovaardij', stelt Jaap Modder van Stadsregio Arnhem Nijmegen. 'Ik mis de inhoudelijke argumenten. Is een provincie met twee miljoen inwoners beter in staat knopen door te hakken dan wij met 750 duizend inwoners? De automobilist in onze regio van wie door de provincie opcenten op de motorrijtuigenbelasting wordt geheven, ziet dat daarvan fietstunneltjes in de Veluwe worden aangelegd. Dat vind ik redelijk schandalig. Denkt men zo de congestieproblemen op te lossen?'

 

Modder hekelt de verborgen agenda van Lodders en de provincies, verzameld in het interprovinciaal overleg (IPO). Hij beschouwt het vorige week verschenen rapport-Lodders als de zoveelste poging van het IPO om de stadsregio's onderuit te halen. Dat Lodders alleen de drie wgr-plus-gebieden buiten de Randstad (Arnhem-Nijmegen, Eindhoven-Helmond en Twente) wil opheffen, beschouwt hij slechts als een tussenstap om ook de wgr-plus-gebieden in de Randstad (regio Amsterdam, Haaglanden, Rotterdam en Utrecht) op te heffen.

 

'Begrijpen doe ik het allemaal niet, want de commissie-Lodders zegt terug te grijpen op het rapport van de commissie-Geelhoed. Die deed juist een zeer fors pleidooi voor de stadsregio's. Na het rapport-Geelhoed moesten we eerst verdwijnen en mochten we daarna toch weer blijven. Het navrante is dat men nu alleen de stadsregio's buiten de Randstad wil opheffen. Wanneer je er niet in één keer in slaagt je tegenstander te verslaan, moet je het in fasen doen. Ik denk dat het verstandig is om eerst te evalueren voordat de uitkomst wordt vastgesteld.'

 

Randstad

 

De stadsregio's in de Randstad hebben geen last van Lodders, maar maken zich zorgen over bedreigende opvattingen in de Tweede Kamer. Het parlement heeft bij de behandeling van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening twijfels geuit over de wgr-plus-gebieden. Volgens de vier Randstedelijke stadsregio's onderschat de Kamer het belang van de wgr-plus-gebieden bij ruimtelijke ordening en verkeer en vervoer in de Randstad. 'De uitvoeringskracht van de wgr-plus-regio's in combinatie met het draagvlak bij de gemeenten is onontbeerlijk', schrijft de Amsterdamse burgemeester Job Cohen in een brandbrief aan de Tweede Kamer namens de vier Randstedelijke stadsregio's. Cohen stelt dat 'de wgr-plus als wettelijke voorziening voor de stedelijke regio's een absoluut minimum is'.

 

De provincie zou de rol van de stadsregio niet kunnen overnemen omdat die op te grote afstand zit, verduidelijkt Anne Joustra, secretaris van stadsregio Amsterdam. 'Je moet vaststellen dat gemeenten elkaar nu hebben gevonden. De wgr-plus heeft daarbij geholpen: de tijdelijkheid is van de regeling af en er zijn stevige budgetten gekomen waardoor het ook interessant is geworden om samen te werken.'

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie